جمعیت عشایری توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند

  • سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 ساعت 13:26

اخبار => سایر رسانه ها

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در بخش عشایری استان کرمان داده ایم اما متاسفانه توان بازپرداخت وام ها را ندارند و یکی از پیشنهادات شورای استان این باشد که حتما یک سال تمدید شود و بانک ها همراهی کنند.
جمعیت عشایری توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، "شاهپور علایی مقدم" صبح امروز ۱۸ اردیبهشت ماه در جلسه شورای مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی در کرمان و سیستان و بلوچستان، نگرانی‌های جدی برای عشایر ایجاد شده است.

وی در ادامه بابیان اینکه کرمان از استان‌های مهم کشور در حوزه عشایری است و دومین مرکز عشایری کشور محسوب می شود، تصریح کرد: اگر برای حل مشکلات عشایر استان کرمان فکری نشود، ۷۰ درصد عشایر استان شغل خود را از دست خواهند داد.

علایی مقدم بیان کرد: جمعیت کل عشایر کشور، ۲۳۰ هزار خانوار با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که ۲۵ درصد از گوشت قرمز توسط عشایر تولید می شود و ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد از فرش صادراتی را در اختیار دارند.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ۳۴ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت اختیار عشایر است، گفت: متوسط درآمد ماهانه عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و باید تا پایان برنامه ششم توسعه این عدد را دو برابر کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی استان کرمان عنوان کرد: ۷۰ درصد دام و ۷۰ درصد جمعیت انسانی عشایر استان کرمان در معرض خطر جدی هستند.

علایی مقدم اظهار کرد: برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مقابله با شرایط حاد پیش بینی کرده ایم و اگر مراقبت و پیشگیری نکنیم، علاوه بر تبعات اجتماعی، کاهش تولید گوشت قرمز، کاهش تولید محصولات زراعی و باغی، کاهش درآمد عشایر و ... را در پی خواهد داشت.

وی افزود: ۱۱۰ میلیارد تومان برنامه برای استان کرمان تنظیم شده و همه باید پای کار بیایند. ضمن اینکه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در هیئت وزیران برای کاهش اثرات و تبعات خشکسالی کشور مصوب شده و باید استان برای دریافت سهم خودش پیگیری کند.

علایی مقدم تصریح کرد: در بحث بیمه اجتماعی و دام عشایر بسیار ضعیف عمل شده و جلسه ای با صندوق بیمه برگزار و کارگزاران بیمه را از اعضای تعاونی‌های عشایر تعیین کردیم.

وی بیان کرد: قریب به ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در بخش عشایری استان کرمان داده ایم اما متاسفانه توان بازپرداخت وام ها را ندارند و یکی از پیشنهادات شورای استان این باشد که حتما یک سال تمدید شود و بانک ها همراهی کنند.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: عشایر  به ارزان ترین قیمت دام خود را واگذار می کند و متضرر می شوند و باید برای تامین علوفه آنها فکر اساسی شود.

وی با بیان اینکه باید حل مشکلات عشایر، اولویت اول فرمانداران شهرستان‌ها باشد، افزود: در دو نقطه استان کرمان از جمله دارزین و تک فرهاد بحران داریم و با بحران انسانی رو به رو هستیم و درخواست می‌کنیم هلال‌احمر حتما بسته غذایی برای مردم منطقه دارزین ببرد، زیرا از سوء تغذیه رنج می‌برند و در تک فرهاد آب با درجه حرارت ۶۰ درجه است و علوفه مشکل اساسی دارد.


تعداد بازدید : 145

ارسال نظر

ارسال