گفت‌و‌گوی ماهنامه در و پنجره و نما با سامان شهامت‌دوست مدیرعامل هلدینگ گروه عمران و توسعه بهساخت

صنعت در و پنجره از فقدان «فنّاوری نو» و «نیروی ماهر» رنج می‌برد

  • دوشنبه 28 مرداد 1398 ساعت 16:17

اخبار => مصاحبه

باشگاه در و پنجره و نما: سامان شهامت‌دوست فعال صنعت ساختمان در زمینه مسائل گوناگون صنعت ساختمان مسائلی را مطرح نمود که در ادامه می‌خوانید:
صنعت در و پنجره از فقدان «فنّاوري نو» و «نيروي ماهر» رنج مي‌برد

باشگاه در و پنجره و نما گزارش می‌دهد:

  • لطفاً کمی در مورد مشکلات صنعت در و پنجره که در طول سال‌های فعالیت مشاهده نموده‌اید توضیح دهید؟

یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید در و پنجره تخصصی وجود دارد این است که متأسفانه آموزشگاه‌های قوی در این زمینه وجود ندارد و آموزش‌هایی هم که گاهی در بعضی همایش‌ها و شرکت‌ها وجود دارد نیز به صورت جسته و گریخته و نهایتاً در دو تا سه روز انجام می‌شود. اگر ما بخواهیم که در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی آموزش نیروهای‌مان به صورت مدون عمل کنیم مجموعه کاملی در این زمینه وجود ندارد و معمولاً دانش تولید در و پنجره به صورت تجربی و از این کارگر به دیگری منتقل می‌شود.

باتوجه به این موضوع با این که فعالیت در زمینه تولید در و پنجره کار خوبی است و باعث افزایش اشتغال می‌شود ولی بحث آموزش نیروی انسانی در این بخش و دسترسی به نیروهای متخصص با دانش روز در این بخش با مشکلات جدی در کشور ما رو به رو است.

مسئله دیگر این‌که باتوجه به اینکه شرکت ما در تمامی مراحل ساخت در و پنجره همواره به کیفیت درست و کامل متعهد است و اعتبار ما کیفیت خوب محصولات‌مان است این باعث شده که سود فعالیت‌مان کاهش پیدا کند و در نتیجه فعالیت و کار با دشواری همراه می‌شود و در عوض بعضی تولیدکنندگان وجود دارند که با تولید‌های زیر‌پله‌ای و بدون کیفیت و مثلا بدون گالوانیزه و با پروفیل‌های متفرقه به اسم پروفیل‌های خارجی به همراه استفاده از شیشه های دوجداره دستی و غیره با قیمت بسیار نازل بازار را به هم می‌ریزند و مشتری نهایی که علمی به موضوع ندارد را تحت‌تأثیر تبلیغات خود قرار می‌دهند! البته این موضوع فقط مشتریانی را که هنوز با کیفیت و شیوه کار صادقانه شرکت ما آشنا نشده‌اند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

از آنجایی که استاندارد در کار ما اجباری نشده است (که امیدواریم اجباری شود) هر تولیدکنند‌ه‌ای ممکن است به هر شکل که تمایل دارد تولید کند و اگر روزی استاندارد اجباری شود و بازرسی و نظارت درستی بر فعالیت‌های در و پنجره سازان ایجاد شود، کارگاه‌های معمولی و زیرپله‌ای برچیده می‌شود و نتیجه آن برای صنعت در و پنجره بسیار سودمند خواهد بود.

از مشکلات دیگری هم که در کار ما و به طور کلی صنعت کشور وجود دارد نبود فناوری و نیروی متخصص از یکسو و کمبود سرمایه در گردش از سوی دیگر است. در واقع حمایتی از تولیدکنندگان انجام نمی گیرد و با توجه به کمبود نقدینگی صنایع و اینکه این صنایع در واقع باری را در زمینه اشتغال از دوش دولت بر می‌دارند با این حال هیچ گونه کمکی در جهت اعطای تسهیلات کم بهره و ... وجود ندارد .

از طرف دیگر عرضه نیروی انسانی متخصص و کاربلد هم در جامعه بسیار کم است و متأسفانه مراکز آموزشی و تربیت نیروی متخصص که مهارت کافی برای اشتغال بلافاصله پس از تحصیل را داشته باشد، نمی‌پردازند و همانطور که قبلا هم گفتم آموزشگاه‌های کاربردی نیز در این زمینه وجود ندارد یا خیلی کم است .

در خصوص انجمن‌ها نیز به نظر من نمی‌توان آموزش‌های مداوم و مستمر را به عهده انجمن‌ها و NGO ها گذاشت چرا که این آموزش‌ها مقطعی و محدود است که صنعت در و پنجره نیازمند تربیت و آموزش نیروهای متخصص و با مهارت به صورت کلاسیک و آکادمیک است

در زمان اجرای مسکن مهر بعضی از پیمانکاران مسکن مهر توجه چندانی به کیفیت در و پنجره نداشتند و صرفاً در یا پنجره‌ای را برای نصب در پروژه‌هایشان می‌خواستند و از کیفیت و قیمت در و پنجره‌ها می‌کاستند.

متأسفانه نه اینکه نبود نظارت بر تولید یک پنجره استاندارد مختص به پروژه مسکن مهر باشد بلکه عدم نظارت و کاهش کیفیت هم‌اکنون هم در بسیاری از پروژه‌ها متأسفانه دیده می‌شود و لازم است که هرچه سریع‌تر برای استانداردسازی در و پنجره‌های upvc اقدام شود و این استاندارد باید شامل کیفیت پروفیل، یراق‌آلات، ملزومات و پیچ‌ها، ورق گالوانیزه و حتی حمل و نصب و به‌طور کلی تمامی جزئیاتی باشد که در فرآیند تولید یک در و پنجره upvc یا هر در و پنجره دیگری نقش دارند.

در هر صورت لازم است که در این صنعت حتما استاندارد وارد شود و نظارت دقیق و کامل بر فعالیت تولیدکنندگان انجام شود. یعنی باید به شکلی باشد که تولیدکننده حتماً در هزینه‌های سربار خود هزینه استاندارد را نیز لحاظ کند و ببیند.

برگزاری نمایشگاه‌ها باید در جهت ارتقا صنعت‌های مورد نظر باشد متأسفانه در سال‌های اخیر نمایشگاه از اهداف اصلی تشکیل خود فاصله گرفته‌اند و شرکت در نمایشگاه در حال حاضر صرفاً تبدیل به اعلام حضور و ادامه فعالیت شرکت‌ها شده است. بهتر است که برای بهره‌گیری بیشتر و بهتر از نمایشگاه‌ها ابتدا شرکت‌ها به خلاقیت و نوآوری و تولید محصول باکیفیت و جدید دست بزنند چرا که با بازدید از بسیاری از نمایشگاه‌های چند سال گذشته و حال حاضر متأسفانه در شکل و مدل و کیفیت محصولات شرکت‌ها تغییراتی دیده نمی‌شود و کمی نمایشگاه‌ها تکراری شده است.

این باعث می‌شود که هدف شرکت کنندگان در نمایشگاه‌ها نیز تأمین نشود و عملاً چنین نمایشگاهی تخصصی از اهداف خود که نمایش آخرین دستاوردها و هم‌افزایی بیشتر شرکت‌ها به همدیگر در جهت ارتقای صنعت هست دور شوند.


تعداد بازدید : 1108

ارسال نظر

ارسال