پیدایش چوب ترمووود در صنعت ساختمان

  • شنبه 29 آذر 1399 ساعت 12:56

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: چوب یکی از اولین موادی است که بطور طبیعی و فراوان در دسترس بشر قرار داشته است. (چوب ترمووود) از این رو تاریخ استفاده از آن به زمانهای خیلی دور می رسد . با آنکه انسان اولیه پناهگاه زندگی خود را از غارنشینی آغاز کرد ولی از چوب پیش از سایر مواد استفاده نمود. قرن‌ها است که ثابت گردیده است سوزاندن سطح چوب در آتش، آن را برای استفاده در فضای بیرونی مقاوم‌تر می‌کند.
پیدایش چوب ترمووود در صنعت ساختمان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، ترمووود یا چوب ترمو (حرارت‌دیده)، همان چوب طبیعی می باشد که ساختار سلولی آن بر اثر فرآیند حرارتی تغییر یافته. چوب حرارت دیده یا اصلاح شده با حرارت با نام ترموود شناخته شده است. در این مقاله فواید ترموود و استفاده از آن در مصارف مختلف از قبیل چوب نما، پارکت چوبی، دکینگ بررسی شد و مزیت آن در مقایسه با متریال های دیگر ذکر شده است.

چوب ترمو جایگزین بسیار مناسبی برای چوب های اشباع می باشد زیرا هیچ گونه ضرر و زیانی برای محیط زیست ندارد. اصلاح چوب با حرارت دارای مزایا و منافع بیشماری می باشد که شامل موارد زیر می شود: مقاوم شدن چوب در مقابل پوسیدگی و قارچ، افزایش استحکام، ایجاد ترک کمتر و تبدیل آن به عایق مناسب.

چگونه فرآوری ترمووود انجام می شود

۱. چوب تا دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد حرارت می بیند به طوری که قبل از رسیدن به مرحله ی سوختن، افزایش دما پایان می یابد. ۲. افزایش دما، ساختار شیمیایی چوب را تغییر می دهد و در نتیجه خواص آن نیز تغییر می یابد. تغییرات خواص چوب منجر به افزایش مقاومت و استحکام چوب و همچنین افزایش خاصیت عایقی چوب می شود. ۳. فرآوری ترموود منجر به تغییر رنگ چوب می شود و آن را به رنگ قهوه ای تیره مبدل می سازد. در صورتی که اگر چوب ترمو بدون هیچ نوع پوشش سطحی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد به طور تدریجی به خاکستری نقره ای بسیار جذابی تغییر رنگ می یابد.

فرآیند ترمو کردن چوب، روش های مختلفی دارد که در آنها از بخار آب، روغن و … استفاده می شود ولی در تمامی این پروسه ها، سه مرحله ی “خشک کردن، حرارت دادن، و خنک کردن” مشترک می باشد.

برخی از ویژگی های ترمووود یا چوب ترمو

دوام بالا و ثبات ابعاد

پس از تیمار حرارتی (فرآیند ترمو)، درصد رطوبت چوب به %۶-۴ کاهش یافته و چوب دارای ویژگی به نام ( تعادل رطوبتی ) می گردد که در نتیجه جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب و محیط اطراف در آن به شکل قابل توجهی کاهش می¬یابد که این امر تأثیر خاصی در ثبات ابعاد، کاهش ترک خوردگی و افزایش قابل ملاحظه خواص عایق بودن الوارهای چوب ترمو (ترمووود) ایجاد می نماید.

مقاوم در برابر پوسیدگی و حمله حشرات

به دلیل شکستن و تجزیه همی سلولزها ( زنجیره قندی ) در چوب ترمو شده باکیفیت عالی، این محصولات منبع مغذی برای حشرات و قارچ های مولد پوسیدگی چوب نخواهند بود.

فاقد صمغ، خلوص و یکنواختی

هنگامی که الوارهای چوبی تحت عمل آوری ترمو قرارمی گیرند، رزین ومواد مضر آن مانند فرمالدهیدها حذف می گردند، باکتری ها کشته می شوند و سبب تولید ماده ای خالص و استریل برای کاربردهای مختلف بیرونی و داخلی می گردند. با ایجاد رنگی یکنواخت در سراسر الوار چوب زیبایی خاصی به آن نیز می بخشد.

این علامت اختصاری ثبت شده انجمن ترموود فنلاند و هم چنین نماد کنترل کیفیت برای انواع چوب های ترمو یا ترمووود یا ترموود می باشد.

فرآیند ترمووود (ترموود) چیست

به طور مختصر می توان گفت در فرآیند ترموود (ترموود) چوب را ضمن اینکه با بخار محافظت می¬کنند تا ۱۸۰ الی ۲۱۵ درجه سانتی گراد حرارت می¬دهند (چوب فراوری شده). بخار علاوه بر نقش حفاظتی، بر تغییرات شیمیایی حاصله بر چوب تاثیر می¬گذارد. در نتیجه این روش (تیمار حرارتی یا همان ترمووود) محصولی به نام ترمو چوب (ترمووود) که بسیار سازگار با محیط زیست نیز مباشدحاصل میگردد(چوب فراوری شده). در فرآیند ترمو، رنگ چوب تیره شده و در شرایط متغییر رطوبتی متعادل تر از چوب معمولی می¬گردد و خاصیت عایق حرارتی آن نیز افزایش می‌یابد. هم چنین در تیمار حرارتی (ترموود) چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می¬گردد و میزان تغییر ابعاد در آن به حداقل میرسد.

خواص کلیدی

۱. مقاومت بالا و طولانی در برابر سایش و شرایط جوی مختلف ۲. نصب آسان و سریع ۳. قابلیت نصب و جداسازی آسان و مکرر جهت نظافت یا انتقال به مکانی دیگر ۴. قابلیت برش هلالی جهت محل های قوس دار ۵. شستشو و نگهداری آسان

موارد استفاده

نمای چوبی ساختمان (نما چوب)، نمای بیرونی ساختمان (نما چوب)، کفپوش فضای باز (Decking) و داخلی، انواع دکوراسیون داخلی، انواع مبلمان فضای باز، آلاچیق و پرگولا، سایه‌بان و لوور، بام باغ (روف گاردن)، درب و پنجره و زیرسقف، سونا و استخر، دست‌انداز نرده، کف پله، گلدان، قرنیز، ترمووود، ترمووود و ...


تعداد بازدید : 771

ارسال نظر

ارسال