۷ روزنامه استان فارس در آستانه تعطیلی

  • سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 ساعت 23:15

اخبار => سایر رسانه ها

صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول روزنامه‌ی عصر مردم با ابراز نگرانی از وضعیت نشریه‌های مکتوب در کشور و استان فارس، تصریح کرد که هفت روزنامه‌ی فعال استان فارس، به دلیل ناتوانی در رفع مشکلات مالی، در آستانه‌ی تعطیلی قرار گرفته است.
۷ روزنامه استان فارس در آستانه تعطیلی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمد عسلی سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به معضلات تداوم فعالیت رسانه‌های مکتوب و تبعات تداوم این مشکلات، گفت: گرانی مستمر کاغذ روزنامه و مواد اولیه چاپ از یک سو و کاهش شدید یارانه‌های کاغذ، افزایش ۲۰ درصدی دستمزدها، عدم وصول مطالبات به موقع اشتراک ادارات و نهایتاً پرهزینه شدن هر نسخه روزنامه در شرایط فعلی موجب شده تمامی روزنامه‌های فارس به جز یکی از آنها که از تمکن مالی افزون بر نیاز برخوردار است، به چاپخانه‌ها و کاغذفروش‌ها بدهکار شوند و ادامه کار برایشان جز ضرر حاصلی نداشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات را با مسؤولان استان خصوصا مدیران فرهنگ و ارشاد فارس، مطرح کرده‌اند یا خیر؟ گفت: اخیراً هفت نفر از مدیران مسؤول روزنامه‌ها در نشستی با استاندار فارس کاملاً مشکلات مالی و موانع موجود را بررسی و به اطلاع ایشان رساندیم. ایشان گفتند در جلسه شورای اداری موضوع را به مدیران انعکاس می‌دهم تا پرداخت هزینه اشتراک روزنامه‌ها تسهیل شود.

این روزنامه‌نگار باسابقه تصریح کرد: البته این تصمیم آقای استاندار ممکن است تا حد جزیی تأثیرگذار باشد اما مشکل اساسی گرانی بی‌رویه کاغذ که خوراک اولیه روزنامه‌ها است و تدارکات مواد چاپ که آنها هم به شدت گران شده‌اند مانند زینگ، مرکب، داروی آب و مواد دیگر از اهم مشکلات مالی است.

او در پاسخ به این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه اقداماتی باید انجام دهد تا رسانه‌های مکتوب امکان ادامه‌ حیات داشته باشند، گفت: وقتی در سال ۷۴ اولین نسخه روزنامه عصرمردم را منتشر کردم هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ۱۰۰×۷۰ را ۱۴ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می‌کردیم و اداره حمایت وزارت ارشاد در حد تیراژ، کاغذ کاهی و زینگ و فیلم را سهمیه‌بندی کرده بود و رایگان می‌داد، یا نسبت به نرخ بازار آزاد ۵۰ درصد ارزان‌تر حساب می‌کرد و به بعضی روزنامه‌ها هم برای خرید کاغذ از خارج ارز دولتی اختصاص می‌داد که معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر بود اما به مرور سهیمه ارزی و حواله‌های کاغذ خارجی و داخلی هم قطع شدند و ارشاد خرید کاغذ از خارج را هم که توسط شرکت تعاونی یا مؤسسات فرهنگی مانند نشرآوران و یا شرکت فار انجام می‌شد، قطع کرد و نهایتاً برای چند سالی یارانه‌ها نقدی بود که چون میزان آن نسبت به فعالیت ناشران بد نبود، تا حدودی هزینه کاغذ را جبران می‌کرد.

 


تعداد بازدید : 186

ارسال نظر

ارسال