یراق‌آلات اسپایدر چه نقشی در نمای ساختمان دارد؟

  • سه شنبه 5 آذر 1398 ساعت 12:8

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: نماهای مدرن شیشه‌ای پرطرفدارترین سازه‌ها در ساختمان‎‌های تجاری-اداری هستند. در این میان اجرای نمای اسپایدر با شیشه سکوریت، شیشه لمینت، کریستال و دیگر شیشه‌های نشکن با استقبال بیشتری روبرو شده است. مهم‌ترین ویژگی اسپایدار نداشتن فریم فلزی و قاب در اطراف شیشه است.
یراق‌آلات اسپایدر چه نقشی در نمای ساختمان دارد؟

باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از اخبار رسمی:

انعطاف پذیری بالای نمای اسپایدر

یراق‌آلات اسپایدر نقش مهمی در طراحی و اجرای مهندسی سازه دارند. این نما بسیار قابل انعطاف است و در انواع صاف و خمیده قابل اجرا است. منعطف بودن اسپایدر موجب کاربرد وسیع‌تر آن در ساختمان‌های تجاری و اداری شده است. علاوه بر نمای بیرونی ساختمان از اسپایدر برای پوشش آسانسور (نمای چاهک آسانسور)، نمای راه پله‌های داخلی، ایمن‌سازی باجه‌های بانک و …. استفاده می‌شود. استفاده از یراق‌آلات اسپایدر موجب حذف فریم فلزی شده و وسعت دید بیشتری را از شیشه سکوریت میسر می‌کند.

یراق‌آلات اسپایدر

استفاده از نمای اسپایدر به دلیل هزینه بالای آن در ساختمان‌های مسکونی، چندان رایج نیست.  تجهیزات نصب و المان‌های اتصال‌دهنده رایج در دیگر شیشه‌های نما به‌طور کامل در این سازه حذف شده و از یراق‌آلات ویژه‌ای که در اصطلاح «اسپایدر» نامیده می‌شود، استفاده شده است. به برخی از یراق‌آلات اسپایدر در زیر اشاره شده است.

  • اسپایدر چهار شاخ استیل

قطعه اسپایدری چهار شاخ در سازه‌های فلزی کاربرد گسترده‌ای دارد. یک سیستم تار عنکبوتی شکل از جنس استیل برای نصب نمای اسپایدر استفاده می‌شود که وزن شیشه را به سازه نما انتقال می‌دهد. به این ترتیب نما در محل خود ثابت می‌ماند.

  • پیچ‌های روتل

این پیچ‌‌ها وزن شیشه سکوریت و شیشه لمینت را به یراق‌آلات اسپایدر مانند (اسپایدر چهار شاخ) منتقل می‌کنند. به این ترتیب شکل ظاهری سازه حفظ می‌شود. روتل اسپایدر بیشترین نقش را در ماندگاری نمای اسپایدر دارد.

  • یراق‌آلات اسپایدر کلمپ

با استفاده از این تجهیزات نیازی به سوراخ کردن شیشه برای نصب یراق نیست. در واقع یراق‌آلات مابین شیشه‌ها جا ساز می‌شوند. از اسپایدر کلمپ در ساخت شیشه‌های دوجداره استفاده می‌شوند. در این حالت بین جداره‌های شیشه با گاز آرگون پر شده و یراق بین دو جدار قرار می‌گیرد. به لحاظ ظاهری اسپایدر کلمپ شبیه به صلیب است و قادر به اتصال شیشه نشکن به سازه نمای ساختمان است.

موارد ذکر شده در بالا بخشی از یراق آلات اسپایدر مورد استفاده در طراحی نمای اسپایدر ساختمان است.

منبع: آنلاین دُر

 


تعداد بازدید : 1140

ارسال نظر

ارسال