اعتراضات بصره پنج کشته و 30 زخمی بجا گذاشت

  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 ساعت 18:21

اخبار => سایر رسانه ها

اعتراضات بصره پنج کشته و 30 زخمی بجا گذاشت

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش ایرنا از منابع محلی، اوضاع در بصره بحرانی است، تظاهرکنندگان ساختمان استانداری را محاصره کرده اند و طبقه دوم آن را به آتش کشیده اند که همچنین آتش در حال زبانه کشیدن است.
مردم بصره که دو ماه پیش آغازگر اعتراضات مردمی استان های جنوبی و مرکزی عراق به مشکلات کمبود شدید برق، شوری و کمی آب، ضعف خدمات دولتی، فساد و ناتوانی دولت در تامین نیازهای اولیه بودند، چند روزی است بار دیگر و این بار در اعتراض به شوری و آلودگی آب شهری که تاکنون صدها مسموم بجا گذاشته است، بار دیگر به خیابان ها آمدند.
درحالی که در اعتراضات دیروز دوشنبه یک جوان کشته شد، تظاهرات امروز روند خشونت آمیز بیشتری به خود گرفت و منجر به درگیری برخی معترضان با نیروهای امنیتی، ورود به ساختمان استانداری بصره و آتش زدن بخشی از آن، آتش زدن چند خودرو و تیراندازی به سوی معترضان شد.
ستاد فرماندهی عملیات بصره نیز دقایقی پیش با صدور اطلاعیه از برقراری مقررات منع آمد و شد در سراسر استان بصره تا اطلاع بعدی خبر داد.
خبرها همچنین حاکی است که افزایش تعداد مجروحان در مراکز درمانی بصره باعث شده است این مراکز از مردم درخواست اهدای خون کنند.
به گفته این ستاد، در پی ورود معترضان به ساختمان استانداری و آتش زدن آن، مقررات منع آمد و شد بعنوان اقدامی پیشگیرانه اعمال می شود.
خبرگزاری الفرات عراق نیز به نقل از این ستاد برخی 'معترضان مسلح' را مسوول حوادث امروز بصره دانسته است.
وزارت کشور عراق نیز با صدور اطلاعیه از آغاز تحقیق درباره حوادث امروز بصره به دستور 'حیدر العبادی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خبر داد و تاکید کرد که شلیک گلوله به تظاهرکنندگان غیرقابل قبول است.
اطلاعیه از معترضان نیز خواست به اموال عمومی آسیب نزنند.

** آخرین تحولات
** نیروهای واکنش سریع با ورود به بصره در نقاط مختلف این شهر بویژه مناطق مرکزی و اطراف ساختمان استانداری این استان مستقر شدند.
بالگردهای ارتش عراق نیز هم اکنون درحال پرواز برفراز منطقه هستند.

** سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر نیز در توییتی نسبت به سرکوب تظاهرکنندگان در بصره هشدار داد و گفت: به این اقدامات پایان دهید و صبر ما را بیش از این نیازمایید.

** علی شداد عضو شورای استان بصره، شایعات مربوط به کشته شدن جمیل الشمّری فرمانده ستاد عملیات بصره در پی محاصره از سوی معترضان را تکذیب کرد.

** محمد الکربولی از رهبران ائتلاف نیروهای عراقی نیز در واکنش به اتفاقات امروز بصره گفت که وزیران مقصر در عدم رسیدگی به مشکلات بصره از سوی پارلمان مورد سوال و استیضاح قرار خواهند گرفت.
وی گفت که مسوولیت اخلاقی و قانونی اقتضا می کند دولت مرکزی و شخص نخست وزیر مدیریت بحران را برای حل فاجعه انسانی در بصره به عهده بگیرند.

** دفتر حیدرالعبادی نخست وزیر عرق با صدور اطلاعیه ای از نشست فوری وی با تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق از استان بصره و همچنین اسعد العیدانی استاندار این استان خبر داد.
بر اساس این اطلاعیه، در این نشست آخرین وضعیت بحران آب و راهکارهای حل آن و نیز وضعیت امنیتی بصره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در خصوص آن گرفته شد.

** خبرگزاری الغدپرس عراق نیز دقایقی پیش گزارش کرد اعضای ائتلاف سازندگی (محور هادی العامری و نوری المالکی) در منزل العامری گردهم آمدند تا بحران بصره و راهکاری های حل بحران های آن از جمله از اعمال فشار به دولت و دستگاه های ذیربط را بررسی کنند.

** در اولین ساعت بامداد روز چهارشنبه در حالی که گزارش های محلی همچنان از ادامه تنش و اعتراضات در بصره حکایت دارد، وزارت بهداشت بهداشت عراق در اطلاعیه اعلام کرد که در اعتراضات مردمی در استان بصره پنج تن کشته و 68 نفر زخمی شده اند که 27 نفر از آنان نیروهای امنیتی هستند.

** برخی گزارش های تایید نشده نیز حاکی است: ساختمان استانداری بصره که توسط معترضان به آتش کشیده شده بود، کاملا در آتش سوخته و تلاش آتش نشانان برای مهار آتش به جایی نرسیده است.
خاورم*10*380**

تعداد بازدید : 284

ارسال نظر

ارسال