مشکلات مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان زمینه ساز تخلف است

  • دوشنبه 9 مهر 1397 ساعت 4:20

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مشکلات مالی را دلیل بروز تخلف هایی مانند برداشت های غیرقانونی از منابع مالی سازمان اعلام کرد.
مشکلات مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان زمینه ساز تخلف است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهیار فرنیا عصر یکشنبه در یک نشست خبری یادآوری کرد: اکنون سه نفر به سبب برداشت های غیرقانونی از منابع مالی این سازمان در زندان به سر می برند.
وی افزود: سازمان های نظام مهندسی یک تشکل عمومی غیردولتی است و اعضای آن باید اعضای هیات مدیره را انتخاب کنند.
«کامبیز صمدزاده» یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، نیز گفت: متاسفانه در سال های اخیر شاهد پدیده امضافروشی در برخی از سازمان ها بودیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم مقررات ملی ساختمان را در ارائه خدمات مهندسی بخوبی اجرا کنیم با تجمیع خدمات مهندسی در شرکت های حقوقی جلو بسیاری از تخلفات گرفته می شود.
به گفته وی، بیش از 90 درصد پروژه های ساختمانی و خدمات مهندسی ارائه شده از سوی اعضای این سازمان، با رعایت فرایندهای قانونی انجام می شود و در کمتر از 10 درصد این طرح ها امضافروشی رخ می دهد.
«صدیق مقدم» عضو دیگر این سازمان، شفافیت مسائل مالی در سازمان های نظام مهندسی را خواستار شد و گفت: مشکلات و مسائل مالی در این سازمان ها ناشی از انباشت پول و تاخیر در پرداخت حق و حقوق مهندسان است.

** تجمع فارغ التحصیلان و بی تعادلی در عرضه و تقاضا
یکی دیگر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در این نشست عنوان داشت: متاسفانه فقدان تعادل عرضه و تقاضا و تحصیل جوانان در رشته های مربوط به ساخت و ساز وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است.
«حجت عزیزی» یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت ساخت و ساز را برگزیدن مجریان ذیصلاح دانست و گفت: در کشور بیش از 60 درصد حوادث ناشی از کار در ساختمان ها اتفاق می افتد و 20 تا 25 درصد حادثه دیدگان فوت می کنند.
وی بر استفاده از فناوری های جدید برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: عمر ساختمان ها در کشور از 30 به 40 تا 50 سال افزایش یافته است و در نتیجه، ثروت ملی و خانواده ها بیش از پیش حفظ می شود.
«مهدی رشیدزاده» عضو دیگر این سازمان، نیز یادآوری کرد: یک مهندس ناظر ممکن است در طول سال برای نظارت بر امور یک ساختمان 500 مترمربعی پنج میلیون تومان دریافت کند در حالی که یک کارگر ساده ساختمانی روزانه 70 هزار تومان دستمزد دریافت می کند.
رشیدزاده افزود: مسوولیت مهندس ناظر در بخش ساخت و ساز سال ها ادامه پیدا می کند و هرگونه مشکلاتی که در ساختمان بروز می کند درباره آن مسوول است.

** لزوم توجه به شناسنامه فنی ساختمان
«سیدعلیرضا میرجعفری» از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعلام کرد: متاسفانه بهره برداران ساختمان به علت نبود شناسنامه فنی ساختمان از مصالحی که در ساختمان ها استفاده شده است بی اطلاعند؛ در حالی که باید با اجرایی شدن ضرورت ارائه شناسنامه فنی ساختمان، خریداران بدانند ساختمان آنان با چه کیفیتی ساخته شده است.
وی اضافه کرد: پارسال تعرفه خدمات مهندسی افزایش یافت اما امسال هنوز ثابت مانده است و این می تواند بر کیفیت ساخت و ساز در کشور بسیار موثر باشد.
«عباس هادیان» دیگر عضو این سازمان، نیز گفت: قانون نظام مهندسی پس از 20 سال باید اصلاح شود تا اختیارات سازمان در فرایند ساخت و ساز کشور مشخص شود.
وی بیان داشت: در ماده 32 این قانون اصلاح قانون نظام مهندسی تکلیف شده است زیرا مقررات ملی ساختمان به مرور پس از 15 تا 20 سال و با تغییر شرایط جامعه باید اصلاح شود.
به گزارش ایرنا، هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره نظام مهندسی کشور از پنجم تا سیزدهم مهرماه در همه استان های کشور برگزار می شود.
حدود 120 هزار نفر در این نهاد عضوند.
دوازدهم مهرماه نیز 178 نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، 25 نفر عضو هیات مدیره را در دوره هشتم انتخاب می کنند.

اقتصام*1108*3061*1961*


تعداد بازدید : 324

ارسال نظر

ارسال