چرا تراورتن بهترین سنگ نما شناخته می‌شود

  • یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 19:2

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: یکی از سنگ‌هایی که در صنعت ساختمان کاربرد زیادی داشته است سنگ تراورتن می‌باشد، این سنگ‌ها به دلیل ویژگی‌ها خاصیت‌های مناسبی که داشته‌اند مورد توجه بسیاری از سازندگان و معماران قرار گرفته‌اند.
چرا تراورتن بهترین سنگ نما شناخته می‌شود

سنگ تراورتن چیست؟

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما به نقل از خبر فوری، سنگ‌های ساختمانی که از آن‌ها به عنوان متریال و مواد مصرفی ساختمان سازی استفاده می‌کنند دارای انواع مختلفی هستند. از جمله معروف‌ترین سنگ‌ها از لحاظ کاربرد می‌توان به سنگ‌های مرمریت، تراورتن و گرانیت اشاره کرد که در اینجا می‌خواهیم درباره سنگ تراورتن که یکی از سنگ‌های پرفروش نما می‌باشد توضیحاتی ارائه دهیم .

سنگ‌های تراورتن نوعی سنگ آهکی متخلخل هستند که در واقع از انباشته شدن رسوبات چشمه‌های آب گرم به وجود آمده اند. این سنگ دارای حفره‌هایی است که حاصل گازهای محبوس شده در همان چشمه‌های آب گرم می‌باشد. سنگ‌های تراورتن از تنوع رنگی و الگویی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل شاهد انواع گوناگون و مختلفی از این سنگ هستیم. معادن مختلفی جهت استخراج سنگ‌های تراورتن وجود دارند.

بهترین سنگ نما

دلایل مختلفی وجود داشته است که سنگ تراورتن را به بهترین سنگ برای نمای ساختمان تبدیل کرده است. سنگ تراورتن یک سنگ آهکی با خلل و فرج‌های فراوان می‌باشد. ساختمان سازان نیز برای نمای ساختمان به سنگی احتیاج دارند که دارای حفره و خلل باشد تا بتواند ملات را به خوبی به خود جذب کند و به دیواره‌های نما بچسبد.

مورد بعدی که این سنگ را در زمینه‌ی نما محبوب کرده است وزن سبک این سنگ است. سنگ‌های تراورتن باز هم به دلیل وجود حفره و خلل‌هایی که در پشت سنگ وجود دارد از تراکم کمتری نسبت به سایر سنگ‌ها برخوردار هستند. در نتیجه وزن کمتری نیز نسبت به سایرین دارند. این وزن سبک باعث شده است که برای استفاده در نما گزینه بسیار مناسبی باشند و وزن ساختمان را تا حد ممکن زیاد نکنند. در ادامه می‌خواهیم به چند نمونه از سنگ‌های تراورتن پرفروش که کاربرد زیادی در نما ساختمان‌ها دارند اشاره کرده و به بررسی ویژگی‌های هرکدام بپردازیم.

تراورتن سفید

یکی از تراورتن‌های پرطرفدار که عمدتاً در نماهای کلاسیک امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد تراورتن سفید می‌باشد. همانطور که می‌دانید هرچه یک سنگ سفیدتر و بدون هاله و رگه باشد با کیفیت‌تر محسوب می‌شود و همچنین از قیمت بالاتری نیز برخوردار می‌باشد. علت آن هم این است که یک سنگ نما که این ویژگی‌ها را دارا باشد، می‌تواند یک نمای یک‌دست و یکرنگ به ساختمان‌ساز ارائه دهد و زیبایی ساختمان آن را دوچندان کند. معادن مختلفی وجود دارند که از آنها سنگ‌های تراورتن سفید استخراج می‌گردد.

تراورتن کرم روشن

تراورتن‌های کرم روشن با زمینه کرمی رنگی که دارند گزینه مناسبی در نمای خارجی ساختمان و یا حتی داخلی هستند که از جمله سنگ‌‍های پرطرفدار به شمار می‌آید. این تم رنگی سنگ تراورتن برای استفاده در سبک‌های نمای رومی بیشتر کاربرد دارد. زمینه روشن این سنگ باعث می‌گردد که این قابلیت را داشته باشد تا تزیینات و طراحی‌هایی که بر روی سنگ انجام می‌گیرند، به خوبی نمایش داده شوند و همچنین با ترکیب شدن با سایر تراورتن‌ها نمای چشمگیری تشکیل دهد. از این نوع تراورتن علاوه بر نمای خارجی و داخلی در دیواره‌های واحدهای مسکونی، لابی هتل‌ها، آشپزخانه و غیره استفاده می‌کنند. در کشور ما معادن مختلفی وجود دارند که از آن‌ها سنگ‌هایی با رنگ کرم روشن استخراج می‌شود.

تراورتن شکلاتی

تراورتن شکلاتی نیز یکی دیگر از انواع تراورتن‌هاست که مانند ساییر رنگ‌های تراورتن، عمده کاربرد آن در قسمت نما ساختمان می‌باشد. معمولاً از این رنگ تراورتن برای ترکیب کردن با تراورتن‌های کرم روشن استفاده می‌شود تا زیبایی خاصی به نما ببخشد. تراورتن شکلاتی با نام‌های تراورتن شکلاتی کاشان، تراورتن شکلاتی یزد، تراورتن شکلاتی طرق، تراورتن شکلاتی آقامحمدی و غیره در بازار سنگ‌های ساختمانی عرضه می‌گردند. تراورتن شکلاتی به دلیل رنگ جذابی که دارد در نماهای داخلی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی از سورت‌های ضعیف‌تر آن برای تولید جدول‌های سنگی نیز استفاده می‌کنند.


تعداد بازدید : 1587

ارسال نظر

ارسال