دولت، بخش خصوصی و شهرسازان نقش مهمی در معماری دارند

  • جمعه 10 اسفند 1397 ساعت 0:40

اخبار => سایر رسانه ها

تهران -ایرنا- شهردار تهران گفت: در حوزه معماری دولت،بخش خصوصی و شهرسازان نقش مهمی دارند.
دولت، بخش خصوصی و شهرسازان نقش مهمی در معماری دارند

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار ایرنا، پیروز حناچی شامگاه پنجشنبه در همایش چهار دهه معماری و طرح های شهری که در فرهنگستان هنر تهران برگزار شد اظهار داشت:ما تجربه بیش از پنج دهه برنامه ریزی را در شهر تهران داریم که از سال 1347 تاکنون چهار دوره آن را به تهیه طرح و چند دهه را برای اجرای آن درنظرگرفته ایم.
وی ادامه داد: علی‌رغم تمام تلاش‌ها، تمام دوره‌های که اراده‌ای نبود و تمام دوره‌هایی که اراده وجود داشت و در عمل مسیر دیگری طی شد، حالا فرصتی است تا هر آن‌چه را که گذشته ،مورد بازبینی قرار دهیم،شاید یکی از دلایل نارضایتی این باشد که فرآیندها را به طور کامل بررسی نکردیم و برای عوامل مخل و کمبود منابع، تمهیدات لازم را از پیش
نیندیشیدیم.
وی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دهه 50 تنها به موارد آب و جمعیت حساسیت نشان می داد و هیچ‌گاه شورای‌عالی شهرسازی و معماری فرصت ریز شدن روی نتایج برنامه‌ها را نداشت گفت: طبیعی است که این موارد باعث شده که کمتر نتیجه طرح های در شورای عالی معماری و شهرسازی فرصت انجام را داشته باشند.
حناچی با بیان اینکه برای انتقال پادگان ها در شهر با گفتگو مقامات توانستیم این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهیم خاطر نشان کرد: با این روش توانستیم در شورای عالی معماری وشهر سازی با طرح جدیدی موضوع پادگان 07 را به نتیجه خوبی رساندیم
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات که در 5 دهه اخیر در طرح های شهری یک دهه به مقایس شهری پرداخته شده است گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در حوزه طرح‌های شهری این است که اگر این چند دهه را دقیق بررسی کنیم، می‌بینیم که تنها در یک دهه به مقیاس کمتر از یک‌پانصدم توجه کردیم، و در باقی دهه‌ها کیفیت از مقیاس یک‌دوهزارم به بعد تعریف شد.
شهردار تهران تصریح کرد: بعد از جنگ و اوایل دهه 70 شرایط کشور عادی نبود و تاثیر مسائل اقتصادی باعث شد تا سیر شهرسازی از ریل خود خارج شود.
حناچی با اشاره به اینکه اوایل دهه ٧٠ در تهران تجربه کوچه مروی را داشتیم گفت: ممکن است کسانی‌که در حوزه حفاظت کار می‌کنند، به طرح کوچه مروی نقد داشته داشته باشند، اما کوچه مروی تبدیل به پروژه‌ شد که اکنون به معیار پذیرش طرح‌ها از سوی مردم تبدیل شده است.
وی ادامه داد: ما به‌شدت نیازمند پروژه پایلوت مثبت هستیم. طرح، صرفاً مرحله اول است و تمام‌کننده نیست، باید از اشتباه کردن نترسیم و تمام تلاشمان باید بر نبود اشتباه باشد اما مهم این است که اگر اشتباهی رخ داد، دیگر تکرار نشود.
حناچی هم چنین به اخبار خوبی در آینده در خصوص توجه به سیمان ری نیز اشاره کرد و افزود: امیدورایم در ماموریت جدید این اثر ماندگار را حفظ کنیم.

*طرح جدید زوج و فرد در تابستان اینده مد نظر است
حناچی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت طرح زوج و فرد در پایتخت اشاره کرد و گفت: طرح ترافیک را نیز به شورای ترافیک برده ؛ در شورای ترافیک، نمایندگانی از وزارت کشور، پلیس راهور، شهرداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست حضور دارندو ارزیابی تخصصی همکارانم در مورد طرح ترافیک در حال حاضر این است که در مقاطع کوتاه تأثیرگذار است، اما به‌شکل مستمر و در طولانی‌مدت بر روی آلودگی و ترافیک تأثیری ندارد.
وی به مطالبات شهرداری اشاره کرد و گفت: همچنین خوشبختانه دولت نیز در این مورد نگاه بازی دارد چرا که سازمان حسابرسی نیز در دستگاه‌هایی که مطالبات شهرداری از دولت بیش از همه مربوط به آن‌هاست مستقر شده است.
وی گفت: بخشی از این مطالبات احصا شده که در حوزه مطالبات و استفاده از ظرفیت فاینانس در توسعه حمل‌ونقل عمومی و آلودگی، حالت بن‌بست وجود دارد.
همایش تهران چهار دهه معماری شهری 8 و 9 اسفند ماه در فرهنگستان هنر برگزار شد که در این همایش چند پنل تخصصی برای کارشناسان و معماران در نظر گرفته شد.
تهرام/7247/ 1539


تعداد بازدید : 270

ارسال نظر

ارسال