گفت‌و‌گوی ماهنامه در و پنجره و نما با اشکان باقری، آرشیتکت و مدیر آتلیة شرکت مهندسی مشاور "پارس مهراز نیارش

برای ارائه محصول باکیفیت، باید از استانداردهای روز استفاده کرد؛ خصوصا در معماری

  • یکشنبه 27 مرداد 1398 ساعت 16:0

اخبار => مصاحبه

باشگاه در و پنجره و نما:‌ شرکت مهندسی مشاور پارس مهراز نیارش، در سال 2005 با هدف طراحی پروژه‌های توسعة خانه‌های مسکونی با معماری خلاقانه و راهکارهای طراحی شهری راه‌اندازی شد.
براي ارائه محصول باكيفيت، بايد از استانداردهاي روز استفاده كرد؛ خصوصا در معماري

باشگاه در و پنجره و نما گزارش می‌دهد:

آقای اشکان باقری، آرشیتکت و مدیر آتلیة شرکت مهندسی مشاور "پارس مهراز نیارش" در گفت‌و‌گویی با ماهنامة در و پنجره و نما، دربارة زمینة فعالیت این شرکت مختصری توضیح داد:

  • شرکت مهندسی مشاور پارس مهراز نیارش، در سال 2005 با هدف طراحی پروژه‌های توسعة خانه‌های مسکونی با معماری خلاقانه و راهکارهای طراحی شهری راه‌اندازی شد.

ما علاقه به سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی داریم که الگوی خاصی را عرضه می‌دارند. ما به‌دنبال توسعة منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز زمین‌های مسکونی، زمین‌های بایر پروژه‌های مختلفی هستیم که درنهایت منجر به چشم‌اندازی به‌سوی پروژه‌های بزرگ ساختمانی شود.

  • این شرکت از زمان راه‌اندازی در زمینة طراحی و اجرای ابنیة معماری یعنی ساختمان‌های مسکونی و تجاری و صنعتی همگام با شیوه‌های نوین معماری روز دنیا و یا نیم‌نگاهی به هندسة سنتی مورداستفاده در گذشته به فعالیت مشغول است.

هدف ما این است که معماری گذشته و سنتی را به‌روزرسانی کنیم و با رویکردی امروزی و نوین به آن نگاه کنیم تا بتواند روح زمان را در خود حفظ کند.

  • کشور ایران کشوری است که با فاصلة زمانی با مدرنیته برخورد کرده است و پیش از آن سیستم معماری و ساخت به‌شکل سنتی بوده است و چندان دانش‌محور نبوده است. ما درحال عبور از مرحلة گذار از سیستم سنتی به سیستم مدرن هستیم و این مرحلة‌ گذار باید همزمان در ذهن بازار و مخاطبین ارگان‌های تصمیم‌گیرنده و همچنین معمارها اتفاق بیفتد. درعین‌حال این مطلب نشانگر آن است که این بازار یک مارکت بکر و قابل پرداختن و سرمایه‌گذاری است و به‌شرطی که این اتفاقات بیفتد آیندة خوبی برای آن می‌توان متصور بود.
  • متأسفانه مشکلی که در زمینة طراحی و معماری ساختمان‌ها وجود دارد این است که معمارها در حلقة آخر با ساختمان مواجه می‌شوند و این یک اشتباه است و این روند باید کاملاً معکوس باشد.

باید به‌گونه‌ای باشد که هم‌ سازنده و هم مالک و به‌خصوص شهرداری تغییراتی را در شیوة تفکر خود در زمینة ساخت‌وساز و معماری ساختمان‌ها به‌وجود آورند چراکه درحال‌حاضر معماران ما بسیار به‌روز هستند و همانطورکه در مسابقات گوناگون معماری در سطح جهان مشهود است معماران ایران هم ازطرفی موضوعات و مباحث جالبی را دنبال و مطرح می‌کنند اما به‌هر‌حال موضوع معماری نوین در ایران را می‌توان به نوزادی نوپا تشبیه کرد و باید همان مقدار هم از آن انتظار داشت. متأسفانه هنوز تعداد معماران مؤلف در این صنعت کم است و نیاز به فضا و اعتماد بیشتری به این صنف وجود دارد که این معماران به خودباوری و تبلور برسند. متأسفانه تا به حال معماری ما بیشتر از آنکه بتواند تحت‌تأثیر قرار دهد خود تحت‌تأثیر معماری غرب قرار گرفته است.

  • در زمینة معماری یکی دیگر از مباحث مهم، بحث استاندارد و همگام‌شدن ارگان‌های مختلف مربوطه با قوانین روز دنیاست. اگر بخواهیم در هر صنعتی محصول باکیفیت و به‌‌روزی را ارائه دهیم باید از استانداردهای همان زمان استفاده کرد و در صنعت معماری ما همچنان از استانداردهای دهة 80 استفاده می‌شود. درحال‌حاضر هیچ چیز ثابتی در صنایع گوناگون دنیا وجود ندارد و دائما استانداردها و قوانین تغییر می‌کند و لازم است که کارشناسان و معماران در ارگان‌های تصمیم‌گیرنده و همچنین کمیته‌های نما نیز همگام با تغییرات اطلاعات خود را در زمینة استاندارد‌سازی به‌روزرسانی کنند.
  • یکی از جدیدترین پروژه‌های ما، پروژة مسکونی بوکان در شمال تهران است. این پروژه با رویکرد احیای حیاط‌های قدیمی در مجموعه‌های آپارتمانی شکل گرفت و در آن سعی کردیم که تراس‌های کوچک را تبدیل به حیاط‌هایی در ارتفاع کنیم و این حیاط‌ها به‌شکلی در حجم ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند که می‌توانند دو طبقه باشند و این حس آزادی و آسمان گسترده‌تری را به شخص استفاده‌کننده از آن می‌دهد و همچنین بقیة فضاهای داخلی نیز حول این المان مهم مسکونی شکل می‌گیرد. نکتة‌ مهم دیگری که در این پروژه وجود دارد، استفاده از یک پوسته دوم با متریال GFRP (که بسیار سبک هستند) می‌باشد که این پوسته سبک می‌تواند ابعاد بسیار بزرگی را به‌شکل پنل‌های متحرک (3*5m) به مخاطب ارائه کند که این پنل‌ها را با ریموت باز یا بسته نماید و نور بیرون را براساس نیاز تنظیم کند.

تعداد بازدید : 467

ارسال نظر

ارسال