آبادانی‌ها چشم انتظار ١٥ تیرماه

  • پنجشنبه 7 تیر 1397 ساعت 10:16

اخبار => سایر رسانه ها

هشت روز دیگر به زمان اعلام شده برای حل مشکل کیفیت آب در آبادان باقی مانده است. بنا بر آنچه وزارت نیرو و استانداری خوزستان اعلام کرده‌اند قرار است در روز ١٥ تیرماه با اتصال خط انتقال آب غدیر ٢ به شبکه آب شرب آبادان، مردم از بلاتکلیفی و مشکلاتی که توان‌شان را گرفته راحت شوند.
آبادانی‌ها چشم انتظار ١٥ تیرماه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مشکلاتی که برای ساکنان برخی محله‌های شهر آبادان و روستاییان بیشتر خودش را نشان می‌دهد. «خدیجه پورموسی»، یکی از شهروندان آبادان این دشواری‌ها را شرح داد: «آبادان هیچ‌وقت آب نداشته. کی داشته؟ حالا چون صدای مردم در اومده شما هم تماس گرفتید. ولی ما هیچ‌وقت آب درست و حسابی نداشتیم. ذوالفقاری و امیری که اصلا بدتر از همه جا.» اینها نام‌های دو محله در شهر آبادان است که در هفته‌های اخیر با قطعی مکرر و چند ساعته آب روبه رو بوده و هستند: «فعلا که با تانکر آب میارن تا ببینیم بالاخره این ١٥ تیر سر می‌رسه و ما آب خوش از گلومون پایین میره یا نه.»

«رحیل چراغی»، فعال اجتماعی در آبادان هم از وضعیت کنونی شهر گلایه مند است و می‌گوید بهتر این بود که در سال‌های قبل مسوولان پیش بینی امروز را می‌کردند تا بحران اینقدر عمیق نشود. چراغی اما نا امید نیست: «هر چند ما گلایه مند هستیم و انتظار داشتیم شخص وزرای نیرو و کشاورزی برای بررسی وضعیت منطقه به آبادان می‌آمدند اما به هر حال اگر همین وعده‌هایی هم که داده شده عملی شوند باز هم جای شکر دارد، به هر حال نمی‌شود فقط نیمه خالی لیوان را دید. الان هم استاندار و فرماندار و آبفا قول دادند که مشکل را تا ١٥ تیر حل می‌کنند.» شور شدن آب شرب در شهر آبادان یک مشکل قدیمی است و محصول همین روزها و هفته‌های اخیر نیست. آب مورد نیاز این شهر از رودخانه بهمنشیر تامین می‌شده است اما اواخر دهه ٧٠ شمسی کاهش شدید کیفیت آب و بالا رفتن میزان شوری آن موجب شد تا مردم این شهر به آن وضعیت اعتراض کنند. بعد از آن بود که خط انتقال آب غدیر اجرا شد. با تلفیق آب بهمنشیر و آب منتقل شده از کرخه (غدیر) آب شهر آبادان تامین شده است اما در سال‌های اخیر مشکل دیگری هم سر بر آورد. اینکه بر اثر بالا آمدن آب خلیح فارس، آب شور دریا وارد بهمنشیر می‌شود و موجب شده میزان شوری آب چند برابر حد مجاز شود و عملا آن قابل استفاده نباشد.

همه چشم انتظار «غدیر دو»

بالا گرفتن انتقادهای مردمی در دو هفته اخیر موجب شد تا حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور به این شهر سفر کند. جانباز در جریان این سفر درباره طرح وزارت نیرو برای بهبود آب مصرفی آبادان گفت: «در آینده بسیار نزدیک حجم بسیار زیادی از آب با کیفیت از طریق سامانه آبرسانی طرح غدیر که شریک ندارد و برداشت نیشکر در بالادست یا مدهای دریا روی آن اثرگذار نیست، به مردم آبادان خواهد رسید.» معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هرچه میزان برداشت از کارون کمتر شود، مشکلات مردم در بحث طمع، مزه و بوی آب کمتر خواهد شد، گفت: تصمیم گرفته شده تا باقی مانده آب مورد نیاز آبادان توسط آب شیرین کن‌ها تامین شود تا آن زمان، آب از طریق سامانه آب حیات به صورت مستمر به آبادان تزریق خواهد شد و همچنین به هر میزان تانکر برای آبرسانی به شهرستان آبادان نیاز باشد، از طریق استان‌های معین این نیاز را مرتفع خواهیم کرد. از آنجا که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان هم پیش از این بر اتصال آب انتقالی از طریق خط غدیر دو به شبکه‌ آب رسانی آبادان تا ١٥ تیرماه تاکید کرده است می‌توان امیدوار بود که این‌بار وعده مدیران دولتی در موعد مقرر قابل تحقق باشد.

اما غدیر دو چه طرحی است و با اجرای آن چه اتفاقی می‌افتد؟ بنا به اعلام علیرضا خلیلی‌نیا، مدیر اداره آب و فاضلاب شهری آبادان، تاکنون ١٣٠ هزار متر مکعب آب در این شهر استفاده می‌شده است که ٩٠ هزار مترمکعب از طرح غدیر یک تامین می‌شده و ٤٠هزار مترمکعب هم از رودخانه بهمنشیر و مقداری هم از طریق دستگاه آب شیرین‌کن. حالا با پایین آمدن کیفیت این رودخانه قرار است آب انتقالی از طریق خط شماره غدیر جایگزین آب بهمنشیر شود. خلیلی‌نیا  افزود: خط انتقال غدیر دو طرحی است که از ١٠ ماه پیش آغاز شده و اجرای آن ٨٥٠ میلیارد تومان برآورد شده است. به گفته او همچنین قرار است خط غدیر دو به تصفیه‌خانه شهید کشتکار هم متصل شود و از این طریق علاوه بر تامین نیاز آب روستاها کیفیت آب مصرفی ٧٩ روستای شهرستان‌ آبادان افزایش یابد.

چهار طرح آب شیرین‌کن در دست اجرا

یکی از انتقادهایی که طی سال‌های گذشته از سوی فعالان اجتماعی آبادان خطاب به مسوولان مطرح می‌شد به موضوع تعلل سرمایه‌گذاری در بخش استفاده از تکنولوژی آب شیرین کن برای آبادان بود. پیش از این «حمید کوراوند»، عضو شورای شهر آبادان، هم  بر لزوم استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن در این شهر تاکید کرد. حالا توضیحات مدیر آب و فاضلاب آبادان از سرعت بخشیدن به استفاده از این روش حکایت دارد: «به زودی قرار است پاکت‌های شرکت‌های حاضر در مناقصه بازگشایی شود. یک طرح آب شیرین کن ١٤ هزار متر مکعبی، یک طرح ٣ هزار و ٥٠٠ متر مکعبی و یک آب شیرین کن ٢ هزار و ٥٠٠ متر مکعبی اجرایی شود. » به گفته او علاوه بر اینها یک آب شیرین کن با ظرفیت ١٢ هزار متر مکعب در مجموعه طرح‌های تامین آب آبادان پیش بینی شده که جمعا ٣٢ هزار متر مکعب از این محل تامین می‌شود. به گفته خلیلی نیا منطقه آزاد اروند هم قرار بوده که دقیقا معادل طرح‌های وزارت نیرو در بخش اجرای طرح‌های آب شیرین کن اقدام کند که تاکنون اجرای آن آغاز نشده است.

شایعه‌سازان مشغول کارند

اما همزمان با انتقادهای مردمی به کیفیت آب در آبادان، بازار شایعات عجیب و غریب در شبکه‌های اجتماعی هم داغ شد به‌طوری که انتشار برخی خبرها موجب شد تا برخی از این شایعات قوت هم بگیرند. دو شایعه از بقیه قوی‌تر بود. در مطالبی که منبع آنها روشن نیست عکس‌هایی از خط انتقال آب غدیر یک در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که زیرش نوشته شده: در حالی که مردم‌ آبادان آب ندارند دولت از سال ٨٢ تا الان به کویت آب صادر می‌کند. در شایعه مشابه دیگر هم گفته شده آب شرب از استان خوزستان به عراق برده می‌شود.

هدایت فهمی، معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو تاکید کرد: «این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد.» به گزارش ایسنا، هدایت فهمی با بیان اینکه موضوع تفاهم‌نامه انتقال آب به کشور کویت در زمان دولت اصلاحات و وزارت بی‌طرف مطرح شد، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم هیچ‌وقت این تفاهم‌نامه اجرایی نشده و با توجه به اینکه انتقال آب به کشورهای همسایه نیاز به مصوبه مجلس دارد در حال حاضر هیچ مصوبه‌نامه‌ای در این راستا وجود ندارد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم در این باره گفت: «وزارت نیرو هیچ طرح و تصمیم و پروژه‌ای برای انتقال، فروش و صادرات قطره‌ای از آب این سرزمین به هیچ کشوری خارج از مرزهای ایران ندارد و موضوع انتقال آب به کویت در اوایل دهه ۸۰ از سوی کسانی که از به ثمر رسیدن طرح انتقال آب کشور به کویت منتفع بودند، مطرح شده بود. این افراد هر روز در عرصه‌های مختلف آب شایعات جدیدی را برای رسیدن به منافع خود ایجاد خواهند کرد و همان‌گونه که لوله طرح آب غدیر را به عنوان مسیر انتقال آب به خارج از کشور معرفی و مردم را در این مناطق تحریک کردند.» فعلا باید منتظر ١٥ تیرماه ماند. حالا شاید هم چند روز این طرف و آن طرف. سرانجام اتصال آب خط انتقال غدیر دو می‌تواند بازار شایعات را از رونق بیندازد و جریان زندگی شهروندان آبادانی عادی شود.


تعداد بازدید : 290

ارسال نظر

ارسال