کاربرد بتن در گنبد بتنی باد شونده یکی از تازه های صنعت ساختمان

  • دوشنبه 13 شهریور 1396 ساعت 19:51

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: گنبد بتنی باد شونده یکی از تازه های جدید در صنعت ساختمان است که از چندین قطعه تشکیل شده است.
کاربرد بتن در گنبد بتنی باد شونده یکی از تازه های صنعت ساختمان

باشگاه در و پنجره و نما: گنبد بتنی باد شونده یکی از تازه های جدید در صنعت ساختمان است که از چندین قطعه تشکیل شده است. بین قطعات تشکیل دهنده فضاهای گوه شکلی تعبیه شده که پس از خم شدن صفحه مورد نظر بخش هایی که از بتن تشکیل شده است با یکدیگر کاملاً درگیر می‌شوند و به محض اینکه بتن صفحه سخت می‌شود بالشتک های زیر این صفحه شروع به باد شدن می کنند .

این روزها همه دانشمندان و محققان در پی این هستند که سازه های پوسته ای بزرگ را از بتن یا سنگ کمتر و مصالح سبک‌تر بسازند. که دلیل اصلی این مسأله نیاز به سازه های نگهدارنده بزرگ و پر هزینه است .

اما در دانشگاه وین محققان یک شیوه جدید را ابداع کرده اند که هیچ سازه خاصی برای نگهداری این سازه ها استفاده نمی‌شود. در این نوع سازه های گنبد بتن در ابتدا دال بتنی تختی بر روی سطح زمین قرار می‌گیرد و سپس توسط بالشتک هایی که در زیر آن تعبیه می‌شود باد می‌شوند . پس در این صورت صفحه بتنی خم می‌شود و به سرعت به شکل یک سازه پایدار در می آید . در دانشگاه وین از این سازه یک نمونه ساخته شده است .

در این سازه ابتدا صفحه بتنی مطابق با استاندارد بتن ساخته می‌شود . که البته رعایت ابعاد هندسی در این مرحله بسیار اهمیت دارد. صفحه بتنی از چندین قطعه تشکیل می‌شود که بین آنها فضا گوه شکلی ایجاد شده که پس از خم شدن صفحه بخش های بتنی کاملاً با یکدیگر درگیر شود. به محض اینکه بتن سفت شد بالشتک زیر باد می‌شود . این بالشتک ها از دولایه پلاستیک که به هم متصل شده تشکیل شده است. در حین انجام اینکار یک کابل فلزی هم در اطراف این صفحه بتنی قرار داده می‌شود و سبب می‌شود که پس از باد کردن قسمت مرکزی گند بالا می‌رود و از سطح بیرونی به یکدیگر فشار می آورد .


تعداد بازدید : 2192

ارسال نظر

ارسال