کشف آثاری از دوران اسلامی پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

  • سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 ساعت 15:0

اخبار => سایر رسانه ها

تهران- ایرنا- سرپرست هیأت گمانه‌زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: یافته‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد پراکنش آثار، عمدتاً در نواحی جنوب و غرب آرامگاه متمرکز بوده و آثار مربوط به دوران اسلامی هستند.
کشف آثاری از دوران اسلامی پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

بر اساس اعلام روز سه شنبه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یعقوب زلقی گفت: هدف از انجام این پروژه شناسایی آثار مربوط به دوره یا دوره‏های تاریخی و فرهنگی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری و گستره‏ آن است.
وی افزود: در این پروژه پس ازتهیه‏ نقشه‏ آثار معماری و توپوگرافی محوطه، 18 گمانه
(14 گمانه‏ 1×1 متر و 4 گمانه 2×2) با فواصل متناسب با محدوده کاری جانمایی و کاوش شد.
زلقی در بیان دستاوردهای این پروژه اشاره کرد؛ اگرچه تفاوت در رنگ، بافت و ترکیب مواد طبیعی باعث تشکیل لایه‎های متفاوت شده بود، این تفاوت درلایه‎های طبیعی لزوماً متناظر با تفاوت در لایه‏ها و دوره‏های فرهنگی و تاریخی نبوده است.
سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری تصریح کرد: همزمان با تغییر در لایه‎های طبیعی، دوره‏های فرهنگی تغییر نکرده‎اند.
وی با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده روی یافته های باستان شناختی حاصل از این گمانه زنی نشان می دهد پراکنش آثار عمدتاً در نواحی جنوب و غرب آرامگاه متمرکز است، گفت: آثار به دست آمده مربوط به دوران اسلامی هستند.

**سفال ها متعلق به قرن ششم تا هشتم
وی افزود: از این میان، سفال ها عمدتاً متعلق به قرون ششم تا هشتم هجری هستند که فعالیت های سده های بعدی (قرون نهم تا یازدهم هجری) در زمینه‏ ساخت آثار معماری و تدفین، این سفال ها را از بستر اصلی خود خارج کرده‎اند.
این باستان شناس خاطر نشان کرد: سفال با لعاب سبز یک دست در اکثر گمانه‏ها در پایین ترین عمق و روی خاک بکر قرار دارد. با توجه به مشاهده سفال های مربوط به پایین‏ترین لایه‏ها در گمانه یک این احتمال وجود دارد که سفال های به دست آمده متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری باشند.

**آثار مرتبط با تدوین
سرپرست هیأت گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری گفت: پژوهش های اولیه روی یافته‏های باستان شناختی از محوطه کاوش شده نشان می‏دهد معدود آثار معماری شناسایی شده احتمالا مرتبط با تدفین و قبور تاریخی موجود پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری باشد.
وی با بیان اینکه گمانه زنی محوطه پیرامون آرامگاه یعقوب لیث صفاری دزفول با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد افزود: برای شناخت بهتر از وضعیت آثار تاریخی پیرامون آرامگاه، گمانه‏های 17 (درفاصله10متری جنوب آرامگاه) و 18(در20متری غرب آرامگاه) ایجاد شد که سازه‏های معماری قابل توجه و تنوع سفالی از نظرنقش، فرم و لعاب داشت.
زلقی تصریح کرد: بنابراین کاوش های آینده برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‏تر در مورد این محوطه باید در این محل‏ها متمرکز شود.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری، در روستای شاه‌آباد در ده کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد.
فراهنگ**3377**9157


تعداد بازدید : 315

ارسال نظر

ارسال