چرا در آینده ساختمان‌ها دایره‌ای می‌شود؟

  • شنبه 7 دی 1398 ساعت 15:4

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: این روزها احداث ساختمان‌های دایره ای شکل به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است؛ معماران طرفدار این نوع طراحی اغلب از مصالح پایدار در فرآیندهای ساخت‌وساز خود بهره می‌گیرند.
چرا در آینده ساختمان‌ها دایره‌ای می‌شود؟

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از عصر ساختمان، امروزه ساخت بناهای دوار به علت نیاز کمتر به مصالح، چرخه دوار انرژی، مقاومت در برابر زلزله و طوفان، کنترل طبیعی دما، دریافت بیشتر نور طبیعی و پایداری از محبوبیت ویژه‌ای در بین معماران برخوردار شده‌ است.

ساختمان اداری Triodos Bank واقع در منطقه Zeist در کشور هلند از جمله بی‌نظیرترین سازه‌های دایره‌ای شکل احداث شده تا به امروز است که با هدف ایجاد پایداری در منطقه بنا شده‌است. معماران در طراحی بانک Triodos تلاش کرده‌اند میزان مصالح هدر رفته را به صفر برسانند و به همین منظور از چوب به‌عنوان ماده اصلی در ساخت آن بهره گرفته‌اند.

سازندگان ساختمان چوبی دایره‌ای Triodos با الهام از طبیعت پیرامون این سازه پایدار را در درخت‌ها  و گیاهان سبز بسیاری محصور کرده‌اند؛ پشت بام سازه همچون یک فضای سبز عمومی پوشیده در گل‌ها و گیاهان زیبایی بومی است که نوعی چوب مقاوم دورتا دور آن‌ها را پوشیده است. استفاده از چوب مقاوم CLT در ساخت ستون‌ها و پایه‌های سازه‌های دایره‌ای پایداری آن‌ها را دوچندان کرده است. وفور گیاهان و گل‌ها در سراسر سازه‌ها به‌گونه ای است که گویی طبیعت اطراف به داخل ساختمان گسترش یافته است.

از آن‌جا که مصالح معمولی نظیر بتن و فلز قابلیت بازیافت و استفاده دوباره را ندارد در نتیجه منجر به متابولیسم می‌شود، بنابراین، معماران در ساخت سازه چوبی دایره‌ای شکل Triodos Bank از بیش از 165 هزار تخته چوب CLT بهره گرفتند که این نوع چوب قابلیت بازیافت و استفاده دوباره در سازه‌های بعدی را دارد. در نتیجه ساختمان دایره‌ای پایدار منطقه Zeist هلند، علاوه بر بانک اداری به‌عنوان یک منبع ذخیره مصالح ساختمانی عمل می‌کند که تمام چوب به کار برده‌شده در آن بدون هیچ تلفاتی قابل استفاده دوباره است.

سازندگان تلاش کرده‌اند میزان مصرف انرژی در سازه‌های دایره‌ای شکل منطقه Zeist هلند را به حداقل برسانند که استفاده از شیشه برای نمای سازه‌ها وهدایت نور طبیعی به داخل از این طریق باعث شده‌است معماران در رسیدن به هدف خود نزدیک‌تر شوند. علاوه براین، پوشش گیاهی باعث عایق‌بندی سازه‌ها در مقابل سرمای شدید و خنک‌سازی آن‌ها در فصل گرما می‌شود.

تصاویر دیگری از ساختمان‌های دایره‌ای شکل:

 


تعداد بازدید : 1089

ارسال نظر

ارسال