اهرم فشارهای داخلی قوی‌تر از تحریم خارجی است/ سود افزایش قیمت خودرو در جیب دلالان!

  • شنبه 26 خرداد 1397 ساعت 11:15

اخبار => سایر رسانه ها

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با تاکید بر این‌که فشارهای داخلی نسبت به تحریم‌های خارجی، تاثیر بیشتری در افزایش قیمت خودرو داشته‌ است، اظهار کرد: شرکت ایران خودرو و سایپا در حال حاضر با مشکل تامین قطعه مواجه شده‌اند و این به دلیل افزایش نرخ ارز و عوارض گمرک و قوانین بانک مرکزی است.
اهرم فشارهای داخلی قوی‌تر از تحریم خارجی است/ سود افزایش قیمت خودرو در جیب دلالان!

اقتصادآنلاین- صدف امیرحسینی؛ مازیار بیگلو در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به این‌که قطعه سازان نیز برای تامین مواد اولیه‌ای که منشا خارجی دارد مشکل دارند، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و گمرک با قوانینی که در پیش گرفته‌اند، قطعه سازان و در نتیجه خودروسازان را با چالش جدی رو به رو خواهند کرد.

بیگلو با بیان این‎‌که این افزایش قیمت از دو ماه گذشته پیش‌بینی شده بود، تصریح کرد: در حال حاضر حاشیه سود ناشی از افزایش قیمت خودرو به جای خودروساز به دلالان رسیده و  این واسطه‌ها هستند که به طور عمد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

او اضافه کرد: در واقع افزایش قیمت خودرو ناشی از کاهش عرضه و سفته بازی دلالان در بازار است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو درباره تاثیر تحریم بر صنعت قطعه‌سازی توضیح داد: انجمن قطعه سازان و خودروسازان برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا تحریم اثر چندانی بر کار نگذارد، البته این به شرطی است که گمرک و بانک مرکزی ارز مورد نیاز قطعه‌ساز برای خرید مواد اولیه را تامین کند.

وی تصریح کرد: فشارهای داخلی به نسبت تحریم‌های خارجی تاثیر بیشتری در افزایش قیمت خودرو و التهاب بازار داشته‌اند.

بیگلو با بیان این‌که اختلال در روند تولید باعث افزایش قیمت خودرو و قطعه توسط دلالان می‌شود، افزود: مقداری از این تغییر قیمت به دلیل نوسانات ارز و تغییر 35 درصدی قیمت مواد اولیه پایه مثل فولاد و پتروشیمی بوده اما دلیل عمده آن ناشی از سفته بازی در بازار است.

دبیر انجمن قطعه سازان درباره چشم‌انداز این بازار بیان کرد: اگر گمرک و بانک مرکزی کارشکنی نکنند و تولید به ثبات برسد، می‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو و تعدیل آن را داشت.


تعداد بازدید : 213

ارسال نظر

ارسال