پنجره‌هایی که با آجر پوشیده شده!

  • شنبه 1 اردیبهشت 1397 ساعت 16:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: پنجره‌ها به‌غیر از اینکه تهویه و روشنایی خانه ها را تامین می‌کنند زیبایی نمای ساختمان را هم بیشتر می‌کنند. اما شاید برایتان جالب باشد که در بریتانیا ساختمان‌هایی هست که پنجره‌هایشان کاملا با آجر پوشیده شده است! مطمئناً با دیدن این پنجره‌ها این سوال برایتان پیش می‌آید که آن‌ها چرا به این حال و روز در آمده اند؟ آیا دلیلی برای پوشاندن آن‌ها وجود دارد و یا کاملا اتفاقی اینطوری طراحی شده اند.
پنجره‌هایی که با آجر پوشیده شده!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما: زمانی در بریتانیا داشتن پنجره در خانه ها و ساختمان ها خیلی گران تمام می شد! ماجرا به سال ۱۶۹۶ برمی گردد، در آن زمان یک قانون عجیب و غریبی به اسم «مالیات پنجره» وضع شد و مقدار مبلغ آن بر اساس تعداد پنجره های هر خانه تعیین می شد! جزئیات این قانون در طول زمان تغییرات زیادی کرد اما درون مایه ی کلی آن این بود که هر چه تعداد پنجره های هر خانه بیشتر، صاحب آن باید مالیات بیشتری پرداخت کند!

شاید بگویید چه منطقی پشت این قانون وجود داشت؟ به چشم قانون گذاران، این قانون راهی عالی برای گذاشتن بار مالیات روی افراد مرفه جامعه بود. ثروتمندان معمولا خانه های بزرگ تر داشتند و هر چه خانه بزرگ تر پنجره هایش بیشتر! اما آدم های فقیر در خانه های کوچک تر زندگی می کردند و به خاطر پنجره های کمتر باید پول کمتری هم به دولت می دادند. برای اینکه این قانون جدید برای فقیرها جذاب تر شود یک نکته ی دیگری هم وجود داشت و آن این که خانه هایی که کمتر از ۱۰ پنجره داشتند کلا از مالیات پنجره معاف می شدند.

در ابتدا انتظار می رفت که با این روش جدید پول زیادی به دست بیاید اما در شهرهای بزرگ خانواده های فقیر زیادی بودند که در خانه های بزرگ با چندین پنجره مستاجر بودند و به خاطر این قانون مالیات زیادی به آن ها تعلق می گرفت. مالیات کلی خانه ها توسط مالک زمین پرداخت می شد اما هزینه ی مالیات پنجره به دوش مستاجرها می افتاد آن هم با کرایه های بیشتر!

اما مشکل اصلی در این قانون این بود که هیچ وقت حتی تصور هم نمی شد که مردم با کارهای خلاقانه از زیر پرداخت این پول در بروند. از آن زمان به بعد در ساخت خانه های جدید از تعداد پنجره های کمتری استفاده می شد و حتی تعداد آن ها کمتر از ۱۰ تا بود تا کلا از دادن پول به دولت معاف شوند. اما با این وضعیت مستاجرهایی که مجبور بودند پول زیادی بدهند به سمت خانه های تاریک تر با تهویه ی کمتر رفتند تا از دست پرداخت پول های سنگین راحت شوند. در این قانون گذاری حتی تعریف درستی هم از پنجره ارائه نشده بود و مسئولان دولتی برای هر چیزی که از دور شبیه پنجره بود مثل روزنه های کوچک هم پول می گرفتند و به همین خاطر نارضایتی های زیادی در جامعه به وجود آمده بود.


در نهایت در سال ۱۸۵۱ یعنی درست ۱۵۶ سال بعد این قانون برای همیشه لغو شد. مالیات پنجره یکی از قانون های مبهمی بود که توسط دولت بریتانیا وضع شده بود تا پول در بیاورد. یک مالیات دیگر، مالیات آجر بود که در سال ۱۷۸۴ در طول سلطنت پادشاه جورج سوم به وجود آمد تا  هزینه ی جنگ با مستعمره ها را تامین کند. هر چه در ساخت ساختمان ها از آجر بیشتری استفاده می شد باید پول بیشتری هم پرداخت می شد. مردم باز هم دست به کارهای خلاقانه زدند و برای ساخت خانه ها از آجرهای بزرگ تری استفاده کردند تا تعداد آن ها کمتر شود. امروز هنوز هم در دهکده میشام (Measham) انگلیس خانه های زیادی هست که با آجرهای بزرگ ساخته شده اند.

با اینکه قانون های این چنینی زیادی در طول سال ها به وجود آمد اما قانون مالیات پنجره از همه بیشتر طول کشید. با اینکه این قانون فقط حدود ۱۵۰ سال طول کشید اما حتی امروز هم در سراسر بریتانیا چشمتان به ساختمان های تاریخی زیادی می افتد که پنجره هایشان کاملا با آجر پوشیده شده و در واقع در پشت دیواری از آجر مخفی شده اند.

خیلی ها معتقدند که این قانون عجیب و غریب نور و روشنایی روز را از مردم دریغ کرده بود برای همین هم خیلی از افراد از این قانون متنفر بودند. خانواده های فقیر زیادی بودند که برای اجاره خانه های کمتر به خانه های کوچک و تاریک نقل مکان کرده و دچار افسردگی شده بودند. مسلما خانه هایی که نور و روشنایی بیشتری دارند از خانه های تاریک و نمناک جذاب ترند. منتقدان زیادی در اعتراض به این قانون کارتون ها و کاریکاتورهای جذابی طراحی کردند که هر کدام از آن ها این قانون غیر عادلانه را به نقد کشیده بود.


تعداد بازدید : 742

ارسال نظر

ارسال