چوب چندلایه متقاطع (CLT)

  • شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 16:20

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: برخی متخصصان بر این عقیده هستند که در آینده «چوب» پرکاربردترین و محبوب‌ترین مصالح ساختمانی خواهد بود.
چوب چند لایه متقاطع  (CLT)

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خانه دات کام، این مقاله که در یک روزنامه معماری منتشر شده است، به معرفی سازه‌های 4 معمار که هر یک به سبک خود با استفاده از چوب‌های چندلایه متقاطع سازه خود را طراحی کرده‌اند، پرداخته است. به عبارت ساده‌تر، 4 معمار با استفاده از چوب‌های چندلایه، سعی کرده‌اند تا به سبک خود سازه‌های مدرنی بسازند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

هر چند وقت یکبار در دنیای معماری یک متریال که مورد استقبال قرار می‌گیرد به عنوانی یک مصالح ساختمانی شگفت‌انگیز معرفی می‌شود. به عنوان مثال، بتن باعث گسترش امپراطوری رم شد، فولاد باعث ساخت شهرهای متراکم و ساختمان‌های بلند شد و پلاستیک بازیافتی در دکوراسیون داخلی و هزینه‌های ساختمانی، تحولات بزرگی بوجود آورد.

اما سوال اینجاست که چطور و چرا الوار چوبی که در مصالح ساختمانی تاریخچه چندهزار ساله دارند در قرن 21 دوباره به عنوان یک مصالح ساختمانی شگفت انگیز معرفی شده‌اند!؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگرچه که قطع بی‌رویه درختان یک کار غیر اخلاقی است اما کاربرد چوب به دلیل دوام، تجدیدپذیری و سازگاری آن با محیط زیست، به خصوص به دلیل اینکه از انتشار کربن جلوگیری می‌کند باعث شده تا الهام بخش‌ سرمایه‌گذاری‌های زیادی شود.

چوب چندلایه متقاطع (CLT) چیست؟

چوب چندلایه متقاطع (CLT)، یک فرم بسیار انعطاف‌پذیر از چوب مهندسی شده است که از چسباندن لایه‌های تخته‌های چوبی ساخته می‌شود. این متریال برای اولین بار در اوایل دهه 1990 در اروپا توسعه پیدا کرد، اما تا دهه 2000 این محصول خیلی مورد استفاده قرار نگرفت و در سال 2015 در کد ساختمانی بین‌المللی معرفی شد.

در مقایسه با فولاد یا بتن، CLT، ارزان‌تر و مونتاژ آن آسان‌تر بوده و در مقابل آتش مقاوم‌تر و بادوام‌تر است. 

این نکته را خاطر نشان‌ می‌کنیم که مقاومت چوب مهندسی شده با چوب طبیعی و معمولی متفاوت است به همین علت مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش دارد.

بسیاری از شرکت‌ها و متخصصان در دنیا در رقابت برای ساختن بلندترین یا بزرگترین سازه‌های چوبی هستند تا تفاوت و مزیت‌های آنها را با سازه‌های بتنی و یا فولادی نشان دهند.

بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که چوب می‌تواند یک متریال بسیار پرکابرد و اعجاب‌انگیز در آینده باشد. همانطور که بتن، فولاد و پلاستیک در دوره‌هایی از گذشته از مصالح ساختمانی پرکاربرد و اعجاب‌انگیز بودند.

در ادامه 4 پروژه‌ متفاوتی که معماران از چوب چند لایه متقاطع (CLT) ساخته‌اند را مشاهده خواهید کرد.

 

 


تعداد بازدید : 2684

ارسال نظر

ارسال