باقی‌ماندن ۱۰ تا ۵۰درصد مطالبات تولیدکنندگان کشمش/ آخرین پرداخت در برخی از شهرها مربوط به قبل از انتخابات است

  • دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت 14:43

اخبار => سایر رسانه ها

طبق قانون مجلس شورای اسلامی محصول کشمش نیز مانند گندم و تعدادی محصول دیگر باید توسط دولت خرید تضمینی شود تا ضمن حمایت از باغداران تداوم تولید نیز تضمین شود. اما، بر خلاف سایر محصولات در خرید و پرداخت یارانه کشمش به باغداران جدیت لازم وجود ندارد و شنیده‌ها حاکی از باقی ماندن ۱۰ تا ۵۰درصد از مطالبات تولیدکنندگان کشمش از سال۹۵ است.
باقی‌ماندن ۱۰ تا ۵۰درصد مطالبات تولیدکنندگان کشمش/ آخرین پرداخت در برخی از شهرها مربوط به قبل از انتخابات است

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ سال زراعی گذشته دولت بعد از گذشت چندماه از فصل برداشت و بعد از آنکه دلالان دارایی باغداران را به تاراج بردند، به یاد خرید تضمینی کشمش افتاد. دولت در ابتدا نرخی را برای خرید تضمینی این محصول اعلام کرد که  حداقل 2000 تومان کمتر از قیمت تمام شده برای باغداران بود، این در حالی بود که همین محصول دوسال قبل به قیمت 30 درصد بالاتر از قیمت مصوب امسال خریداری شده بود.

این قیمت باعث اعتراضات گسترده و فراوان باغداران شد و با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای محصول کشمش باغداران به جلسات هیئت دولت باز شد.

هیات وزیران در مرحله اول اختصاص مبلغ 200 تومان یارانه به هر کیلوگرم کشمش را مصوب کرد اما، این مبلغ کافی نبود و مجددا مذاکرات و مکاتبات متعددی توسط نمایندگان استان هایی که محصول کشمش دارند با نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی انجام شد و در نهایت در روز یکشنبه 19 دی ماه 95 هیات وزیران مقرر کرد که به منظور حمایت از باغداران تولیدکننده کشمش و حفظ سهم صادرات این محصول در بازارهای جهانی، به تمامی باغداران تولیدکننده کشمش به ازای هر کیلوگرم مبلغ 500 تومان یارانه پرداخت شود.

افزایش یارانه کشمش موجب شادی و افزایش امید کشاورزان شد اما، این شادی چندان دوام نیاورد چرا که، پرداخت یارانه به کندی انجام گرفت و با وجود آغاز سال زراعی جدید همچنان پرداخت بخشی از یارانه ها باقی مانده و به طور کامل انجام نشده است.

محمد شقاقی باغدار یکی از باغدارانی است که در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین مدعی می شود که 50 درصد یارانه کشمش خود را دریافت نکرده است.

به ادعای وی آخرین پرداخت یارانه به آن ها مربوط به روزهای انتخابات بوده است.

شقاقی شرایط اقتصادی باغداران تولید کننده کشمش را نامناسب می داند و می گوید: اگر دولت باقی مانده یارانه کشمش را پرداخت نکند باید منتظر افت تولید این محصول باشد.

این باغدار نا امیدی، بی اعتمادی و در نهایت تصمیم به رهاسازی باغات را از نتایج بی توجهی دولت به تولید و بازار کشمش می داند.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از سوی وزارت جهاد کشاورزی مسئول خرید تضمینی کشمش شده است. شبکه گسترده این سازمان در استان ها وظیفه خرید تضمینی کشمش و تهیه لیست برای پرداخت یارانه ها را برعهده دارد.

حسن شیبانی، معاون بازرگانی و برنامه ریزی سازمان تعاون روستایی که نظارت مستقیم بر خرید ها و پرداخت یارانه ها را بر عهده دارد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین ادعای مطرح شده توسط برخی از باغداران مبنی بر پرداخت تنها 50 درصد یارانه کشمش را رد کرد و گفت: 80 تا 90 درصد یارانه تولیدکنندگان کشمش پرداخت شده و ادعای پرداخت تنها 50 درصد یارانه ها صحت ندارد.

این مسئول افزود: 20 تا 10 درصد باقی مانده یارانه کشمش سال 95 در حال حساب رسی و نهایی شدن است و به زودی پرداخت خواهد شد.

البته شیبانی این احتمال را هم داد که ممکن است باغدارانی که از دریافت یارانه جا مانده اند در اطلاعات ثبتی خود مشکلی داشته باشند چرا که یارانه ها بر اساس لیستی مشخصاتی که شبکه های تعاونی روستایی در استان ها از باغداران تهیه می کنند واریز می‌شود.

وی گفت: این کشاورزان باید با مراجعه به تعاون روستایی منطقه خود صحت شماره حساب، کد ملی ، نام و نام خانوادگی خود و عدم مغایرت را بررسی کنند.

بر اساس این گزارش؛ مطابق با آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه حدود 180 تا 200 هزارتن کشمش در کشور تولید می شود و صادرات این محصول  سالیانه 250 میلیون دلار عاید کشور می‌کند. ایران 27 درصد از کشمش‌های صادراتی دنیا را تامین می کند و کشور ما همراه با کشورهای آمریکا و ترکیه جزو سه کشور برتر تولید کننده و صادرکننده کشمش در جهان به شمار می رود. این جایگاه نشان از اهمیت کشمش در بین تولید و صادرات محصولات غیر نفتی در کشور دارد و بر همین اساس هیچ نوع بی توجهی و کم کاری در حفظ و پایداری تولید کشمش از سوی مسئولین مربوطه قابل پذیرش نیست.


تعداد بازدید : 173

ارسال نظر

ارسال