بازار تمایل به حذف آلومینیوم دارد!

  • یکشنبه 21 دی 1399 ساعت 13:37

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: مدیرعامل شرکت آلوین گفت: افزایش قیمت آلومینیوم در بازار داخلی، تولیدکنندگان در و پنجره به سمت استفاده از UPVC هدایت می‌کند زیرا هنگامی که هزینه ساخت محصولی به دلیل رشد قیمت ماده اولیه آن افزایش یابد، مشتریان نهایی نیز قدرت خرید آن را ندارند و این خسارت زیادی را به تولیدکننده وارد می‌کند.
بازار تمایل به حذف آلومینیوم دارد!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از فلزات آنلاین، احسان زمان‌زاده اظهار داشت: شرکت بهینه‌ستر نمای آفتاب با نام تجاری آلوین، در زمینه تولید در و پنجره‌های دوجداره، UPVC و آلومینیومی با ظرفیت تولید روزانه 10 عدد پنجره، درحال فعالیت است البته در حال حاضر، با میزان کمتر از ظرفیت اسمی، مشغول به تولید هستیم. روش کار این شرکت نیز سفارش‌محور است؛ بنا بر درخواست مشتریان به میزان مشخص محصول تولید می‌کنیم که همین امر باعث شده تا نتوانیم خیلی به صادرات فکر کنیم البته گاهی بنا به سفارش شرکت‌هایی که در کشورهای دیگر پروژه ساختمانی دارند، در و پنجره تولید کرده‌ایم اما به طور مستقیم فعالیت بین‌المللی نداشته‌ایم.

وی عنوان کرد: متاسفانه بزرگ‌‌ترین معضلی که طی سال جاری، همزمان با شیوع ویروس کرونا، تولید را تحت تاثیر قرار داده و برای این شرکت و سایر تولیدکنندگان چالش‌هایی را به وجود آورده، افزایش بی‌رویه نرخ ارز است که تاثیرات منفی خود را روز به روز بیشتر نمایان می‌کند. هنوز هم طرح منطقی از سوی هیچ نهادی، برای حل این معضل ارائه و اجرا نشده است.

تولید مطلوب تنها در 6 ماه

مدیرعامل شرکت آلوین در خصوص شرح وضعیت تولید شرکت، بیان کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری، وضعیت تولید کاملا مطلوب و مناسب بود اما بعد از گذشت این مدت زمان، وارد چرخه رکود بازاری شدیم و آنچه که برای ادامه سال مدنظر داشتیم، عملی نشد البته باید این مورد نیز یادآوری شود که تا پایان شهریور ماه سال جاری، با تمام ظرفیت تولید خود مشغول به فعالیت بودیم اما پس از آن، با تقریبا نصف ظرفیت خود مشغول به تولید شدیم. پروفیل مورد نیاز خود را از شرکت‌هایی نظیر وین‌تک و ویستابست تامین می‌کنیم و در این زمینه با مشکلی مواجه نیستیم اما تامین بقیه مواد اولیه مورد استفاده، همراه با چالش تامین می‌شود.

پیشروی در تولید با کمک تسهیلات بانکی

زمان‌زاده با اشاره به تاثیرات مستقیم نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بر میزان تولید و فروش این شرکت، اذعان کرد: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد، از تسهیلات ویژه بانکی استفاده کردیم تا هم متحمل ضرر نشویم و هم بتوانیم به فعالیت تولیدی خود هرچند که به نحو دلخواه نیست، ادامه دهیم و تاکنون نیز موفق به انجام این کار شده‌ایم.

عمده ماشین‌آلات، ترکیه‌ای هستند

این تولیدکننده در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در این شرکت، توضیح داد: برای تولید محصول، عمدتا از ماشین‌آلات ساخت کشور ترکیه استفاده می‌کنیم. از ماشین‌آلات ساخت کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و همچنین از ماشین‌آلات ساخت داخل هم بهره می‌بریم. باید گفت که نزدیک به 70 تا 80 درصد ماشین‌های موجود در بازار داخلی، ترکیه‌ای هستند. تنها یک مرتبه اقدام به واردات ماشین‌‌آلات کردیم که همان برای ادامه فعالیت کافی بوده است و تاکنون نیاز به به‌روزرسانی خط تولید پیدا نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت مواد اولیه طی یک سال اخیر تغییر کرده است یا خیر، گفت: مواد اولیه مورد استفاده در تولید در و پنجره‌های این شرکت، پروفیل آلومینیومی، ورق گالوانیزه، یراق‌آلات و شیشه است که یراق‌آلات مورد استفاده به‌صورت کامل از طریق واردات و سایر مواد اولیه از بازار داخلی تامین می‌شود. در کیفیت تمام این مواد تاکنون هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده اما قیمت آن‌ها تقریبا دو برابر شده است که کاهش میزان تولید را به همراه دارد.

توقف طرح‌های توسعه‌ای

مدیرعامل شرکت آلوین در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، اذعان کرد: برای این شرکت طرح‌های توسعه‌ای مختلفی را در نظر داشتیم که تاکنون به علت شرایط موجود تولید و بازار، موفق به اجرای آن‌ها نشده‌ایم. ازجمله این طرح‌ها، ایجاد خط تولید شیشه و همچنین افزایش ظرفیت تولید محصول نهایی بود که در حال حاضر، اجرای آن‌ها، منطقی به نظر نمی‌رسید و دست نگه داشته‌ایم تا تولید از رکود خارج شود و بازار رونق بگیرد.

کاهش تقاضا برای آلومینیوم

زمان‌زاده درباره شرایط حاکم بر بورس کالا از نظر عرضه و معاملات، اظهار کرد: ما به صورت مستقیم با بورس سر و کار نداریم اما این را می‌توان به وضوح دید و اعلام کرد که دلالان با قدرت و نفوذی که دارند، نبض بورس را در دست گرفته‌اند و هیچ نهادی هم جلودار آن‌ها نیست. عمده آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا توسط دلالان خریداری می‌شود و تولیدکنندگان شرایط خرید از بورس را مناسب نمی‌دانند. رکود حاکم بر صنایع و همچنین خرید کافی دلالان در ماه‌های قبل، باعث کاهش معاملات شمش آلومینیومی در بورس کالا شده است. انتظارات مصرف‌کنندگان آلومینیوم از کاهش قیمت این فلز برآورده نشده و در حال حاضر، آن‌ها دست نگه داشته‌اند تا زمانی که نوسان در یک نقطه قیمتی عادلانه ثابت شود، مجددا به خرید آلومینیوم روی آورند.

وی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: در حال حاضر، عمده تولید ما با استفاده از UPVC است زیرا قیمت آلومینیوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش قیمت ناگهانی و سنگینی را تجربه می‌‌کند. در شرایط کنونی، هر تولیدکننده‌ای توان تامین آلومینیوم مورد نیاز خود را ندارد و درنتیجه، به سمت UPVC گرایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، رفته‌رفته از UPVC های درجه دو و سه نیز به علت ارزان‌تر بودن استفاده می‌کنند. این اتفاق، نتیجه نبود قوانین منطقی حاکم بر قیمت‌گذاری شمش‌ و بیلت‌ آلومینیومی است که تولیدکنندگان را وادار به حذف آلومینیوم از خط تولید می‌کند.


تعداد بازدید : 474

ارسال نظر

ارسال