مظاهریان در جمع دانشگاهیان و حرفه‌مندان صنعت ساخت و ساز مطرح کرد:

چاره‌اندیشی برای مسائل مختلف صنعت ساخت و ساز کشور

  • یکشنبه 22 مرداد 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه نقش دولت در صنعت ساختمان برنامه‌ریز، هدایتگر، ناظر است، گفت: هدف این است که یک دید کل‌نگر نسبت به همه مسائل مرتبط با ساختمان داشته باشیم و در جهت یکپارچه‌سازی این صنعت کمک کنیم تا همسویی بین بخش‌های مختلف ایجاد شود و دگرگونی‌هایی که در بازار وجود دارد در یک قالب و به صورت یکپارچه دیده شود.
چاره‌اندیشی برای مسائل مختلف صنعت ساخت و ساز کشور

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از عصر ساختمان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در جلسه هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (بی‌آی‌ام) که با حضور صاحبنظران و دانشگاهیان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: واقعیت این است که صنعت ساخت و ساز کشور از مشکلات متعددی در حوزه‌های مختلف در رنج است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تمامی ذی‌نفعان از بهره‌برداران،مهندسان، سرمایه‌گذاران و همه آنهایی که درگیر صنعت ساختمان هستند آگاهند که این صنعت با ارزش افزوده بالا و اشتغال‌آفرین (صنعت ساختمان) در حوزه صنعت، اداره خدمات و ارتباطات از مسایل بسیاری رنج می‌برد.

مظاهریان افزود: سوال اساسی که باید برای آن پاسخی مناسب و درخور یافت این است که با اجماع فعالان صنعت ساخت و ساز که اذعان می‌دارند که این صنعت نیاز به تحول بنیادین دارد راه حل چیست و چه کاری باید کرد؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر افراد متخصص بسیاری در بخش‌های مختلف و در زمینه‌های تخصصی خود مشغول به فعالیت هستند و ایده‌هایی نیز در حال تحقق و اجرا است، تاکید کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که دولت به عنوان سیاستگذار کلان باید بتواند ایده‌ای منسجم درباره مسائل صنعت ساختمان داشته باشد و این ایده باید بتواند تمامی اجزای صنعت ساختمان را به صورت یکپارچه مورد مطالعه و توجه قرار دهد که اینکار با تدوین سند یکپارچه مدل سازی اطلاعات ساختمان (بی آی ام) ایران از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

مظاهریان با طرح این پرسش بنیادین که نقش دولت در قبال صنعت ساختمان که بیش از 90 درصد آن خصوصی و غیردولتی است، چیست؟، گفت: ما در حوزه‌ای مانند مسکن در دولت، اعتقاد نداشته و نداریم که دولت باید به چرخه ساخت وساز ورود مستقیم داشته باشد. ما معتقدیم که نقش اصلی دولت در بخش ساختمان و مسکن، و برنامه‌ریز، هدایتگر و ناظر است.

وی تصریح کرد: در این تحول بنیادین- مدل‌سازی اطلاعات ساختمان- در حقیقت دنبال این بوده و هستیم که تعریفی صحیح، واقعی و کارآمد از نقش دولت در صنعت ساختمان ارایه دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تحلیل مسائل صنعت ساختمان از زوایای مختلف و درخواست از دانشگاهیان در مورد تفکر جمعی در این باره، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم و اکثریت دانشگاهیان و حرفه‌مندان نیز بر آن اذعان دارند که بین مدیریت ساخت و تکنولوژی‌های نوین فاصله افتاده است و در مباحثی همچون صنعتی‌شدن صنعت ساختمان، بحث کیفیت خدمات ارایه شده توسط مهندسان، استانداردها، حتی صدور خدمات مهندسی، پراکندگی‌های فراوانی وجود دارد و این موضوعات در قالب یک طرح و ایده تاکنون به صورت یکپارچه و واحد دیده نشده است.

مظاهریان افزود: بی‌آی‌ام- Building Information Modeling- مجموعه‌ای از رویه‌ها، فرآیندها و تکنولوژی‌ها در مقیاس بین‌المللی است که از تجربه‌ کشورهای پیشرو نشات گرفته است و در وزارت راه و شهرسازی نیز این قالب بین‌المللی به عنوان الگویی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات ساختمان در ایران، پیشنهاد شده است و مجموعه اقداماتی نیز در اینباره در حال پیگیری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امتیاز BIM نه تنها حذف اکثر اتلاف‌های اقتصادی و زمانی پروژه‌ها که راه و روش جدید برای مدیریت ساخت را پیش‌ِرو قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر این مطلب که بی‌آی‌ام می‌تواند بخشی از مسائل صنعت ساخت و ساز را هماهنگ کند، گفت: هدف این است که یک دید کل‌نگر نسبت به همه مسائل مرتبط با ساختمان داشته باشیم و در جهت یکپارچه‌سازی این صنعت کمک کنیم تا همسویی بین بخش‌های مختلف ایجاد شود و دگرگونی‌هایی که در بازار وجود دارد در یک قالب و به صورت یکپارچه دیده شود.

مظاهریان در تعریف بی‌آی‌ام، گفت: بی‌آی‌ام یک رویه یکسان و پروتکلی است که همه بر اساس آن می‌دانند که چه وظایفی دارند و چگونه باید عمل کنند. وظیفه دولت این است که این هماهنگی را ایجاد کند تا بخش‌های مختلف در قالب رویه‌های یکسان حرکت کنند.

وی تصریح کرد: بی‌آی‌ام نه تنها یک ضرورت برای زمان حال است بلکه در آینده، شرایط بازار جهانی، این اجبار را به گونه‌ای ایجاد خواهد کرد که بدون توجه به این فرآیند جهانی، امکان صدور مصالح و خدمات مهندسی امکانپذیر نخواهد بود و به همین دلیل نیز از هم‌اکنون باید در این راه، حرکت کرده و گام برداریم. 

مظاهریان با تأکید بر این مطلب که دنیا در صنعت ساختمان دارد به سمت یکپارچه‌سازی حرکت می‌کند، گفت: در صنعت ساختمان، بی‌آی‌ام در سطوح صفر، یک، دو و سه طراحی شده است. در سطح سه، که سطح عالی‌تری است همه محصولات صنعت ساختمان و همه ارایه‌دهندگان خدمات مهندسی در این بازار کلان می‌توانند با هم رقابت و تبادل خدمات نمایند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بی‌آی‌ام، اینکه مثلاً ما در یکی از صنایع مربوط به ساختمان بهترین کیفیت را در تولید داشته باشیم اگرچه مهم است اما اگر در قالبی یکپارچه و بین‌المللی حرکت نکنیم و به بیان دیگر اگر در آن بازار و در آن پروتکل جهانی حضور نداشته باشیم حتی اگر محصول باکیفیتی هم تولید کنیم آن محصول دیده نخواهد شد تا سایر کشورها بتوانند آن را خریداری کنند. در واقع فرصت معرفی محصول خود به دیگر کشورها و بازار بین المللی را نخواهیم یافت.

مظاهریان افزود: از این جهت این کاری که در وزارت راه و شهرسازی در بسط ایده بی آی ام شروع شده و دانشگاهیان و صاحبان حرفه نیز در آن حضور دارند به عنوان یک اتاق فکر محسوب می شود و راهکار و چاره اندیشی مهمی است. وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد در این جهت یعنی یکپارچه سازی عوامل صنعت ساخت و ساز حرکت کند و در عین حال، کار بسط بی‌آی‌ام را کاربست مناسبی می‌داند و به دنبال ایجاد هماهنگی‌های لازم برای طراحی بی‌آی‌ام ایران و پیاده‌سازی آن هستیم.

وی گفت: اینکه چگونه باید در این سمت و سو حرکت کرد و عوامل دخیل در آن را چگونه باید هماهنگ کرد همگی اذعان دارید که بسیار فراتر از بحث درون یک وزارتخانه است.

مظاهریان همچنین افزود: برنامه‌ریزی برای بی‌آی‌ام ایران، نیازمند هماهنگی گسترده در سطح بخش های مختلف دولت؛ وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و همچنین سازمان نظام‌مهندسی، جامعه مشاوران و... است. در این بین، دانشگاه‌ها نقش عمده و پیشرویی در پژوهش، آموزش و تربیت نسلی آشنا با بی‌آی‌ام خواهند داشت.


تعداد بازدید : 742

ارسال نظر

ارسال