چگونه نمای مناسب برای ساختمان خود انتخاب کنیم

  • شنبه 22 آذر 1399 ساعت 12:35

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: طراحی نمای مناسب یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه ساخت‌وساز است. نما هویت ساختمان است و باید به دقت انتخاب شود. نمای ساختمان اولین ویژگی یک ساختمان است که به چشم می‌آید و در جذابیت آن نقش زیادی دارد. ساختمان‌ها معمولا بر اساس نمای بیرونی خود مورد قضاوت قرار می‌گیرند. با این حال، نباید فراموش کرد که نمای ساختمان را می‌توان تغییر داد. اگر خانه‌ای خریده‌اید که داخل آن بسیار زیبا است ولی نمای جذاب یا مدرنی ندارد، می‌توانید آن را عوض کنید.
چگونه نمای مناسب برای ساختمان خود انتخاب کنیم

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، پیشرفت فناوری‌ها، تکنیک‌های ساخت و مصالح جدید در سال‌های اخیر به معماران و طراحان این امکان را داده است که هنگام طراحی نما ساختمان از الگوهای پیچیده‌تری استفاده کنند. معماران با توجه به علم روز و معماری مدرن هم اکنون میتوانند به بهبود طراحی بیرونی خانه های قدیمی.بیشتر فکر نمایند و معماری شهری را دست خوش تغییرات زیادی نمایند.

شناخت انواع نمای ساختمان

قبل از انتخاب نمای مناسب برای ساختمان خود ابتدا باید مصالح مختلفی را که برای اجرای نمای ساختمان به کار می‌روند و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسیم.

سنگ

سنگ آهک و سنگ آذرین سنگ‌های طبیعی به کار رفته در اجرای نما هستند. مرمر، گرانیت و تراورتن نیز برای اجرای نمای ساختمان به کار می‌روند. نمای سنگی تنوع رنگی زیاد و عمر طولانی‌تری دارد. همچنین، عایق مناسبی در برابر رطوبت و حرارت است.

کامپوزیت

کامپوزیت ترکیبی از یک لایه نازک آلومینیوم و پلاستیک فشرده است و رنگ‌های مختلفی دارد. این نما به سرعت اجرا می‌شود و وزن کمی دارد. کامپوزیت دوام بالایی ندارد و عواملی مثل باد و طوفان شکل آن را تغییر می‌دهند.

سیمان

این ماده بسیار قوی است و باعث افزایش ایمنی و استحکام ساختمان می‌شود. سیمان از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند و مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد. با این حال، نمای سیمانی تنوع رنگ ندارد و معمولا زیبا در نظر گرفته نمی‌شود.

شیشه

نمای شیشه‌ای، به ویژه شیشه‌های رفلکس، تاثیر زیادی روی زیبایی ساختمان دارد. این نما امکان استفاده از نور خورشید را فراهم می‌کند و نسبت به سایر نماها سریع‌تر اجرا می‌شود. با این حال، نمای شیشه‌ای مقاومت خوبی در برابر زلزله و آتش‌سوزی ندارد و عایق مناسبی در برابر گرما و سرما نیست.

نکات مهم در انتخاب نمای ساختمان

برای انتخاب نمای مناسب باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

نوع دیوار و خصوصیات آن

دیوار خالی با دیوار پرده‌ای کاملا فرق می‌کند. برای انتخاب نمای مناسب باید بررسی کنید که آیا تمام دیوار را می‌توانید با یک نوع ماده بپوشانید یا به فضای خالی برای باز شدن پنجره نیاز دارید.

زیبایی

نما تاثیر زیادی روی زیبایی ساختمان و بافت شهری دارد. یک نمای زیبا و سازگار با بافت منطقه علاوه بر این که روی قیمت ساختمان تاثیرگذار است، حس خوبی به ساکنان می‌دهد.

میزان بودجه

قبل از تصمیم‌گیری در مورد نمای ساختمان باید بودجه‌ای را که به این کار اختصاص داده‌اید مشخص کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از نماها به اندازه‌ای که فکر می‌کنید گران نیستند، پس بهتر است گزینه‌های مختلف را بررسی کنید.

هزینه کردن برای نمای ساختمان در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است، زیرا روی ارزش ساختمان تاثیر زیادی دارد.

قوانین مربوط به منطقه

قبل از تصمیم‌گیری نهایی حتما قوانین مربوط به ساخت‌وساز منطقه و گزینه‌هایی را که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مد نظر قرار دهید.

نمای ساختمان‌های پیرامون را بررسی کنید. البته می‌توانید از یک نمای کاملا متفاوت استفاده کنید، ولی مطمئن شوید که مطابق با مقررات برنامه‌ریزی شهری است.

دوام در برابر شرایط محیطی

نمای به کار رفته در شهرهای مختلف متفاوت است و به آب‌ و هوا و فرهنگ بستگی دارد. برای مثال، سقف خانه‌ها در شمال کشور به دلیل بارندگی فراوان به صورت شیروانی ساخته می‌شود.

همچنین، گرمای هوا در مناطق جنوبی باعث شده است در نمای بیشتر ساختمان‌ها از رنگ روشن استفاده شود.

بنابراین، شرایط آب و هوایی، میزان رطوبت، میانگین دمای هوا، عایق گرما و سرما و شدت باد از جمله عواملی هستند که باید هنگام انتخاب نمای ساختمان در نظر بگیرید.

شرایط نگهداری

در انتخاب نمای ساختمان باید به میزان مراقبت و نگهداری که نیاز دارد، توجه کنید. اگر وقت کافی برای رسیدگی به نما ندارید، می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

ولی اگر نمی‌توانید برای یک متخصص نما هزینه‌ای کنار بگذارید، بهتر است نمایی انتخاب کنید که نیاز زیادی به رسیدگی نداشته باشد.

سخن نهایی

نما در حقیقت صورت ساختمان است و زودتر از سایر بخش‌ها جلب توجه می‌کند. نمای مناسب نه تنها یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، بلکه تاثیر زیادی روی زیبایی شهر دارد.

علاوه بر انتخاب درست نما، باید از درست اجرا شدن آن نیز مطمئن شوید. بنابراین، حتما از افراد حرفه‌ای برای اجرای نمای ساختمان استفاده کنید.


تعداد بازدید : 582

ارسال نظر

ارسال