چه شد که ترمووود متولد شد؟

  • پنجشنبه 18 آبان 1396 ساعت 13:53

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: همه ما آگاهی کامل داریم که چوب و فراورده های چوبی در تمام دوران زندگی بشر، نقش بسزایی داشته اند. از روزی که انسان متوجه شد با چوب میتواند آتش بوجود آورد تا امروز که دکوراسیون خانه همه ما تشکیل شده از چوب و فراورده های چوبی است. این نیاز بی پایان به چوب باعث شد که در دوره های مختلف تاریخ، بشر دست به آزمایش های مختلف بر روی این جسم بزند. نکته‌ای که شاید خیلی سال ها پیش به آن دست یافتند این بود که با سوزاندن و شاید نیم سوز کردن چوب میشود مقاومت آن را در برابر بخشی از عوامل جوی بالا برد.
چه شد که ترمووود متولد شد؟

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما برای ساخت ترمووود ابتده باید چوب را با برش های مختلف به آن شکلی که میخواهند دربیاورند. دستگاه ترمووود آماده است تا چوب های بریده شده را در آن قرار دهند. هدف کاهش رطوبت چوب و خشک کردن چوب است پس در این مرحله، دستگاه گرمایی با درجه حرارت 100 تا 130 درجه را با شرایط تعریف شده به چوب ها وارد میکند بگونه‌ای که بخشی از رطوبت چوب ها گرفته شده، پس بازهم دمای دستگاه را در همان شرایط قبلی بالاتر میبرند. این بار 180 تا 200 درجه سانتیگراد. در این درجه حرارت است که چوب ها تسلیم شده و تمام صمغ و رطوبت چوب به طور کامل خارج میشود به طوری که به جرات میتوانیم بگوییم میزان صمغ و رطوبت حتی نزدیک به صفر میشوند. البته ناگفته نماند چوب درون دستگاه و در همین درجه حرارت ساعت ها باقی خواهند ماند. چوب ها باید آنقدر این دما را تحمل کنند تا رنگ آنها آرام آرام به رنگ قهوه ای روشن تغییر کند.




وقت آن رسیده که کمی به آنها استراحت دهند و اجازه دهند تا آرام آرام سرد شوند. این روند پایین آوردن درجه حرارت چوب ها تا رسیدن به 100 درجه سانتیگراد ادامه خواهد داشت. کارشناسان متخصص در این زمینه تشخیص داده اند که در این مرحله باید درجه حرارت چوب ها با پشش آب و بخار به درجه حرارت محیط برسد. این میزان پاشش آب و بخار باعث میشود که چوب ها میزان کمی رطوبت جذب کنند که این میزان بین 4 تا 6 درصد است.

همه ی این فرایند به این هدف انجام شد که خصوصیات منفی چوب از بین برود. درواقع میتوانیم این گونه توضیح دهیم که در دمای بالای داخل دستگاه، بافت زنجیره های سلولزی درون چوب ها شکسته میشود ، همه اسید های که در ساختار درونی و بیرونی چوب وجود دارند به طور کامل از بین میروند. ازین نکته هم غافل نشویم که این درجه حرارت بالا باعث میشود تمام موجودات زنده درون ساختار چوب بصورت کامل ریشه کن شده و هیچ گونه جانور میکروسکوپی و هیچ نوع حشره ای در آن باقی نمیماند و همگی ازبین میروند. رزین داخلی چوب هم در این مسیر از چوب خارج میشود. البته کمی از آن باقی میماند که بلوری شکل شده و البته ضرری هم ندارد.




حالا دیگر میتوانیم بگوییم این محصولی که تمامی این مسیر را طی کرده یک ترمووود است که مقاوم در برابر گرما و سرما، رطوبت و بارندگی، حشرات و جانوران مشابه میباشد.

همیشه یکی از معضلات استفاده از چوب تغییر شکل چوب در محیط های بیرونی و تغییر دماهای زیاد است و به زبان مجریان سازه های چوبی کارشان پیچیده است. اما در رابطه با ترمووود این مشکل وجود ندارد و این محصول هیچ گونه تغییر شکلی در محیط های داخلی و بیرونی نخواهد داشت.

البته توضیحات ذکر شده بیانگر فرایند کلی تولید ترمووود بوده و ممکن است هر تولید کننده‌ای در جهت ارتقای کیفیت محصول خود تغییرات و ابتکارعملهای خاص خود را اعمال نماید.

نکته دیگر اینکه ترمو وودها دارای استانداردهایی هستند که این استانداردها باعث تشخیص شما میشود تا متوجه شوید محصول مورد نظرتا برای محیط های داخلی مناسب است یا محیط های خارجی و....


تعداد بازدید : 1824

ارسال نظر

ارسال