چالش طراحی ویلا با نماهای چندعملکردی در اقلیم گرم و مرطوب

  • چهارشنبه 15 اسفند 1397 ساعت 16:47

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: چالش طراحی ویلای مسکونی در استان جایپور هند سه برابر شده است: آب و هوای متناقض، ناهویتی و عرصه‌های ضروری. به همین دلیل خانه می‌بایست سازگار با اقلیم، اصول طراحی هندوستان و کاربری‌های مدرن باشد. لذا در نظر داشتن ویژگی‌هایی همچون فضای موردنیاز، عرصه‌های عملکردی، نور خورشید و ... مهم بودند.
چالش طراحی ویلا با نماهای چندعملکردی در اقلیم گرم و مرطوب

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از گروه معماری آرل، طرح خانه مسکونی ویلایی در زمینی محدود با ضوابط منطبق با ساخت و ساز منطقه‌ای جایپور به اجرا رسیده و توسط ساختمان‌های ویلایی مجاور محصور شده است. از این رو به‌واسطه درنظر داشتن نما، پنجره‌ها، جهت‌گیری ساختمان، و مناظر نیاز به خلق حجمی بود که حریم خصوصی را برای ساکنین ایجاد نماید. طراحی باغ‌های کوچک، تراس‌ها، آبنماها و مجسمه‌ها به‌منظور ارتقا احساسات فضایی تعبیه شده‌اند.

پله‌های شناور به دعوت‌کنندگی ورودی، چشم‌انداز و نورگیری بردن سطوح ساختمان نقش داشته است. سناریو طراحی پلان خانه ویلایی، بر اساس سیرکولاسیونی کاملا سیال در محوطه و داخل می‌باشد. به‌عنوان مثال زمانی که به ورودی اصلی نزدیک می‌شوید، یک نیمکت قرار داده شده که می‌توان با توقف در محوطه و نشستن در حیاط، از صدای آرامش بخش آب لذت برد. اولین بخش حریم خصوصی که به‌طور اختصاصی برای آسایش ساکنین درنظر گرفته شده است.

 

معماران فضای ویلا را به دو منطقه باز: غذاخوری و پذیرایی تقسیم کرده‌اند. فضای پذیرایی و نشیمن دارای ارتفاع دوبل می‌باشد که از داخل به خارج بنا امتداد یافته است. پنجره‌های L شکل که قابلیت باز و بسته شدن دارد، علاوه بر فیلتر مناسب نفوذ نور تهویه به داخل، حیاط و آب نما را به بخشی از فضای داخل مرتبط ساخته اند. درب‌های آشپزخانه به‌طور کامل بر روی ناهارخوری باز می‌شوند. با این حال آشپزخانه، پذیرایی و نشیمن جزء مناطق عمومی پروژه محسوب شده و در شب نمایی کاملاً متفاوت را ارائه می‌دهند. طراحی نورپردازی ویلای مسکونی چایپور یک عامل بسیار قدرتمند در برجسته‌سازی فضا و المان‌های پروژه بوده است.

 

در شهری که دمای هوا به‌طور معمول 40 درجه سانتیگراد است، پوسته الگودار نمای شیشه‌ای بهترین متریال اقتصادی برای کاهش شدت نور گرما و خلق حریم خصوصی است. پوسته الگودار نشیمن و پذیرایی با الهام‌گیری از بافت سنتی پنجره‌های سنتی منطقه جایپور انتخاب شده تا به لحاظ زیبایی‌شناسی پروژه را به بافت سابق منطقه نزدیک کند. در طول شب با روشن شدن چراغ‌های محوطه و نورپردازی داخلی ویلا، این بافت یک نمای منحصربه فرد را به تصویر می‌کشد. درحالی‌که در طول روز نمای الگودار در خُنک کردن و کاهش دمای گرم تأثیرگذار می‌باشد.


تعداد بازدید : 3196

ارسال نظر

ارسال