داربست و انواع آن را بهتر بشناسید

  • یکشنبه 10 شهریور 1398 ساعت 19:16

اخبار => سایر رسانه ها

داربست و انواع آن را بهتر بشناسید

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

هر روز و با گذشت زمان ارتفاع ساختمان های در حال ساخت رو به فزونی میگذارد. نبود زمین برای ساخت ساختمان ها جدید موجب شده تا انسان ها رو به سوی اسمان ببرند و تعداد طبقات ساختمان ها را افزایش بدهند. برای ساخت این ساختمان ها بالطبع نیاز است تا در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین افراد اقدام به ساخت طبقات کنند.

مسملا افراد بدون داشتن تجهیزاتی که بتواند ان ها را بالاتر از سطح زمین قرار دهد نمیتوانند اقدام به ساخت این بناها کنند. لذا کارگران اقدام به ساخت داربست میکنند تا بتوانند در ارتفاع نیز به ساخت و ساز مشغول باشند. سوال اینجاست که چند نوع داربست داریم؟ کارایی هر داربست برای چه ساختمانی است؟ چگونه میتوان داربست مورد نظر را متصل کرد؟

برای دریافت پاسخ این سوالات ما را تا پایان مقاله "داربست و انواع آن"  از سایت زودبست همراهی کنید.

انواع داربست

  • در زیر شما را با 5 نوع از داربست های مربوط به ساختمان سازی اشنا میکنیم:
  1. داربست فلزی
  2. داربست معلق
  3. داربست خرپا
  4. داربست پایه دار
  5. داربست چوبی

داربست فلزی

داربست فلزی همانطور که از نام ان بر می اید از فلز ساخته شده است و  اغلب ان را در هنگام ساخت و یا تعمیر ساختمان ها دیده ایم. داربست های فلزی در اطراف دیوارها و برای جلوگیری از ریختن ان ها مورد استفاده قرار میگیرد. هم چنین کارگران برای دسترسی به یک طبقه ی مخصوص میتوانند از ان ها استفاده کنند. این داربست ها از میله هایی به قطر 4.8 میلیمتر که به اصطلاح به ان ها لوله های 5 میلیمتری گفته میشود استفاده میکنند.

داربست معلق

داربست معلق یا سکوی پیش امده در واقع داربستی است که در مکان هایی به خصوص مثل پنجره ها و در صورت عدم توانایی برای زدن داربست از سطح زمین مورد استفاده قرار میگیرد. این داربست به صورت سکویی از دیواره ی ساختمان بیرون آمده است به همین دلیل به ان سکوی پیش امده نیز گفته می شود.

داربست خرپا

داربست خرپا صفحه ای مسطح است که بر روی پایه هایی به شکل مثلث قرار گرفته است تا فرد بتواند روی ان بایستد و سطوح با ارتفاع کم مثل دیوار یا سقف خانه ی مسکونی را رنگ امیزی کند. از این داربست برای تعمیر سقف و یا تعویض لامپ و ... نیز استفاده میشود. جنس این داربست اغلب از چوب است.

داربست پایه دار

این داربست تنها میتواند تا ارتفاع 3 سکو تا ارتفاع 4 متر ساخته شود. در کنار این سکو که به صورت سه اتاقک که روی هم قرار گرفته ساخته میشود، نردبانی وجود دارد که کارگران میتوانند از ان بالا و پایین بروند. ساخت این داربست بسیار سریع و راحت بوده و می توان به راحتی ان را جابجا کرد. گاهی زیر پایه های این داربست تایرهای کوچکی قرار میدهند تا راحت تر بتوان ان را جابجا کرد.

داربست چوبی

برای تشکیل داربست های چوبی از قطعات متداول خرک، تخته و پل موقت استفاده میشود. این داربست ها به صورت تخته ای و افقی و با ارتفاع کم یا به صورت نردبانی و عمودی و در ارتفاع زیاد وجود دارند. میتوان از این داربست ها برای رنگ کردن دیوار خانه و یا برای رفت و امد کارگران روی ساختمان در حال ساخت چند طبقه استفاده کرد. این داربست ها همانطور که از نام ان ها بر می اید از جنس چوب هستند. اما باید دقت کرد که در ساخت داربست های چوبی استفاده از هر نوع چوبی مناسب نیست و باید از چوب هایی لوله مانند برای میله های اتصال سرتاسری استفاده کرد. هم چنین باید مقاومت این چوب ها و تخته ها بالا باشد تا وزن کارگران و مصالح را تحمل کند.

منبع: www.otaq.ir


تعداد بازدید : 469

ارسال نظر

ارسال