معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در همایش نما مطرح کرد:

پنج عنصر کلیدی در اجرای نمای ساختمان‌ها/ فضای شهری باید بازتاب خلاقیت مهندسان باشد

  • سه شنبه 9 بهمن 1397 ساعت 13:42

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه وظیفه فضای شهری می‌بایست بازتاب و انعکاس دهنده خلاقیت و توان مهندسی جامعه مهندسان باشد، در عین حال بر ضرورت توجه به پنج عنصر کلیدی در تولید نمای ساختمان‌ها اشاره کرد.
پنج عصر کلیدی در اجرای نمای ساختمان‌ها/ فضای شهری باید بازتاب خلاقیت مهندسان باشد

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرگزاری «صما» عبدالرضا گلپایگانی امروز نهم بهمن ماه درهمایش «نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» ضمن بیان مطلب فوق به بیان مقدمه‌ای پرداخت وگفت: امروزه بحث نماهای شهری ومجموعه شهری نسبت به گذشته ماهیت متفاوتی پیدا کرده است. چرا که درگذشته جلوه‌گاه نما درمعماری ایرانی به سمت خیابان و محل‌های عمومی نبود و حیاط بخش خصوصی خانه بود.

وی گفت: این درحالی است که امروزه خیابان‌ها جلوه‌گاه نماهای ساختمان است و این جلوه‌گاه‌ها محل آشکارشدن هویت ساختمان بوده وازاهمیت بالایی برخودارند ودر واقع اکنون خیابان‌ها محل پیوند با شهراست.

گلپایگانی گفت: درشرایط فعلی علی‌رغم اینکه نماها رو به خیابان است اما به وسیله پرده خانه پوشیده می‌شود و فضای بیرون ودرون با پنجره‌های پوشیده مستورمی‌شود.

این مسوول همچنین ادامه داد: بنابراین باید خیابان‌ها ونماهای شهری با نوع زندگی وتاریخ معماری همگام باشد.درشرایط فعلی الگوی واحد ساختماهای ما 60 به 40 است وازاین 40 درصد دربحث نما به‌خوبی استفاده نمی شود.

وی گفت: درزلزله کرمانشاه شاهد آن بودیم که به دلیل رعایت نکردن آب بند در نمای ساختمان‌ها، نمای ساختمان‌ها فروریخت و بر سر شهروندان آوار شد این درحالی است که سایر عناصر دیگر ساختمان نظیر استراکچرو وسازه ساختمان‌ها پابرجا بود.

این مسوول با اظهارتاسف ازاینکه اجرای قاب بند درنمای ساختمان‌ها دربردارنده هزینه زیادی نبوده است اما دراجرای آن درساخت وسازهای کرمانشاه غفلت ورزیده شده است درعین حال ازهمکاری مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان وشهرداری برای نهادینه کردن اجرای آب بند درنمای ساختمان‌ها خبرداد و اظهارداشت: طی یکسال گذشته دوستان بسیاری از هیأت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان‌ها با همکاری شهرداری موضوع بکارگیری قاب بند درنمای ساختمان‌ها را پیگیری کرده‌اند وازاین منظر شهرداری ازسازمان‌های نظام مهندسی تشکرمی‌کند.

معاون شهرسازی ومعماری شهرداری تهران ازدیگرسو برضرورت ایمن‌سازی نمای ساختمان‌ها ونیز توجه به دوام آنها تأکید کرد وگفت: نمای ساختمان‌ها باید ازدوام قابل انتظار برخوردار باشد به‌گونه‌ای که سال‌ها در برابر تغییرات اقلیمی وبارش‌های باران و برف دوام بیاورد.

گلپایگانی همچنین بر نگهداری ارزان و ساده در نمای ساختمان‌ها اشاره کرد وگفت: معاونت شهرسازی ومعماری شهرداری تهران این موارد را پیگیری می‌کند که امیدواریم خروجی آن منجر به آن شود که نماهایی با هویت، بادوام، ساده و ایمن در ساختمان‌ها داشته باشیم.

وی تدوین اسناد و هدایت سیما و منظرشهری، توجه به بهبود فرآِیندها در طراحی ونظارت‌ها را از پیگیری‌های معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران دانست و گفت: کمیته نما با مصوبه‌ای ازسوی شورای عالی شهرسازی و معماری درسال 86 راه‌اندازی شده است و اگرچه این کمیته بهترین راه حل برای ساماندهی و بهبود بخشی به نمای ساختمان‌ها نیست اما درعین حال اگر به بی‌ضابطگی پیش ازتدوین این کمیته در نماهای ساختمان‌ها دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که تدوین این کمیته از تداوم روند این آشفتگی‌ها درنمای ساختمان‌ها تا حدی زیادی ممانعت کرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران همچنین به بیان برخی ازانتقادات به کمیته نما پرداخت و گفت: برخی براین باورند که این کمیته سبب شده است از خلاقیت طراحان درطراحی نمای ساختمان‌ها جلوگیری شود این درحالی است که این کمیته نقش بسیاری مؤثری در ساماندهی و ضابطه‌مند کردن نمای ساختمان‌ها داشته است.

گلپایگانی همچنین با یادآوری این که اتفاق نامبارکی درحوزه شهرسازی روی داده است وشاهد جنگلی ازساختمان هستیم گفت: شهرداری تهران به دنبال آن است که از توان و پتانسیل مهندسان نهایت بهره را درفضاهای شهری ببرد به‌طوری‌که در نهایت فضاهای شهری بازتاب‌دهندة خلاقیت مهندسان باشد.


تعداد بازدید : 730

ارسال نظر

ارسال