اهمیت موضوع نما در معماری

  • چهارشنبه 2 مهر 1399 ساعت 14:50

اخبار => در و پنجره و نما

باشگاه در و پنجره نما: نمای ساختمان می‌تواند معرف فضای داخلی آن محیط باشد و درمجموع در ظاهر هر ساختمانی تأثیر زیادی داشته باشد. اگر به نمای یک ساختمان بدون درنظرگرفتن نمای دیگر ساختمان‌های خیابان و شهر توجه نشود، هماهنگی نمای شهری به هم می‌ریزد.
اهمیت موضوع نما در معماری

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، در فرهنگ واژه ها نما به‌معنای صورت ظاهری هر چیزی و هر آنچه که درمعرض دید و دربرابر چشمان ما قرار می‌گیرد، تعریف شده است. و درکل منظره خارجی بنا و عمارت،‌ قسمت خارجی ساختمان و نماسازی و روسازی از اقداماتی است که هر معماری برای ساختمان خود انجام می دهد.

نما درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می‌سازد و حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه‌آرایی طراح و مالک آن است.

یک نما به مثابه معرفی وضعیت ساکنان ساختمان در بین عموم است. نما درواقع صورت ساختمان و بهترین بیان حالتی است که معمار ساختمان از خود دربرابر بیرون ارائه می‌کند. نماهای داخل ساختمان بیشتر جنبه خصوصی دارند، ولی نماهایی که به‌سمت کوچه و بافت شهر هستند، عمومیت پیدا می‌کنند.

 

بنابراین پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است بنابراین نمای هر ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.

نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان‌ها یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته، می گذارد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌ها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.

تناقض بین جنبه شهری و بیان فردی نما درصورتی می‌تواند از بین رود که ساختمان جزئی از شهر درنظر گرفته شود و ارتباطات آن با محیط اطراف چند جانبه باشد. نمای رو به کوچه و خیابان باید تابع عوامل همبستگی بین نماهای اطراف باشد.

اما درعین‌حال براساس ترکیبی از اجزا مختلف برحسب عملکرد، ابعاد و مصالحشان شخصیت خاص خود را دارد.

نما درواقع یک سطح صاف و تخت نیست بلکه آن سطح انتقالی بین فضای داخل و خارج است که با عقب‌نشستگی و تراس و غیره با فضای داخل مسکن ارتباط پیدا می‌کند.

برای اینکه نمای ساختمان حریم خصوصی ساکنان خود را حفظ کند باید نسبت به خیابان بسته‌تر و محفوظ‌تر باشد.

نمای ساختمان باید به‌دنبال خلق یک کلیت هماهنگ به‌وسیله تناسب خوب پنجره ها، بازشوهای در، سایبان و محدوده سقف‌ها،‌ سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ، عناصر تزئینی و… باشد.

پنجره‌ها همواره با دیگر عناصر دیوار، ‌سطوح باز و بسته، تیره و روشن، صاف و ناهموار را بوجود می‌آورند. به‌علت تکرار دوره‌ای پنجره ها، در ساختمان‌های چند طبقه، نظم کاملی به چشم می‌خورد. اما گاه به‌علت افزایش نور در طبقات بالاتر کاهش داده می‌شود و این نظم آهنگ خود را از دست می‌دهد.

جداسازی عناصر افقی و عمودی تاثیر کلی در نما دارد. تناسبات عناصر ساختمان لازم است با کل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد. برای مثال در ساختمان‌های کوتاه عریض، ابعاد عرضی غالب خواهد بود.

در ساختمان‌های بلند عناصر باریک برتری خود رانشان می‌دهند. در و پنجره و نعل درگاه‌ها تاثیر خاصی در نما می‌گذارند. ناودان‌ها، سایه بانها، پیش آمدگی‌های سقف و بالکن‌ها ایجاد سایه های خاصی بر روی نما می‌کنند.

تفاوت سطح ها باید در نما مشخص باشد. برای مثال بین طبقه همکف، سایر طبقات و طبقه انتهایی باید یک تفاوت اساسی وجود داشته باشد. ترکیب کلی نما در واقع نظم در این تفاوت‌ها است.

عناصر اصلی نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پایانی سقف و غیره در شکل، رنگ، و مصالحشان با یکدیگر اختلاف دارند. این عناصر معناهای متفاوتی دارند. مثلا نمی‌توان بالا و پایین پنجره و در را با هم هم‌ردیف کرد. اگر ارتفاع این بازشوها یکسان نباشد می توان از ضرایب مشترک و یا رنگهای یکسان استفاده نمود.

نسبت‌های هندسی نقش تعیین کننده ای در هماهنگ سازی ظاهر نما دارند. می‌توان پنجره ها را در گروه‌های کوچکتر ترکیب شده که شکل مشخصی را ایجاد می‌کنند دسته بندی کرد. نماها می توانند از نظر مصالح نیز با یکدیگر متفاوت باشند.

مصالح نما در رنگ، شکل، زبری و خشنی نما تاثیر می گذارد. مصالح بومی نشان می‌دهد که نما مربوط به چه منطقه ای است.

ترکیب پنجره‌ها، ایوان‌ها، درها و به‌طور کلی بازشوها، همچنین بافت و جنس نما و کمپوزسیون آن در هر عصر متفاوت است و در عین حال در یک تداوم شهری تغییر می‌کند. طراح می‌تواند نما را به عالیترین حد ترکیب معماری برساند و یا آنذرا تا حد یک سطح بدون طراحی و فکر رها کند.

 


تعداد بازدید : 460

ارسال نظر

ارسال