ورق سیاه، ورق گالوانیزه ورق سفید چه ویژگی‌هایی دارند؟

  • شنبه 7 تیر 1399 ساعت 16:50

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: ورق سیاه، ورق سفید و ورق گالوانیزه ورق‌های فلزی مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. خرید ورق سیاه برای تانکرسازی و ساختمان سازی، خرید ورق سفید برای ساخت نمای ساختمان‌ها و خرید ورق گالوانیزه برای تولید محصولات مقاوم و ضد زنگ انجام می‌شود. قیمت ورق سیاه، قیمت ورق سفید و قیمت ورق گالوانیزه بر اساس ضخامت، استاندارد و کارخانه تولید کننده، تعیین می‌شود.
ورق سیاه، ورق گالوانیزه ورق سفید چه ویژگی‌هایی دارند؟

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبر آنلاین، ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق فولادی رنگی، ورق سفید، ورق تین پلیت، ورق اسیدشویی، ورق آلومینیومی، و ورق استیل و ... از جمله ورقه‌های فلزی هستند که از آهن و آلیاژهای فلزی ساخته می شوند و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، برای موارد مصرفی مختلف در صنایع و ساختمان سازی، به کار می‌روند.

ورق‌های فولادی و فلزی از جمله محصولات آهنی و فلزات صنعتی محسوب می‌شوند که یا به‌صورت رولی و یا به صورت شیت Sheet (ورقه‌ای) عرضه می‌شوند. ورقه‌های فلزی به‌صورت کلاف بسته‌بندی می‌شوند و این یکی از مزیت آن‌ها است زیرا موجب سهولت حمل و نقل آن‌ها می‌شود.

ورق سیاه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق سیاه، نوعی ورق فولادی است. که به‌وسیله روش حرارتی در دمای بالا به نام نورد گرم تولید شده و تحت عنوان ورق نورد گرم نیز معروف است. ورق فولادی سیاه در صنعت به نام Hot Rolled Sheet شناخته می‌شوند.

محصول روش نورد گرم در تولید ورقه‌های فلزی، ورق سیاه است و محصول نورد سرد، ورق روغنی است؛ ورقه‌های فلزی تولید شده در روش نورد گرم، ضخامت کمتری نسبت به ورق‌های نورد سرد دارند.

ورق سیاه در دمای بسیار بالا تولید می‌شود و به همین دلیل ترکیبات ورق سیاه که به روش نورد گرم در دمای بالا ذوب می‌شوند به‌صورت مات و کدر در می‌آیند و به‌همین دلیل این نوع ورق فلزی، ظاهری تیره و مات دارد که وجه تسمیه آن است.

ضخامت ورق سیاه معمولا از ۱.۵ میلی‌متر تا ۱۰۰ میلی‌متر است. ابعاد آن از 100 سانتی‌متر تا 200 سانتی‌متر بوده و استاندارد صنعتی تولید ورق سیاه ST۳۷ است. ورق سیاه معمولا از آلیاژهای تیتانیوم و آلومینیوم تولید می‌شود.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه براساس روش تولید به دو نوع در عرصه صنعت عرضه می شود. دو نوع ورق سیاه به این شرح است:

۱. ورق سیاه معمولی

۲. ورق سیاه صنعتی

ورق سیاه معمولی برای استفاده در ساختمان‌سازی و ساخت سوله به کار می‌رود.

ورق سیاه صنعتی هم در صنایع پتروشیمی و ... استفاده می‌شود.

قیمت ورق سیاه چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت ورق سیاه بر اساس استاندارد آن، ضخامت، سایز و شرکت تولیدکننده آن و نیز حالتی که برای خرید، سفارش می‌دهید، تعیین می‌شود.

ورق سیاه توسط حرارت بالا تولید می شود.

 

ورق سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق سفید، در واقع نوعی ورق گالوانیزه به رنگ سفید است.

ورق سفید، ورق‌های فلزی به رنگ سفید هستند که به‌وسیله تکنولوژی صنعتی خاصی به‌صورت سفید تولید می‌شوند و همین که به جای رنگ زدن، از روش صنعتی برای سفید کردن ظاهر این ورقه‌های فلزی، استفاده می‌شود، باعث ثبات و مقاومت رنگ و عدم ایجاد ترک در آن بر روی سطح ورق سفید می‌شود.

خرید ورق سفید، برای چه صنایعی انجام می‌شود؟

به‌علت ظاهر زیبا و مقاوم ورق سفید از این ورقه‌های برای ساخت نماهای ظاهری ساختمان‌ها استفاده می‌شود که موجب ظاهر تمیز، زیبا و ساده آن‌ها می‌شود که هم چهره روشن‌تری به نمای شهری می‌بخشد و هم جلوه‌ای مدرن به سازه‌ها می‌دهد.

شیوه تولید این نوع از ورقه‌های فلزی باعث می‌شود که ظاهر سفید این ورق درخشش خاصی داشته باشد و به‌همین دلیل خرید ورق سفید بیشتر برای نمای ساختمان درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

ورق سفید، در برابر انواع آلاینده‌های صنعتی، مواد شیمیایی و خورنده، شرایط نامساعد و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

این ویژگی ورق سفید که همیشه تمیز می‌ماند، باعث می‌شود که بخش‌هایی که از این نوع ورقه فلزی تشکیل شده‌اند، به شستشو نیازی نداشته باشند.

این ورق سفید زرد نمی‌شوند، زنگ نمی‌زنند و درصورتی که گرد و خاک بر روی آن‌ها بنشیند، به‌علت سطح صاف و صیقلی که دارند، به‌راحتی با وزش باد و یا باران تمیز می‌شود.

گالوانیزه در حقیقت نام یک دانشمند ایتالیایی است که موفق شد به تأثیر روی بر روی افزایش مقاومت قطعات فلزی و آهنی پی برد و از پوشش روی برای ضدزنگ نمودن انواع آلیاژها استفاده کند.

بنابراین مشخص است که ورق گالوانیزه، ورق آهنی و فولادی است که با لایه‌ای از عنصر روی، پوشیده شده است.

ورق گالوانیزه به‌خاطر بهره‌مندی از عنصر روی، در برابر رطوبت و باران‌های شدید، آتش سوزی و حرارت، طوفان و نور آفتاب، مواد شیمیایی خورنده، و سایر عوامل آسیب‌رسان مقاومت بالایی دارد؛ و همین امر باعث محبوبیت ورق گالوانیزه برای استفاده در صنایع مختلف به خصوص ساختمان‌سازی و عمران شده است.

جالب است که بدانید حتی اگر لایه روی که سطح فلز را پوشانده است، شکسته شود یا از بین رود این فلز همچنان در برابر آب و رطوبت و خورندگی، مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی نمی‌شود.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه از جمله مقاومت بالای آن، باعث شده که محصولات و سازه‌های ساخته شده از این نوع آلیاژ در همه جای شهر به چشم بخورد از جمله نرده‌های خیابان‌ها، تیرهای برق، چراغ‌های شهر، پل‌ها، استادیوم‌ها و خودروها و... و. از ورق گالوانیزه ساخته شده است. گالوانیزه جایگزینی عالی برای فولاد ضد زنگ است.

انواع ورق گالوانیزه

براساس شیوه صنعتی استفاده شده برای تولید ورق گالوانیزه، دو نوع از این ورق فلزی در بازار موجود است.

۱. ورق گالوانیزه‌ای که به‌واسطه یک روش حرارتی صنعتی در دمای بالا، تولید می‌شود که به گالوانیزه گرم معروف است.

۲. گالوانیزه‌ای که از روش الکتریکی به نام الکتروپلات تولید می‌شود و که به نام الکتروگالوانیزه شناخته می شود.

ویژگی‌های عالی و استحکام ورق گالوانیزه باعث شده است که محصولات ساخته شده از ورق گالوانیزه، در برابر مواد شیمیایی، رطوبت، آب، زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بالایی داشته و از دوام طولانی مدتی برخوردار باشند، به‌همین دلیل علاوه‌بر‌اینکه به‌همین دلایل، محبوب‌ترند، به‌صرفه‌تر نیز می‌باشند. هزینه‌ای که برای خرید ورق گالوانیزه می‌شود، به نوعی ضامن دوام صنایع است و این یعنی هزینه‌های متعاقب برای تعمیرات و تعویض را از بین می‌برد و این‌گونه، یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت با بازده اقتصادی خواهد بود.

 


تعداد بازدید : 2503

ارسال نظر

ارسال