رج به رج با رنج تولیدکننده؛ نقشه‌های تولیدکننده فرش نقش بر آب شد

  • چهارشنبه 28 شهریور 1397 ساعت 2:18

اخبار => سایر رسانه ها

رج به رج با رنج تولیدکننده؛ نقشه‌های تولیدکننده فرش نقش بر آب شد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- عاطفه قلع‌ریز: آمار بیکاری این شهرستان در استان اصفهان که سال‌هاست صنایع آن کج دار و مریز روزگار طی می‌کنند و توان پاسخگویی به نیاز اشتغال‌زایی را ندارند، از متوسط کشوری هم کمتر است.

همه وضعیت خوب شغلی و صنعتی در آران و بیدگل مدیون چرخ‌های صنعت فرش ماشینی است که توانسته بود برای ۲۰ هزار نفر کار ایجاد کند و آمار بیکاری را به کمتر از ۵ درصد برساند.

آمار بیکاری کمتر از ۵ درصد در یکی از شهرستان‌های استانی که آمار بیکاری‌اش از متوسط کشوری هم بالاتر بوده، چیزی شبیه یک معجزه بود، معجزه‌ای از جنس تاروپود و هنر ایرانی.

اما غصه‌های تولید که برای همه صنایع هم تکراری و یکسان شده است، دامن صنعت پررونق و موفق فرش آران و بیدگل را هم گرفت و اکنون بیشترین معرفی‌شدگان به بیمه بیکاری در این شهرستان متعلق به کارگران کارخانه‌های تولید فرش است، کارخانه‌هایی که زیر بار بیماری احتکار و بی‌سامانی نرخ ارز و تصمیمات بخش تولید، تاروپودش ازهم‌گسسته و توانی برای ادامه کار ندارد.

عدم ثبات بازار و نوسانات قیمت قدرت پیش بینی را از فعالان اقتصادی و کسب و بازار گرفته و همه را در یک حالت سرگردانی قرار داده است

فرش آران و بیدگل طی سال‌های اخیر با تلاش تولیدکنندگان و در شرایط ثبات در حالی توانسته بود ۸۰ درصد عرصه تولید و عرضه را در این حوزه به خود اختصاص دهد که حتی با صادرات، این فرش زیر پای مشتری اروپایی و آفریقایی هم رفته بود و ارزآوری این صنعت با بسیاری از صنایع بزرگ در کشور برابری می‌کرد.

اما حالا طی چند ماه همه نقشه‌های کشیده شده برای فرش آران نقش بر آب شده و دیگر در شهرک‌های صنعتی این شهرستان خبری از برو و بیای تولیدکننده، کارگر، خریدار و صادرکننده نیست.

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت آران و بیدگل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت اسفبار واحدهای تولید فرش ماشینی اظهار داشت: از ۸۰۰ واحد صنعتی در آران و بیدگل، ۷۵۰ کارخانه در حوزه تولید فرش ماشینی فعالیت می‌کند که به خاطر ثبت سفارشات از قبل، با ۲۰ درصد از ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان داشت: عدم ثبات بازار و نوسانات قیمت که امروز با فردا متفاوت است و قدرت پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی و کسب و بازار گرفته و همه را در یک حالت سرگردانی قرار داده است سبب شده که هیچ‌یک از کارخانجات فرش ماشینی ریسک و اقدام به تولید فرش نکنند چراکه نمی‌دانند با چه نرخ و مواد اولیه‌ای فرش را ببافند و با چه نرخی باید در بازار عرضه کنند.

یکی از مشکلات عمده ما در تولید فرش ماشینی واسطه‌گران و دلالان نخ و الیاف هستند که با احتکار این دو نوع از مواد اولیه، تولید فرش را دچار معضل کرده اند

مجتبی محلوجی نبود نقدینگی در دست تولیدکنندگان فرش ماشینی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولید این محصول دانست و افزود: در همین راستا «طرح رونق» از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا درآمد و قوانین بانکی را تسهیل می‌کند به‌طوری‌که صاحبان کارخانجات که چک برگشتی دارند یا دارای بدهی هستند به آن‌ها معافیت تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت از محل منابع بانکی بابت تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز کارخانجات نقدینگی به واحدهای تولیدی اختصاص می‌یابد، ادامه داد: افرادی که متقاضی این نوع تسهیلات هستند در سازمان بهین یاب ثبت‌نام و کمکی بابت نقدینگی دریافت کنند.

مردم احتکارکنندگان نخ و الیاف را گزارش دهند  

رئیس صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده ما در تولید فرش ماشینی واسطه‌گران و دلالان نخ و الیاف هستند که با احتکار این دو نوع از مواد اولیه، تولید فرش را دچار مشکل کرده‌اند، گفت: در حوزه فرش ماشینی شاهد احتکار نخ و الیاف هستیم و این در حالی است که این مواد، باقیمت ارز سال گذشته واردشده است و امروز با نرخ آزاد به تولیدکنندگان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه چون احتکار کنندگان هر ساعت انبار خود را عوض می‌کنند از مردم می‌خواهیم اگر شاهد احتکار نخ و الیاف در انبارها هستند در اسرع وقت با سامانه ۱۲۴ ما را مطلع کنند، ادامه داد: از بالا نظارت‌ها دقیق نبوده است و همین مسئله باعث شده که با کمبود نخ و الیاف مواجه شویم و با قیمت گزاف توسط واسطه‌ها به دست تولیدکنندگان برسد.

محلوجی با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ‌یک از کارخانه‌های فرش ماشینی به‌طور کامل تعطیل نیست بلکه در یک حالت رکود کار می‌کنند زیرا نمی‌دانند وضعیت بازار چگونه است، ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کارگران کارخانجات فرش ماشینی آران و بیدگل بیکار شده‌اند.

امروز کارخانجات صنایع مختلف اگر بدانند یک ماه بازار ثابت می ماند قطعا اقدام به واردات و فروش می کنند اما حتی شرایط این ساعت با ساعت دیگر متفاوت است

وی با بیان اینکه امسال آمار دقیقی از میزان تولیدات و صادرات فرش ماشینی در دست نداریم، افزود: سال گذشته  ۴۵ میلیون مترمربع از فرش ماشینی آران و بیدگل یعنی معادل ۷۰ درصد از تولیدات به کشورهای همسایه، اروپایی و آفریقایی صادر شد.

اجازه واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومان و ترخیص کالا با ارز آزاد!

مدیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در خصوص تخصیص ارز دولتی به صنایع و تأمین مواد اولیه کارخانجات به خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر تمام فعالان اقتصادی برای دریافت ارز دولتی به‌منظور واردکردن مواد اولیه پشت درب وزارتخانه ایستاده‌اند و از طبقه پایین تا بالا صف است و مسئولان هم خود در حالت سرگردانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در مواردی صاحبان کارخانه مواد اولیه را با ارز ۴۲۰۰ وارد کرده‌اند و امروز که اجناس به کشور رسیده، دولت، مابه‌التفاوت ارز را از آن‌ها دریافت می‌کند و همین مسئله سبب اعتراض بسیاری از فعالان اقتصادی شده است که اگر قرار بر دریافت این مابه‌التفاوت بود به‌طورقطع جنسی وارد نمی‌کردیم، اضافه کرد: امروز صنایع مختلف اگر بدانند یک ماه بازار ثابت می‌ماند قطعاً اقدام به واردات و فروش می‌کنند اما حتی شرایط این ساعت با ساعت دیگر متفاوت است.

محمدرضا برکتین افزود: در این شرایط که هرکسی لقمه‌ای از کیک دلار و نفت می‌خورد همه به دنبال این هستند که از آن سودی ببرند و همین عامل سبب شده صاحبان کارخانجات امروز ندانند در این آشفته‌بازار چگونه اقدام به تولید و عرضه کالا در بازار کنند.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاران حمایتی از فعالان اقتصادی نمی‌کنند و تصمیمات آن‌ها منطقی نیست و چون در تصمیمات از نظر کارشناسی افراد خبره اقتصادی در همان حوزه استفاده نمی‌کنند بنابراین همواره ضربه تصمیمات اشتباه آن‌ها را تولیدکنندگان خورده‌اند.

صاحبان صنایع برای حل مشکل مواد اولیه اقدام کنند

معاون سیاسی - امنیتی استاندار اصفهان هم با اشاره به مشکل نبود مواد اولیه واحدهای تولیدی فرش ماشینی آران و بیدگل، افزود: واحدهای صنعتی نباید توقع داشته باشند قیمت مواد اولیه با ارزی که برای تهیه مایحتاج مردم در دسترس قرار می‌گیرد، تهیه شود.

حمیدرضا طباطبائی نائینی تأکید کرد: در رابطه با حل مشکل مواد اولیه در حال حاضر برخی از شرکت‌های بالادستی مانند پل اکریل خود با پایین‌ترین ظرفیت در حال فعالیت هستند پس خود صاحبان صنایع باید در راستای حل این مشکل گام‌هایی را بردارند البته در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای را در استان برای پیگیری مجدد موضوع برگزار می‌کنیم.

در شرایطی که کشورهای رقیب برای فرش ماشینی آران و بیدگل همواره دنبال فرصتی برای گرفتن سهم صادراتی ایران در جهان بوده‌اند، مسئولان به‌جای کمک و دستگیری از تولیدکننده‌ای که زمانی بار بیکاری را از روی دوش یک شهرستان برداشته بود، او را توصیه به حل مشکلات با توان خودش می‌کنند اما باید از این مسئولان پرسید مگر تولیدکننده در رقم زدن این شرایط بی‌ثبات اقتصادی چقدر نقش داشته است که هم باید واحد تولیدی خود را به هر روشی سرپا نگه دارد و هم باید تاوان تصمیمات اشتباه بازار، صنعت، صادرات و واردات را پس بدهد؟

فرش آران و بیدگل یک رقیب جدی ترکیه‌ای دارد که قطعاً در این وضعیت بیکار نخواهد نشست و همان‌طور که در یک دهه اخیر با انفعال دولتمردان وقت، سهم صادرات فرش دستبافت ایران به دست ترکیه، هند و پاکستان افتاد، این بار نیز اگر دیر به فکر نجات این صنعت بیفتیم، برای همیشه نام و شهرت فرش ماشینی آران و بیدگل در دنیا محو خواهد شد.

کد خبر 4391691

تعداد بازدید : 769

ارسال نظر

ارسال