نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران:

کدام فلز باعث افزایش قیمت ساخت مسکن شد؟

  • چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت 12:9

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های ذخیره انرژی در یا ساختمان استفاده از در و پنجره‌های استاندارد و آلومینیومی است که در مقابل خروج حرارت به صورت عایق عمل کنند که این موضوع در وسعت وسیع‌تری موجب صرفه‌جویی حجم زیادی از انواع انرژی به خصوص گاز و سوخت می‌شود.
کدام فلز باعث افزایش قیمت ساخت مسکن شد؟

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، افزایش قیمت‌های جهانی انواع فلزات به ویژه آلومینیوم به صورت مستقیم بر قیمت تمام محصولات آلومینیومی تاثیر مستقیم گذاشته است که بخش مسکن ملموس‌ترین مثال تاثیر گرفته از این رشد قیمت‌ها است.

وحید جلالی‌پور در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: افت و خیزهای قیمت جهانی و داخلی آلومینیوم بر روند قیمت‌گذاری در و پنجره‌های آلومینیومی تاثیر گذاشته است و در این بین شاهد افزایش نرخ خدمات هستیم. قیمت آلومینیوم در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته چیزی حدود ۲.۵ برابر افزایش قیمت داشته است که علاوه بر رشد قیمت خود فلز، هزینه‌های آبکاری و رنگ‌کاری نیز به شدت افزایش یافته و در کنار موارد اساسی دستمزد، مالیات، بیمه، آب، برق، گاز و حمل و نقل نیز با رشد قیمت همراه بوده است.

وی افزود: در سال گذشته آلومینیوم با نرخی معادل ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان به دست تولیدکننده در و پنجره می‌رسید که در حال حاضر این نرخ به ۹۰ الی ۹۵ هزار تومان افزایش یافته و در واقع اولین تاثیری بوده که نوسانات قیمتی آلومینیوم بر این صنعت گذاشته است که برای این رشد قیمتی نیز هیچ دلیل منطقی از هیچ سازمان و ارگانی مطرح نشده است و تنها معیار این تغییرات قیمت جهانی آلومینیوم بوده و در این صورت باید به تولیدکنندگان داخلی نیز این اجازه داده شود که با تأمین‌کنندگان خارجی در حال تعامل باشند و تمام نرخ‌ها بین‌المللی باشند.

جلالی‌پور تصریح کرد: زمانی که تولیدکننده داخلی از برق سوبسیددار، خاک ارزان و کارگر با دستمزد پایین استفاده می‌کند، حداقل کار این است که ماده اولیه به تولیدکننده داخلی با قیمت داخلی ارائه شود نه قیمت‌های بین‌المللی. این حالی است که شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم را به صورت بیلت و شبه بیلت و یا به عبارت بهتر تحت عنوان خام‌فروشی صادر می‌کنند و در صورت اعتراض تولیدکننده داخلی با پاسخ افزایش نرخ‌های جهانی مواجه می‌شود.

تمام محصولات باید طبق نرخ‌های داخلی قیمت‌گذاری شوند

وی ابراز کرد: این در حالی است که قیمت‌های جهانی ربطی به داخل ندارند چراکه تمام این مواد و انرژی‌هایی همچون آب و برق در داخل کشور تامین می‌شوند. این رویه رشد قیمتی در ادامه بر قیمت ساخت و ساز و مسکن نیز تاثیر مستقیم گذاشته است. به عبارت بهتر مواد مصرفی در صنعت ساختمان مواد تولیدی داخلی بوده و قریب به یک سال است که در این صنعت واردات محصولات نداریم که یا از اقلام وارداتی پیشین استفاده می‌کردند و یا به محصولات مشابه داخلی اکتفا کردند که از کیفیت بدی نیز برخوردار نیستند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران ادامه داد: قیمت‌ها در تمام مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد افزایشی بوده که در این میان نرخ در و پنجره و شیشیه به چندین برابر میزان قبل رسیده است که قطعا در رکود وضعیت ساختمان‌سازی و افزایش قیمت مسکن نیز تاثیر مستقیم گذاشته است. موضوع دیگر قیمت‌های مربوط به آجر و بلوک گرفته تا سیم وکابل که نسبت به سال گذشته چندین درصد افزایش قیمت داشته‌اند و تمام این موارد موجب رشد تصادی قیمت مسکن و ساخت و ساز می‌شود.

جلالی‌پور مطرح کرد: پنجره‌های آلومینیومی و PVC دو نوع مصرفی در ساختمان هستند که آلومینیومی از نوع حرارت شکن هستند و حداقل ۴۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت را در ساختمان موجب می‌شود. اگر این عدد به عنوان مثال برای ۱۰۰ هزار ساختمان ۳۵ متری مطرح شود در ابعاد بزرگ‌تر باعث حجم زیادی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت می‌شود که با یک حساب سرانگشتی یک میلیون متر مربع صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت را به دنبال خواهد داشت. با نظر گرفتن تمام این موارد مشاهده خواهیم کرد که صنعت آلومینیوم چه کمک عظیمی به انرژی کشور می‌کند این در حالی است که هیچ حمایتی از جانب ارگان‌ها و سازمانی‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد.

 


تعداد بازدید : 383

ارسال نظر

ارسال