ورود گردشگران به مناطق بکر باید با فرهنگ سازی و آموزش همراه باشد

  • یکشنبه 4 فروردین 1398 ساعت 8:40

اخبار => سایر رسانه ها

تهران-ایرنا-«مسعود شیرین کلام» با بیان اینکه دولت بایستی با شناسایی مکان های کمتر شناخته شده و تبلیغات وسیع به هدایت گردشگران بپردازد، گفت: این مهم در جهت سیاست کاهش تراکم در مناطق پرگردشگر و بهبود صنعت گردشگری در دیگر مناطق کمتر شناخته شده است. در این میان ورود گردشگران به مناطق بکر و کمتر شناخته شده می‌بایست با فرهنگ سازی و آموزش صورت پذیرد.
ورود گردشگران به مناطق بکر باید با فرهنگ سازی و آموزش همراه باشد

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ طبیعت زیبا و بکر ایران، مکان ها و جاذبه های گردشگری بسیاری را در دل خود نهان دارد که هر کدام از آنها می تواند سبب شگفتی و حیرت انسان شود و اینگونه افراد را ساعت هایی به خود مشغول کند و به آرامش برساند. برخی از این جاذبه ها بیش از بقیه مکان ها و آثار برای گردشگران شناخته شده هستند و در طول سال افراد زیادی را به طرف خود جلب می کنند اما در این میان بعضی کمتر شناخته شده و مغفول مانده اند که این مهم ضرورت معرفی و ایجاد امکانات لازم را در جهت جذب گردشگری نشان می دهد زیرا اینگونه می توان در کنار رشد و پیشرفت نواحی مختلف و به حرکت در آوردن چرخ های اقتصاد، ازدحام گردشگران برخی مناطق را کاهش داد.

این مهم سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بررسی موضوع چگونگی جذب گردشگر به مناطق کمتر شناخته شده و فرصت ها و تهدیدهای صنعت گردشگری با «مسعود شیرین کلام» دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت و گو کند.

در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانیم:
**ایرنا: با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و لزوم توجه به جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده در ارتباط با هدایت گردشگر به این مناطق، چه اقدامات و فعالیت هایی باید صورت بگیرد؟
***شیرین کلام: موضوع گردشگری یک مقوله فرابخشی و میان رشته ای محسوب می شود که همه نهادهای سیاست گذاری و اجرایی به نوعی دخیل در این صنعت هستند اما زمانی که با اوج سفرها در مناسبت‌های چون عید نوروز و دیگر تعطیلات روبرو هستیم، این مقوله اهمیت ویژه ای می یابد اما در دیگر موقعیت ها و فصول سال توجه چندانی به این مهم نمی شود. علت این توجه ویژه در این زمان ها این است که در این روزها بیش از زمان های دیگر نیاز به امکانات، برنامه ریزی و معرفی مناطق گردشگری بیش از پیش احساس می شود اما هنوز این فرهنگ به وجود نیامده است که پیش از اینکه دچار مشکلی شویم، به فکر چاره و راه حل باشیم.

از این رو بخش خصوصی و دستگاه‌های نظارتی و سیاست‌گذاری بایستی در ابتدای سال با توجه به وضعیت تعطیلات و مسافران در مناطق مختلف «کمیته سازمان یافته ای» تشکیل دهند و برای توزیع سفر و همگانی شدن آن چاره ای بیاندیشند. این کمیته باید در حد کانون ملی گردشگری به این موضوع بپردازد و بحث توزیع و همگانی شدن سفر را در اولویت کاری خود قرار دهند.

مساله مهم دیگر این است که وظیفه دولت ها است که با توجه به پتانسیل جمعیتی و جغرافیایی کشور به تکیه بر اصول پایدار گردشگری به و برنامه ریزی و سیاستگذاری در این امر بپردازند که گردشگری پایدار در مناطق روستایی یک مصداق عینی این هدف گذاری به شمار می رود.

از این رو دولت بایستی با شناسایی مکان های کمتر شناخته شده و روستاها و تبلیغات وسیع به هدایت گردشگران به این مناطق در جهت سیاست کاهش تراکم در مناطق پر گردشگر و بهبود صنعت گردشگری در سایر مناطق کمتر شناخته شده بپردازد. تاکید این نکته لازم است که ورود گردشگران به مناطق بکر و کمتر شناخته شده می‌بایست با فرهنگ سازی و آموزش قبلی این افراد صورت پذیرد زیرا در سال های اخیر شاهد تخریب ها و برخی آلودگی های زیست محیطی از طرف گردشگران به این مناطق بوده ایم. شاهد تجربه های بسیار مفید و پررونقی در زمینه مارکتینگ و تبلیغات در صنعت گردشگری در کشورهای همسایه هستیم چرا که رونق گردشگری به طور مستقیم بر روی توسعه اقتصاد و افزایش اشتغال در جامعه تاثیر دارد و توجه به صنعت گردشگری یکی از راهکارهای عملی و لازم به منظور کاهش مشکلاتی همچون بیکاری است.

**ایرنا: نقش رسانه ها در شناخت و معرفی جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده و مغفول مانده را چطور ارزیابی می کنید؟
***شیرین کلام: یکی از مشکلات اساسی صنعت گردشگری در ایران، مشکل اطلاع رسانی ناقص، بهره نبردن از فناوری های اطلاعاتی و شبکه های اجتماعی است، چنانچه در برخی از کشورهای همسایه، بودجه ای که دولت برای توسعه گردشگری صرف می کند، بسیار بالاست. از این رو برای اینکه گردشگری را تجاری سازی کنیم و از رونق و توسعه گردشگری بهره مند شویم، باید از استارت آپ ها و رسانه ها که بالاترین قدرت را در شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل گردشگری دارند، به خوبی استفاده کنیم زیرا شاهد هزینه های زیادی در جهت مرمت و بازسازی آثار و مکان های تاریخی هستیم اما به دلیل استفاده نادرست از شبکه های ارتباطی و رسانه ای، این اقدامات با بی توجهی و استقبال کم گردشگران روبه‌رو می‌شوند.

اهمیت گردشگری سنتی به جهت پایگاه فرهنگی و تاریخی که دارد، می بایست مورد توجه قرار گیرد اما با توجه به گسترش و استقبال جامعه از فناوری های نوین، لزوم بهره گیری از گردشگری دیجیتال می‌تواند به استفاده بیشتر از پتانسیل ها و ظرفیت‌های صنعت گردشگری کمک زیادی کند. باید دانست تمام تلاش ها و هزینه هایی که دولت برای ارتقا و گسترش صنعت گردشگری انجام می دهد به هدف و بهره نخواهد رسید مگر اینکه در زمینه تبلیغات و اطلاع رسانی صنعت گردشگری مقصد از ابزارهای جدید و جذاب اطلاع رسانی بهره کامل بگیرد.

در ادامه برای آشنایی با مناطق گردشگری کمتر شناخته شده با «سید محمدرضا آیت الله زاده» کارشناس گردشگری به گفت وگو پرداختیم و برخی از این مکان ها را معرفی کردیم.

**روستای گردشگری دَرک چابهار
روستای دَرک چابهار واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران دارای دریا، رمل، کویر و نخل خرما است و با داشتن یکی از بکرترین و زیباترین سواحل ایران و حتی جهان، جنگل های حرا و خور باستانی گالک به طول ۶ کیلومتر و وسعت ۵۲ هکتار نیز دارد.

که برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته مانده بود اما با توجه به اینکه سال پیش، استان سیستان وبلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان عنوان شد، فرصت مناسبی برای معرفی بهتر مناطق مختلف گردشگری، تاریخی و دیدنی این استان و سواحل مکران شکل گرفت. این روستا منظرهایی بکر دارد که می‌توان ساعت‌ها و روزها در آن توقف کرد.

نام دَرَک در واژگان فارسی به معنی عمق و گودی است و این معنی برای نام این روستا بسیار زیبا به شمار می رود زیرا این روستای ساحلی در دره ای واقع شده و از این رو آب دریای آن به آب اقیانوس متصل است. همچنین درک یا درگ در زبان محلی، سکونت در کنار دره معنا می شود.

گردشگران می توانند از طریق زمینی و هوایی به این منطقه بکر سفر کنند، از طریق هوایی پس از انتخاب مقصد چابهار(فرودگاه کنارک) با پیمودن 135 کیلومتر و عبور از روستاهای کهیر به طرف زرآباد به روستای دَرَک خواهند رسید. تجربه سفر به این دیار بی بدیل و بکر و رویایی همچون هیچ کجای دیگر نیست و هر دوستدار طبیعتی باید این بهشت زیبا در دل کویر را حداقل یکبار هم که شده است، از نزدیک مشاهده کند.

**چشمه مرتضی علی
چشمه آب‌گرم مرتضی علی(ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان طبس در خراسان جنوبی به شمار می رود که در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر طبس واقع شده است. در طول مسیر این چشمه، دیواره‌های بلند دره مانندی در 2 طرف خودنمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که گویا با نظم خاصی بنا شده‌اند.

این چشمه پدیده ای اعجاب انگیز که همزمان در آن می توانید آب گرم و سرد را زیر پایتان حس کنید. آب‌گرم چشمه از دیواره طرف راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به 10 درجه هم می‌رسد. غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی‌که به‌طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و قابل تفکیک هستند.

** دره کال جنی
کال جنی دره‌ای بسیار قدیمی با دره‌ها و فرسایش‌های چشم نواز است. این دره که درمیان بومیان به دره جن‌ها شهرت و در شهر طبس قرار دارد. کال جنی از 2 بخش کال و جنی تشکیل شده است. کال به دره و مسیر ایجاد شده به وسیله سیلاب‌ها و جریان آب گفته می‌شود. جنی هم به این دلیل که ساکنان روستاها این محل را ترسناک و محل حضور جن‌ها می‌دانسته‌اند. بخش دومِ نام را به آن اضافه کرده‌اند.

این دره در ۳۵ کیلومتری شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان قرار دارد. برای رسیدن به این مکان باید از دوراهی استخر شاعر و طی حدود پنج کیلومتر جاده خاکی به محل دره‌ای رسید. از 2 مسیر می‌توان وارد این دره شد. یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره و متصل به کوه است و دیگری میانه‌های این جاده خاکی که می‌توان از طریق یک شکاف ایجاد شده به‌وسیله فرسایش به درون دره راه یافت. محوطه کال جنی؛ تونل، حفره و دخمه های بسیاری دارد و تعدادی آبشار نیز در آن مشاهده می شود. مکانی زیبا که در دل یک بیابان خشک، ایجاد شده است.

** خرمهره سازی قم
واژه خرمهره به معنی مهره بزرگِ کم قیمت که بر گردن خر می بندند که برای دفع چشم ‏نظر یا خیال باطل بر دست یا گردن کودکان بسته می‏شود. البته خرمهره بیشتر به رنگ آبی است؛ رنگی که نشانه آرامش است و حالت‏های مختلف روحی را می‏توان با آن نشان داد.

درباره چگونگی کشف خرمهره سازی می گویند که بیش از پنج هزار سال پیش در کوره‏های ذوب مس، مس را ذوب می‏کردند و جنس بدنه کوره از سلیس بود و از علف اشنون(کربنات سدیم) به عنوان سوخت استفاده می‏شد. پس از مدتی یک لایه آبی رنگ بدنه را می‏پوشاند و این شروعی برای ساخت خرمهره بوده است.

درباره نخستین محلی که خرمهره سازی در آن آغاز شده در میان باستان‏شناسان اختلاف نظر وجود دارد، گروهی ایران و برخی مصر را آغازگر این هنر می‏دانند اما بیشتر پژوهشگران معتقدند که با توجه به مدارک موجود، این هنر برای نخستین بار در ایران به وجود آمده است. باید دانست بیش از هرجای دنیا خرمهره سازی با نام قم شناخته شده است و در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان این هنر را با نام «قم تکنیک» می‏شناسند. اعتبار این هنر در قم به اندازه‏ای است که «هانس وولف» نویسنده آلمانی کتاب صنایع دستی کهن ایران در بازدید از ایران از کارگاه بزرگ خرمهره سازی در قم نیز بازدید کرده است.

خرمهره های قم قابل مقایسه با فیروزه های نیشابور است که پس از ترکیب در کوره قرار می گیرند و انواع و اقسام طرح‌ها و نقش‌ها در قالب های بسیار جذاب ساخته می شود.

** دریاچه نمک حوض سلطان
دریاچه نمک حوض سلطان در شمال شهر قم قرار دارد و در 85 کیلومتری جنوب تهران قرار گرفته و در حاشیه اتوبان قابل مشاهده است. در 35 کیلومتری مسیر قم-تهران جاده خاکی وجود دارد که آن می‌رسد. درون دریاچه نیز جاده خاکریزی وجود دارد که برای جلوگیری از فرو رفتن خودروها در باتلاق و بهره‌برداری از نمک دریاچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این دریاچه می توانید شاهد انعکاس تصویر آسمان در زمین باشید که با سطح صیقلی خود عنوان بزرگترین آینه طبیعی ایران را به خود اختصاص داده و عبور از دریاچه و گذر از عرض آن به حدی جالب و لذت بخش است که بسیاری از اگردشگران چندین ساعت از زمان خود را صرف می کنند تا به انتهای آن برسند. بهترین زمان برای رفتن به دریاچه اوایل فصل بهار و اواسط پاییز است؛ چرا که در این زمان ها از سرمای سخت و تابش شدید آفتاب در امان خواهید بود.

** غار چال نخجیر
غار چال نخجیر از زیباترین و شگفت انگیزترین آثار طبیعی در منطقه دلیجان استان مرکزی است که می‌تواند به جاذبه‌ای منحصربه فرد در صنعت گردشگری ایران و عاملی برای توسعه و رونق گردشگری در این منطقه تبدیل شود. این غار در نزدیکی شمال شرقی دلیجان در منطقه‌ای به نام چال نخجیر نزدیک روستای نراق در دل کوه تخت واقع شده است. این مکان از غارهای طبقاتی محسوب می شود که از سه طبقه تشکیل شده و 95 درصد از دیواره‌های غار با رسوبات آهکی و بقیه با سنگ پوشش داده شده است.

از خصوصیات غارچال نخجیر می‌توان به تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا اشاره کرد. این غار از تالارهای مختلفی تشکیل شده است که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد، از دیگر تالارهای آن می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.

غارچال نخجیر به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیت های حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب گردشگر برخوردار و در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک به شمار می رود.

** شهرستان نراق
شهر زیبا و تاریخی نراق، یکی از نواحی بسیار دیدنی در استان مرکزی به شمار می رود که از سه جهت گرداگرد آن را کوه فراگرفته است. همین امر از مهم‌ترین دلایل برخورداری این شهر کهن از آب و هوایی مطلوب و دلچسب محسوب می شود که در کنار آثار تاریخی و دیدنی‌های طبیعی، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری در مرکز کشور تبدیل کرده است.

گروهی براین باورند که نام نراق، در اصل نام ستاره‌ای به شمار می رود که بر این شهر گذاشته شده است. برخی نیز معتقدند که نام نراق برگرفته از حروف درهم ریخته‌ قرآن است. تعداد دیگری نیز اذعان دارند، نراق از 2 واژه «نر» به معنای «بلندی» و عراق به معنای «عراق فارس» یا «عراق عجم» گرفته شده است.

در واقع «نرعراق» یعنی بلندی عراق عجم؛ چرا که در فلات مرکزی ایران، شهرستان نراق از طرف کاشان در مرتفع‌ترین منطقه قرار دارد و با گذشت زمان نرعراق به نراق تغییر یافته است.

یکی از جاذبه‌های طبیعی در نراق، قلعه‌ای است کهن که در «کوه اُل» و در دهانه‌ غاری که در ارتفاع 700 متری این کوه قرار دارد و در میان مردم محلی این غار، به نام «قلعه‌ی اُل»، شهرت یافته که بالای مزرعه‌ شریف آباد و بر صخره‌ها قرار گرفته است. همچنین یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در شهرستان نراق، بارگاه ملکوتی «امامزاده سلیمان (ع)» به شمار می رود که در مرکز شهر نراق و در نزدیکی شهرداری قرار گرفته است. بقعه‌ این امامزاده دارای قدمتی متعلق به سده هفتم هجری و معماری بنای آرامگاه به صورت هشت ضلعی با مصالحی همچون خشت و گل است.

«آبشار دره آبشتا» نیز از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهرستان نراق است که در فاصله‌ پنج کیلومتری از شمال غربی این شهرستان قرار دارد. «گیسو» نام دیگر این آبشار زیبا محسوب می شود که به دلیل رشد گیاهی به نام «پرسیوشان» به این نام شهرت یافته است.

** روستای ژالکه


پژوهشم**9280**2002


تعداد بازدید : 316

ارسال نظر

ارسال