تیام، الماس سیاه پنج میلیاردی

  • سه شنبه 21 فروردین 1397 ساعت 8:15

اخبار => سایر رسانه ها

مامه بابا تیام بازیکن سابق اینتر میلان و یوونتوس،آخرین هدف استقلال در فصل نقل و انتقالات زمستانی بود.
تیام، الماس سیاه پنج میلیاردی

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، این مهاجم سنگالی که در پایه های اینتر میلان رشد کرده است، سال ۲۰۱۴ به یوونتوس پیوست اما در این تیم به میدان نرفت و در پائوک یونان و امپولی ایتالیا به عنوان بازیکن قرضی حضور داشت و در ابتدای فصل نیز از این تیم جدا شد. زود است با چند بازی به طور قاطعانه گفته شود تیام همان مهاجمی است که به حلقه گمشده استقلال در ترکیب این تیم مبدل شده بود اما عملکردش می‌تواند نوید خوبی برای روزهای بهتر برای استقلال باشد.

نزدیک به دو ماه زمان برد تا استقلالی‌ها خواسته وینفرید شفر برای جذب مهاجم خارجی را برآورده کردند. پس از طلسم‌هایی که در راه امضای قرارداد با بازیکنان دلخواه پیرمرد آلمانی رقم خورد، سرانجام مهاجمی سر از تهران در آورد که با اتکا به سابقه درخشان و حضور در سری A ایتالیا پیش‌بینی می‌شد، بتواند از عهده خواسته‌های شفر برآید. مامه بابا تیام مهاجم 26 ساله از سنگال با سابقه پوشیدن پیراهن باشگاه‌های بزرگ ایتالیایی در آخرین روز از مهلتی که استقلالی‌ها برای ارسال فهرست آسیایی خود برای لیگ قهرمانان داشتند، وارد تهران شد و با امضای قراردادش پیراهن شماره 25 در لیگ برتر و 7 در آسیا را بر تن کرد، با این امید که مشکلات گل زدن را به حداقل برساند. تیام در نخستین بازی در ترکیب اصلی استقلال مقابل الهلال خوش درخشید و زننده تک گل سه امتیازی استقلال بود.

گل تیام باعث شد تا آبی‌ها در گروه مرگ صدرنشین شوند. شروعی درخشان با پیراهن شماره 7 بعد از نمایش تاثیرگذار به‌عنوان بازیکن تعویضی مقابل الریان تا امیدها به درخشش او بیشتر از قبل شود. اما با این آغاز، اوج هنرنمایی مهاجم سنگالی در اهواز و مقابل فولاد رقم خورد؛ جایی که به‌عنوان آدم آهنی خط حمله استقلال با دوندگی و جنگندگی بی‌امان، خود کفه ترازو را به سمت میهمان تهرانی سنگین‌تر کرد تا در آستانه شهرآورد، بردی قاطع و شیرین نصیب شاگردان شفر شود. مامه‌تیام مقابل فولاد دو بار گل زد تا به رکورد سه گل در دو بازی برسد، در گل دوم استقلال به فولاد نقش اصلی را ایفا کرد و پاس گل را داد تا نشان دهد در پاسوری نیز دستی بر آتش دارد؛ ضمن اینکه 90 دقیقه بی‌امان دوید، جنگید، توپ گرفت، پاس داد و ... تا همه استقلالی‌ها را برای داشتن یک مرد آهنی آماده و سرحال در شهرآورد مقابل رقیب سنتی امیدوار کند.

عملکرد تیام در شهرآورد نیز ستودنی بود و این الماس سیاه آبی با حرکت خود موقعیت گلزنی وریا غفوری را فراهم کرد تا استقلالی‌ها به کمک این بازیکن با استعداد در شهرآورد نیز پیروز میدان باشند. تیام می‌تواند از این پس نگرانی‌های شفر را کم کند. بی انصافی است که بازی‌های خوب را به حساب اتفاق بگذاریم و خوشبینانه است اگر او را مهاجم بدون نقص و گلزن تمام عیار بدانیم. باید گفت تا اینجای کار تیام همان مهاجمی است که استقلال مدت‌ها به دنبال او می‌گشت و حالا می‌تواند برای تیمش موثر باشد.

اوج عملکرد تیام در استقلال به بازی رفت استقلال العین بازمی‌گردد؛ جایی که استقلال آماده بود تا انتقام بازی فصل گذشته را از تیم اماراتی بگیرد. تیام در آن بازی دو گل به ثمر رساند و نشان داد تا چه حد مهاجم گلزن و آماده‌ای است. متاسفانه تیام اواسط بازی برگشت مقابل العین مصدوم شد و دو ماه از ترکیب استقلال دور ماند اما این روزها او به تمرینات گروهی استقلال بازگشته و خود را برای بازی مقابل الهلال عربستان آماده می‌کند.

بحثی که اکنون همه هواداران استقلال نگران آن هستند به تمدید قرارداد تیام باز می‌گردد. بعد از جی لوید ساموئل حالا پس از مدت‌ها استقلال دوباره الماس سیاه خود را پیدا کرده و هواداران استقلال علاقه بسیاری به او پیدا کرده‌اند. اولین صحبت‌ها بعد از حضور تیام به عقد قرارداد یک و نیم ساله با این بازیکن باز می‌گردد. صحبت‌هایی که البته بر پایه واقعیت بنا شده بود. باشگاه استقلال در واقع با این بازیکن قراردادی به ارزش یک و نیم سال منعقد کرده بود. قراردادی که مبالغ آن بر پایه دلار بسته شده بود و مبلغ قرارداد یک و نیم ساله این بازیکن چیزی بیش از نهصدهزار دلار بود که باتوجه به رشد قیمت ارز، حضور این بازیکن برای استقلال تا به امروز بالغ بر پنج میلیارد تمام می‌شود.

اما این بازیکن آن‌قدر خوب برای استقلال گلزنی کرده که حتی با این قیمت نیز آبی‌ها حاضر به از دست دادن او نیستند. البته قرارداد تیام همان‌‌گونه که مدیران باشگاه استقلال ادعا می‌کنند، یک و نیم ساله است و حتی مبلغ نیم فصل اول و افزایش آن برای فصل بعد و قیمت کامل این بازیکن برای فصل ۹۸-۹۷ نیز در قرارداد او دیده شده است. اما آنچه در این میان نگرانی ایجاد می‌کند، شرطی است که در قالب یک بند در قرارداد این بازیکن گنجانده شده و این بند این اجازه را به تیام می‌دهد که در صورت داشتن پیشنهادی بهتر یا در شرایطی خاص، بتواند قرارداد فصل آینده را یک طرفه فسخ کرده و از استقلال جدا شود.

سید رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال و سید پندار توفیقی، معاون ورزشی این باشگاه که عقد قرارداد با تیام نیز مستقیم زیر نظر او بوده، در صحبت‌های اخیرشان پالس‌هایی مبنی بر تایید وجود چنین بند و شرطی در قرارداد تیام داده‌اند. با این وجود استقلالی‌ها نه تنها علاقه‌مند به تمدید قرارداد این بازیکن هستند بلکه در تلاشند تا رضایت او را برای پایبند بودن به قراردادی که با این تیم امضا کرده، جلب کنند. مذاکرات مدیران استقلال به منظور قطعی کردن حضور او برای فصل آینده در استقلال هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده و تا امروز مدیران استقلال نتوانستند با قاطعیت از ادامه حضور تیام در این تیم صحبت کنند. درخشش تیام با پیراهن استقلال در لیگ برتر و به‌خصوص در لیگ قهرمانان آسیا باعث دیده شدن بهتر او شده و برخی گزارش‌های غیر رسمی، گواه از پیشنهاداتی از تیم‌های متمول در غرب و شرق و آسیا به این مهاجم گلزن می‌دهند. به هرحال حضور تیام نقطه عطفی برای حضور خارجی‌های کم سن و سال و با کیفیت بود و اگر استقلالی‌ها بتوانند او را حفظ کنند، پس از فرهاد مجیدی دوباره یک بازیکن را خواهیم دید که در پیراهن شماره 7 استقلال می‌درخشد.


تعداد بازدید : 226

ارسال نظر

ارسال