"آلومینیوم پیمان" نمادی از موفقیت و پویایی صنعت آلومینیوم داخلی

  • شنبه 14 مهر 1397 ساعت 17:29

اخبار => مصاحبه

باشگاه در و پنجره و نما: «مجتمع صنعتی پیمان» یک مجتمع صنعتی خانوادگی ‌است که توسط برادران عموشعبانی اداره می‌شود. این مجتمع با نزدیک به 4 دهه فعالیت در صنعت آلومینیوم کشور، یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال پویاترین شرکت‌های تولید‌کنندة پروفیل آندایزشدة آلومینیوم داخلی است که در سایة همت و تلاش هیأت‌مدیرة کوشا و آشنا به تحولات صنعت آلومینیوم در سطح جهان، توانسته است با تولید محصولات متنوع باکیفیت و زیبا، به نمادی از موفقیت و پویایی برای شرکت‌های آلومینیوم کشور تبدیل شود.
"آلومینیوم پیمان" نمادی از موفقیت و پویایی صنعت آلومینیوم داخلی

باشگاه در و پنجره و نما: شاید تا چندی پیش وقتی صحبت از کیفیت و زیبایی محصولات آلومینیومی به میان می‌آمد، ناخودآگاه فقط به یاد نام‌ها و برندهای گوناگون عمدتاً اروپایی می‌افتادیم. این موضوع در کنار تولید محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد داخلی در آن سال‌ها و نبود آگاهی عمومی و دانش فنی در بین مشتریان و اکثر تولیدکنندگان در و پنجرة داخلی موجب می‌شد که علاوه بر نگاه تحقیرآمیز بازار به این محصولات، سازندگان ساختمان نیز با اکراه دست به استفادة گسترده از این محصول در پروژه‌ها‌ی خود بزنند.

اما رشد و تحول صنایع ساختمانی و به‌تبع آن صنعت آلومینیوم در سال‌های اخیر، در کنار تغییر سلیقه و نگاه مشتریان و تولیدکنندگان این صنعت، همچنین ورود دستگاه‌های پیشرفته و به‌روز تولید پروفیل آلومینیوم و بعضی عوامل دیگر، باعث شده است که این روزها تولید این محصول، با کیفیت و زیبایی چشم‌نواز که توان رقابت با رقبای خارجی خود در کیفیت، زیبایی و قیمت را دارد در داخل کشور خودمان و توسط تعدادی چند از فعالان پیشرو در صنعت آلومینیوم انجام شود.

هرچند که اوضاع نابسامان اقتصادی کشور، رکود صنعت ساختمان و همچنین نبود یک متولی قوی سیاست‌گذار و کنترل‌کننده برای صنعت آلومینیوم کشور در این سال‌ها باعث به‌وجود آمدن یک فضای رقابتی برحسب قیمت به‌جای کیفیت شده است، اما هستند تولیدکنندگانی که با پویایی و همت بالا، سختی‌ها را به جان خریده‌اند و با بهره‌گیری از دانش فنی و دستگاه‌های پیشرفته و استفاده از نیروهای متخصص، نه‌تنها کیفیت را فدای قیمت نکرده‌اند بلکه به صنعت آلومینیوم ایران اعتبار بخشیده‌اند.

«مجتمع صنعتی پیمان» یک مجتمع صنعتی خانوادگی ‌است که توسط برادران عموشعبانی اداره می‌شود. این مجتمع با نزدیک به 4 دهه فعالیت در صنعت آلومینیوم کشور، یکی از قدیمی‌ترین و درعین‌حال پویاترین شرکت‌های تولید‌کنندة پروفیل آندایزشدة آلومینیوم داخلی است که در سایة همت و تلاش هیأت‌مدیرة کوشا و آشنا به تحولات صنعت آلومینیوم در سطح جهان، توانسته است با تولید محصولات متنوع باکیفیت و زیبا، به نمادی از موفقیت و پویایی برای شرکت‌های آلومینیوم کشور تبدیل شود؛ نمادی که کیفیت را فدای قیمت پایین نکرده است و رسالت خود را همواره بر افزایش دانش فنی تولیدکنندگان و افزایش سطح آگاهی مشتریان نهایی قرار داده است.

مجتمع صنعتی پیمان از سال 1360 تأسیس و با به‌کارگیری ماشین‌آلات مدرن و کادری مجرب تحت پوشش وزارت صنایع به‌عنوان یکی از معتبرترین ارائه‌کنندگان خدمات در حوزة پروفیل‌های آلومینیوم صنعتی و ساختمانی ازطریق تحویل طیف گسترده‌ای از محصولات در زمینة تولید پروفیل‌های آلومینیومی و پوشش‌دهی آن (آندایز، رنگ پودری و طرح چوب) مشغول به فعالیت است.

با توجه به شرایط انقلاب نوپا و جنگ در دهة 60 و همچنین کمبودها و دشواری‌های تهیة مواد اولیه در آن زمان، فعالیت این شرکت تنها معطوف به تولید نماند و این شرکت با انجام تحقیقات به‌منظور دستیابی به دانش فنی توانست ازنظر کیفی، محصولات خود را به موقعیت ممتازی برساند.

در راستای انجام تحقیقات و سعی در پویایی و نوآوری، «مجتمع صنعتی‌ آلومینیوم پیمان» توانست اولین نمونه‌های رنگی آندایز پروفیل‌های آلومینیوم را در سال 1365 به‌صورت الکتروکالرینگ تولید نماید. پس از مدتی و در سال 1369، با توجه به نیاز کیفی محصولات، اولین دستگاه پیچاندن نوار پلاستیکی را برای بسته‌بندی پروفیل‌های تولیدی آلومینیوم طراحی نمود که این نوآوری امروزه به یک الزام برای محصولات تولیدی کارخانه‌ها تبدیل شده است.

در ادامة مسیر فعالیت در سال 1373 آلومینیوم پیمان، شروع به تولید آندایز مخصوص قطعات صنعتی برای دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن جزایر جنوبی ایران کرد. برای توسعة مجتمع نیاز به انتقال به محلی بزرگتر بود که ازطریق انتقال کارخانه به شهرک صنعتی سالاریه در سال 1382، خط آندایز خود را نیز به یک خط مدرن با تجهیزات برقی و کنترلی اروپایی تبدیل کند. دیری نپایید که اهداف و نتایج این طرح توسعه مشخص شد و در سال 1383 این شرکت توانست با راه‌اندازی اولین خط رنگ پودری افقی و اولین خط پوشش طرح چوب در محل جدید خود و بلافاصله با راه‌اندازی دومین خط رنگ افقی در سال 1384، به یک شرکت پیشرو و موفق در تولید پروفیل آندایز و رنگ‌شده با روش‌های مدرن در ایران تبدیل شود. همچنین راه‌اندازی پرس اکستروژن 1750 تنی و شروع به تولید مقاطع سیستم‌های در و پنجره PH300 در سال 1381 در شهرک صنعتی شمس‌آباد از دیگر فعالیت‌های خانواده عموشعبانی بوده ‌است.

حرکت پویا و رو به جلوی مدیران این شرکت با تکیه بر دانش فنی و رعایت تمامی استانداردهای جهانی در تولیدات، با راه‌اندازی دومین خط پوشش طرح چوب در سال 1386، راه‌اندازی سومین خط رنگ پودری و خط ساخت ترمال‌بریک در سال 1387و راه‌اندازی خط پولیش و براشینگ روی آندایزینگ در سال 1388، مجتمع صنعتی آلومینیوم پیمان را در زمرة بزرگترین تولیدکنندگان پروفیل‌های باکیفیت و لوکس ایرانی قرار داد به‌طوری‌که امروزه محصولات این شرکت با بسیاری از برندهای خارجی قابل‌رقابت بوده و چه بسا که از بسیاری از آنها کیفیت و دوام بالاتری دارد.

تولید رنگ‌های طلایی و زرشکی پوشش آندایز با استفاده از الکتروکالرینگ در سال 1388، این شرکت را در کنار یک شرکت دیگر به‌عنوان تنها تولیدکنندگان آندایز طلایی با استفاده از الکتروکالرینگ در ایران قرار داد و همچنین راه‌اندازی اولین خط رنگ پودری عمودی در کشور در سال 1390 این شرکت را به‌عنوان اولین و تنها دارندة این نوع خط رنگ در ایران معرفی می‌نماید.

هم‌اکنون «مجتمع صنعتی پیمان» در شهرک صنعتی چرم‌شهر در فضایی به وسعت 20 هزار مترمربع و متشکل از 10 هزار مترمربع فضای تولید و 5000 متر فضای انبار واقع است و حدود 100 نفر پرسنل دارد.

واحد‌های تولیدی

بخش‌های تولیدی «مجتمع صنعتی پیمان» عبارتند از:

  • واحد تولید پروفیل (پرس اکستروژن)
  • واحد آندایزینگ
  • مجموعه خطوط افقی و عمودی رنگ کوره‏‌ای
  • واحد ترمال‌بریک
  • واحد پولیشینگ و براشینگ
  • واحدهای طرح چوب

پروفیل‌‏های تولیدی این مجتمع در قالب سیستم‏‌های نرمال، لولایی وکشویی ترمال‌بریک، ، لیفت‌‏اند‌اسلاید و نماهای کرتن‌وال قابلیت تأمین نیازهای گوناگون سازندگان در و پنجرة آلومینیومی را داراست. خدمات پوشش سطحی، درحقیقت هستة اصلی فعالیت مجتمع صنعتی پیمان است که کلیة پوشش‏‌های قابل‌اجرا روی پروفیل‏‌های آلومینیوم را شامل می‌شود.

آلومینیوم پیمان جزو معدود تولیدکنندگانی است که در بخش آندایزینگ خود قادر است کلیة قطعات صنعتی و ساختمانی آلومینیومی را از 5 تا 20 میکرون آندایز کند. به‏‌علاوه در قطعات و پروفیل‌‏های ساختمانی دارای متنوع‌‏ترین طیف رنگ‏‌های آندایز است که توان اجرای بعضی از آنها به‌‌صورت انحصاری دراختیار این شرکت می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه مجتمع آلومینیوم پیمان، تنوع رنگ پودری است. این شرکت با دراختیارداشتن 4 خط رنگ پودری، توانایی طیف گسترده‏‌ای از رنگ‏‌های پودری را داراست و همچنین با دراختیارداشتن اولین خط رنگ پودری عمودی در ایران با ظرفیت تولید روزانه 40 تن، قادر به تولید انبوه به‌صورت پیوسته و تمام‌اتوماتیک می‌‏باشد و سهم عظیمی در بازار خدمات رنگ پودری را به خود اختصاص داده‏ است.

آلومینیوم پیمان قادر است که بی‌نظیرترین آلبوم رنگ در انواع ساده چکشی متالیک و رنگ‌های آندایز را برای مشتریان فراهم نماید. در بخش رنگ این شرکت، تمام آزمون‌های استاندارد برای آزمودن کیفیت رنگ‌های خریداری‌شده درنظر گرفته می‌شود و در مراحل تولید هم با استفاده از روش‏‌های استاندارد جهت کنترل کیفیت اقدام می‌شود.

بخش طرح چوب پوشش‏‌های طرح دکوری مجتمع پیمان نیز با خرید از بهترین برندهای اروپایی، یکی از بزرگترین آلبوم‌های طرح چوب در کشور را داراست.

واحد فنی‌مهندسی، تحقیق و توسعه،آزمایشگاه

واحد فنی مهندسی مجتمع صنعتی پیمان با بهره‌گیری از متخصصین و کارشناسان فنی مجرب می‌تواند انواع مقاطع اختصاصی را بنا به درخواست مشتریان طراحی نماید. این بخش به‌همراه واحد تحقیق و توسعه و آزمایشگاه، ضمن پشتیبانی از کلیة واحدهای تولیدی خود مجتمع، تاکنون توانسته به طیف گسترده‌‏ای از درخواست‏‌های صنعتی در حوزة صنایع شیمیایی، تصفیة آب، قطعات الکترونیکی و صنایع نظامی پاسخ دهد و مانع از خروج ارز از کشور شود.

علاوه بر واحدهای مذکور، واحد آموزش برون و درون سازمانی، واحد تضمین کیفیت و واحد کنترل کیفیت و بخش ایمنی و بهداشت HSC و سیستم نظام آراستگی محیط نیز در «مجتمع صنعتی آلومینیوم پیمان» مشغول به فعالیت هستند.

دوماهنامة در و پنجره و نما ضمن بازدید از این مجتمع پای صحبت‌های برادران عموشعبانی نشست و از دیدگاه‌های ایشان پیرامون مسائل تولید مطلع گردید که توجه شما خوانندگان عزیز را به آن جلب می‌نماییم:

 

  • چه مسائلی را در ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات خود رعایت می‌فرمایید و چه بازتابی داشته ‌است؟

مسأله‌ای که ما را در بازار خدمت‌مان اذیت کرد اطلاع‌رسانی‌هایی بود که برای مشتریان نهایی ‌ما وجود داشت. به‌دلیل اینکه شرکت پیمان دارندة نشان ISO می‌باشد، یکی از وظایفش این است که مصرف‌کننده را از اتفاقاتی که برای بار سفارشی‌اش می‌افتد مطلع کند و متأسفانه گزارش‌هایی که ما ارائه می‌کردیم برعکس معنا می‌شد؛ به‌طوری‌که متأسفانه به‌دلیل آنکه دانش لازم را نداشتند باعث ناراحتی و اعتراض بعضی تولیدکنندگان می‌شد که چرا اسرار ما را فاش کرده‌اید و ازطرفی هم ما موظف بودیم که عیب کار را برای خریدار مشخص کنیم. مثلاً پروفیل‌هایی به‌دست ما می‌رسید که ایراد خط و یا ایراد آندایز داشت و بعضی تولیدکنندگان از ما انتظار داشتند که از این موارد چشم‌پوشی کنیم و بعضی دوستان به ما توصیه می‌کردند که به‌مانند بعضی دیگر بدون اشاره به اشکالات و ضعف‌های پروفیل آنها را رنگ یا آندایز کنید. اما ما همواره این رسالت و وظیفه را احساس کرده‌ایم که اطلاع‌رسانی به مشتری نهایی را در اولویت کاری خودمان قرار دهیم و به‌دلیل اینکه بازار اطلاعات کافی ندارد این موضوع باعث نارضایتی می‌شود و زمانی‌که آگاهی بازار بالاتر برود این اشکالات هم برطرف می‌شود.

شرکت پیمان جزو اولین شرکت‌هایی بود که طرح چوب را از شکل گره‌ای کاغذی که رسم بود به طرح‌های متنوع فیلمی تبدیل کرد و هم‌اکنون هم بیشترین تنوع طرح چوب را داریم.

آلومینیوم پیمان جزو معدود شرکت‌‌هایی است که خط کامل تولید پروفیل از اکسترود تا آندایز را ایجاد کرده است.

یکی از ضعف‌های آلومینیوم کشور آن است که استانداردهای لازم را ندارد؛ و ما بیش از یکسال است که به‌دنبال این استانداردها هستیم وبه هرجا مراجعه می‌کنیم می‌گویند آزمایشگاه مرجع نداریم و اگر می‌خواهید خودتان این آزمایشگاه مرجع را ایجاد کنید. الان برای در و پنجره، آندایز، رنگ پودری و... هیچ استانداردی وجود ندارد و تفاوت محصولات خوب و بد مشخص نمی‌شود.

ازطرفی آلومینیوم پیمان جزو اولین شرکت‌هایی بود که روی پولیش آندایز کرد و آندایز شفاف و براق را ایجاد نمود.

متأسفانه قشر فنی ما که درگیر با در و پنجره و نما هستند اطلاعات کافی را در زمینة در و پنجرة آلومینیومی ندارند. به‌عنوان مثال، یک مهندس نما راجع‌به تمامی جزئیات نما اطلاعات دارد ولی متأسفانه درخصوص آلومینیوم و یا متریال و کیفیت لازم برای تولید یک در و پنجره و یا نما اطلاعات کافی ندارد.

متأسفانه بعضی همکاران ما در گذشته و حال کم‌کاری کرده‌اند و با تولید بعضی کارهای بی‌کیفیت، دیدگاه مثبتی را برای در و پنجرة آلومینیومی ایجاد نکرده‌اند، اما امروزه آپارتمان‌های مدرن شهر از پنجره‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند و اگر غیر از این باشد مشتریان خاص، این ساختمان‌ها را نمی‌خرند.

یکی از نوآوری‌های ما در زمان خود، آندایز طلایی است و الان 3-2 شرکت دیگر نیز شروع به این نوع آندایز کرده‌اند. تا قبل از آن رنگ طلایی به‌شکل غوطه‌وری وجود داشت که به این شکل بود که پروفیل بعد از آندایز، در رنگ طلایی غوطه‌ور می‌شود و سپس در سیل گذاشته می‌شود و عملیات به اتمام می‌رسید؛ در این روش حفره‌هایی سطح پروفیل با یک رنگ عادی پر می‌شود و رنگ می‌گیرد و دوام آن کم است. اما آندایز الکتروکالرینگ کاملاً متفاوت است و این عملیات به‌وسیلة نمک یک فلز مثلاً سولفات قلع انجام می‌شود. الکتروکالرینگ طلایی نیز نمک یک فلز دیگر است که در‌حال‌حاضر گران‌ترین رنگ آندایز، طلایی رنگ است.

رنگ‌های غوطه‌وری نسبت به الکتروکالرینگ دوامی ندارند و آندایز به‌روش الکتروکالرینگ بسیار بادوام است چراکه نمک توسط جریان برق حفره‌های سطح را پر می‌کند.

 

  • وضعیت آلومینیوم ایران را در 10 سال گذشته چگونه می‌بینید؟

وضعیت آلومینیوم در این 10 سال کمی از حالت سنتی خارج شده است و به‌سمت مدرن‌ترشدن رفته است؛ این امر باعث شده است که آلومینیوم کمی رونق پیدا کند ولی هنوز راضی‌کننده نیست. دیدگاه تولیدکنندگان و مشتریان با توجه به آگاهی بیشتری که پیدا کرده‌اند کمی تغییر یافته است و تازه دریافته‌اند که در و پنجرة آلومنیومی متفاوت است اما هنوز جز مشتریان خاص و ساختمان‌های لوکس، به‌‌سمت آن نیامده‌اند و هنوز هم بیشتر به‌سمت کالای ارزان‌تر تمایل دارند. در بحث تولید پروفیل‌های آلومینیومی نیز بازار تمایل به ضخامت کمتر و سبک‌تر دارد و متأسفانه به‌دلیل دانش کم تولیدکنندگان ماست که استانداردها را برای مابه‌تفاوت اندک رعایت نمی‌کنند درصورتی‌که قیمت تفاوت چندانی ندارد بلکه کیفیت کار به این روش بسیار کم می‌شود.

متأسفانه برخی از سازندگان حاضرند هزینه‌های بسیار زیادی را برای خرید سنگ و دیگر اجزای نما پرداخت کنند، اما حاضر نیستند برای پنجره که زیبایی اصلی نمای ساختمان است هزینه کنند و این نیاز به آموزش و آگاهی دارد. درواقع سازندگان پی به ارزش سنگ برده‌اند اما هنوز پی به ارزش پنجره‌های آلومینیومی نبرده‌اند.

درمجموع سرعت تحول صنعت آلومینیوم در ایران با آنچه در جهان اتفاق افتاده است قابل مقایسه نیست.

  • آیا به‌نظر شما زمینه‌های سرمایه‌گذاری جدید در بازار آلومینیوم وجود دارند؟

در بحث کیفیت و تکنولوژی جدید به‌نظر من بازار اشباع شده است و شاید موضوعی برای سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد؛ اما در بحث کمیت، ظرفیت سرمایه‌گذاری در تولید در و پنجره و یا آندایز همواره وجود دارد. ضمن اینکه در بحث تأمین مواد اولیه (بیلت) صنعت آلومینیوم دچار مشکل اساسی و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اما ازآنجاکه صنعت ساختمان‌سازی همواره رشد خواهد داشت و هرگز از بین نمی‌رود لذا سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

  • می‌دانیم برای تولید یک محصول خوب فاکتورهای مختلفی چون تجهیزات مناسب، نیروی انسانی متخصص و البته سرمایة کافی مطرح است؛ جنابعالی اولویت‌بندی این فاکتورها را چگونه دریافته‌اید؟

ازنظر من منابع انسانی و نیروی متخصص اولویت اول را دارند و بعد از آن تجهیزات و سپس روش‌ها در مراحل بعد قرار می‌گیرند.

اگر نیروی متخصص نداشته باشیم نمی‌توانیم از تجهیزات پیشرفته استفادة بهینه کنیم اما اگر نیروی متخصص وجود داشته باشد؛ عیب‌ها و مشکلات دستگاه‌ها به‌راحتی شناخته و برطرف شده و کار به جلو پیش می‌رود. اگر تنها پول و ماشین‌آلات ملاک باشد کار ضعف دارد و مثال‌های زیاد از کارخانه‌هایی وجود دارد که پول و تکنولوژی دارند اما نبود نیروی متخصص مانع آن شده است که تبدیل به قطب تکنیکی شوند.

  • شما فعالیت خود را در زمینة آندایز آغاز و ادامه دادید، لطفاً درمورد دلیل و چگونگی هدایت شرکت به حرکت در این مسیر توضیح بفرمایید.

شروع به فعالیت ما در زمان جنگ بود و با توجه به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها نیاز مبرمی در کشور برای این حرفه وجود داشت و ما تصمیم گرفتیم در این زمینه فعالیت را آغاز نمائیم و بعد هم کار را ادامه و توسعه دادیم و رشد کردیم.

  • چه استانداردهای اصلی برای آندایز باید رعایت شود؟

بندهای استاندارد برای آندایز، رنگ پودری و چوب بسیار زیاد هستند اما کاربردی‌ترین آنها تست شناسایی ضخامت میکرون و تست سیل به روش‌های تست اولیه، ماژیک و تست جوهر است.

  • مشکلات صنعت آلومینیوم در چگونه دسته‌بندی می‌نمائید؟

در رأس همة مشکلات، بی‌اطلاعی مصرف‌کننده است و ازآنجاکه همه‌چیز را بازار مشخص می‌کند و تمامی استانداردها را مشخص می‌کند، نیاز به افزایش اطلاعات مصرف‌کننده و آگاهی‌دادن به مشتری نهایی بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد. برای تولید هر محصولی قواعد، اصول و استانداردهایی لازم است و این نیاز مصرف‌کننده است که ارگانم‌ها را وادار می‌کند که به داد صنعت برسند و کیفیت را کنترل بیشتری نمایند.

دوم اینکه صنعت ما در بالادستی متولی ندارد و اگر داشت برای این صنعت استانداردهایی تعیین می‌کردند و اجرای آن‌را نیز کنترل می‌کردند. شاید این ضعف اتحادیه و یا سندیکا باشد که می‌توانست با رایزنی در شهرداری و یا ادارة استاندارد، حداقل‌هایی را برای این صنعت تعریف کرده و الزاماتی را مشخص نمایند. متأسفانه صنعت ما خود باعث نابودی خود شده و الآن نیز خود صنعت درحال احیای خودش است، اما سرعت این کار بسیار پایین است. در هر صورت عدم ‌وجود یک متولی قوی برای صنعت آلومینیوم بسیار خودنمایی می‌کند و وجود آن می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف نماید.


تعداد بازدید : 1822

ارسال نظر

ارسال