ظرفیت های استانی صنعت گردشگری رها شده است

  • پنجشنبه 22 شهریور 1397 ساعت 17:17

اخبار => سایر رسانه ها

ظرفیت های استانی صنعت گردشگری رها شده است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، بهبود جعفری روز پنجشنبه در نهمین اجلاس شورای عالی استان ها افزود: کاهش وابستگی به صنعت نفت یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است. صنعت گردشگری می تواند وابستگی به نفت را به حداقل برساند و در عین حال که به صرف هزینه های کلان نیاز ندارد اما به سرعت اشتغالزا و درآمدزا است.
وی به چالش های مدیریت شهری اشاره کرد و ادامه داد: کمبود منابع درآمدی در شهرها، اجرای طرح های شهری را با مشکل مواجه کرده و مشکلات اجتماعی و محیط زیستی نیز مدیریت شهری را تحت فشار قرار داده است.
جعفری با اشاره به گزارش سازمان جهانی گردشگری، اظهار داشت: ایران رتبه دهم جاذبه های تاریخی و باستانی را در دنیا دارد و یکی از امن ترین کشورها برای گردشگران خارجی محسوب می شود.
جعفری اضافه کرد: در شرایط کنونی دنیا ایران می تواند جزو ارزانترین مقاصد گردشگری دنیا باشد و به سهولت می توان با یک برنامه ریزی هدفمند از ظرفیت های تاریخی، محلی و طبیعی استان ها به عنوان منبع درآمدی و اشتغالزایی بهره برد.
نماینده شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی درباره رفع موانع گردشگی در کشور اظهار داشت: در زمینه گردشگری می توان با الزام ادارات مالیات و امور اقتصادی در عمل به ماده 30 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب 1394 در خصوص حمایت و تسهیلات مورد نظر قانون در خصوص گردشگری و هتلداری اقدام کرد.
وی اضافه کرد: ارتباط موثر با سازمان جهانی گردشگری، در نظر گرفتن تسهیلات ارزی برای توسعه زیرساخت های گردشگری، ارائه برنامه برای بازاریابی دیجیتال در این صنعت، استانداردسازی خدمات، تجهیز و به روزرسانی امکانات از دیگر اقداماتی است که برای توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران ضروری است.
جعفری پیشنهاد داد تا کارگروه مشترک کمیسیون فرهنگی – اجتماعی و گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان ها با هدف بهره گیری بیشتر از ظرفیت های استانی تشکیل شود.
وی اظهار داشت: شناسایی جاذبه های گردشگری استانی، تبیین بخش خصوصی برای توسعه صنعت گردشگری در استان ها، برنامه ریزی برای تشکیل کارگروه و صندوق توسعه گردشگری شهرداری ها، توسعه استراتژی بازاریابی در استان ها، توسعه منابع انسانی و استفاده از ظرفیت های بومی و اقلیمی برای گسترش اکوتوریسم از جمله پیشنهادهایی است که می تواند توسط کارگروه مشترک شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی پیگیری شود.
جعفری خاطرنشان کرد: نبود مدیریت و برنامه ریزی مدون در رویداد تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 باعث شد بسیاری از فرصت ها را از دست دادیم و تبریز در سال 2018 عملکرد روشنی ندارد.
وی گفت: ثبت نشدن جنگل های ارسباران هم نتیجه عملکرد ضعیف دستگاه میراث فرهنگی و گردشگری است همچنین در مورد جشنواره ملی ورنی در شهرستان اهر هم عملکرد خوبی را شاهد نبودیم و این مراسم بدون حضور هیچ مقام مسئولی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار شد.

* سرمایه گذاری در زیرساخت های طبیعی لازمه توسعه صنعت گردشگری
در بخش دیگری از این اجلاس، حمیدرضا آقاملایی، نماینده شورای اسلامی استان گلستان، به ظرفیت های گردشگری در این استان اشاره کرد و افزود: این استان ظرفیت های گردشگری در زمینه فرهنگی، مذهبی، سلامت، ورزش، اقوام و اقلیم را دارا است.
وی اظهار داشت: استان گلستان از مواهب طبیعی و شرایط اقلیمی و مناطق بکر گردشگری برخوردار است و برای افزایش درآمد سالانه از محل صنعت گردشگری چاره ای جز سرمایه گذاری برای شکوفایی زیرساخت طبیعی وجود ندارد.
آقاملایی خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع در جهان پس از نفت و خودروسازی است که می تواند مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی در بسیاری از کشورها و از جمله ایران باشد.
وی یادآور شد: گردشگری در ایران می تواند به مهمترین منبع درآمد تبدیل شود مشروط بر اینکه برنامه ریزی صحیح توام با آینده نگری در این زمینه تدوین و اجرا شود.
عضو شورای اسلامی استان گلستان گفت: در استان گلستان ظرف مدت دو ساعت می توان بیش از 10 قوم و فرهنگ تاریخی را نظاره کرد همچنین در مدت نیم ساعت جنگل، کوه، دریا و کویر را دید.
به گزارش ایرنا، نهمین اجلاس شورای عالی استان ها به ریاست مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان ها و با حضور نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا در محل مجلس شورای اسلامی سابق برگزار شد.
نمایندگان استان های بوشهر، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، فارس، یزد، چهار محال و بختیاری و گلستان هر یک در این اجلاس به بیان مشکلات استان ها و ظرفیت های گردشگری مناطق خود پرداختند.
میهمان نهمین اجلاس شورای عالی استانها، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعلام شده بود که در جلسه حضور نیافت اما پنج تن از معاونان سازمان میراث فرهنگی در این جلسه حاضر شدند.
الویری، رئیس شورای عالی استانها در این رابطه گفت: این اولین باری است که مهمان شورای عالی استان ها، صبح اطلاع می دهد که به علت کسالت نمی تواند در جلسه حضور داشته باشند.
الویری انتقاد کرد که بنا بر عرف، مهمانان اجلاس باید حداقل ٢4 ساعت قبل اطلاع دهند تا میهمان جایگزین در نظر گرفته شود.
اجتمام *3229* 3063

تعداد بازدید : 721

ارسال نظر

ارسال