مدیرعامل گروه عایق کویر یزد:

دولت مانع تولید در و پنجره بی‌کیفیت شود

  • سه شنبه 4 شهریور 1399 ساعت 12:18

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: می‌گویند پنجره، چشم خانه است و این تعبیر زیبا و درستی است. پنجره درست مانند چشم واقعی، به چهره ساختمان زیبایی می‌دهد و به فضای درون آن نور می‌بخشد.
دولت مانع تولید در و پنجره بی‌کیفیت شود

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از دنیای اقتصاد، جایگاه و کاربرد پنجره نه فقط برای ساختمان، بلکه از لحاظ فرهنگی هم دارای اهمیت است؛ تا جایی که در طول تاریخ اقوام و تمدن‌های مختلف، پنجره خانه‌ها و ساختمان‌های خود را طوری ساخته و اجرا کرده‌اند که تا حدودی بازتاب‌دهنده سلیقه و باور عمومی‌آنها باشد. البته تمام مسائل به زیبایی شناختی محدود نمی‌شود و هنگام انتخاب پنجره خانه باید به شرایط آب‌ و هوایی، میزان و جهت تابش آفتاب، جهت و شدت وزش باد و … هم توجه شود.

سال‌ها پیش تنها استفاده از پنجره‌های معمولی در ساخت و سازها رواج داشت که با استفاده از چهارچوب چوبی یا فلزی و استفاده از شیشه‌های معمولی تولید و نصب می‌شدند، اما با پیشرفت علم ساختمان‌سازی و مهندسی، پنجره‌های دوجداره با چهارچوب استاندارد و شیشه‌های چند لایه ساخته شد که مزایای بسیاری نسبت به پنجره‌های معمولی دارد. این پنجره‌ها عایق صدا و دما هستند و چنانچه به‌درستی نصب شوند، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. همچنین این پنجره‌ها به دلیل متریال به‌کار رفته، عمر مفید بالایی دارند و از ورود آلودگی‌ها و سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

کاهش تولید با رکود ساخت وساز

مدیرعامل گروه عایق کویر یزد و رئیس هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: با توجه به افت میزان ساخت و ساز نسبت به گذشته، شرکت‌های تولیدکننده در و پنجره هم به‌طور طبیعی با کاهش بازار مصرف، تولیدات خود را کاهش داده‌اند. سیدرضا اخوان دستمالچی، با اشاره به اینکه پروفیل موردنیاز تولیدکنندگان در و پنجره از داخل کشور تأمین می‌شود، می‌افزاید: حدود ۹۹ درصد یراق‌آلات مورد نیاز در و پنجره‌های کشور وارداتی است و با توجه به افت ارزش ریال در برابر دلار و همچنین تحریم‌ها، واردات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. به این مشکلات باید زمانبر بودن تخصیص ارز به واردکنندگان توسط بانک مرکزی را هم اضافه کنید؛ به‌گونه‌ای که در اغلب موارد این فرآیند تا چهار ماه به طول می‌انجامد.

خبری از صادرات در و پنجره نیست

دستمالچی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر صادرات در و پنجره به‌ندرت انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: متأسفانه شرکت‌های تولیدکننده اقدام خاصی در راستای بازاریابی خارجی انجام نداده‌اند و به‌همین دلیل به‌رغم محصولات باکیفیتی که تولید می‌شود، نتوانسته‌ایم در زمینه صادرات موفق عمل کنیم. به‌هر حال بازاریابی نیازمند سرمایه‌گذاری است و شرکت‌ها توان اقتصادی لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارند. مدیرعامل گروه عایق کویر یزد تصریح می‌کند: درحال‌حاضر اغلب یراق‌آلات موردنیاز تولیدکنندگان در و پنجره از کشورهای آلمان و ترکیه وارد می‌شود و از کیفیت لازم برخوردار است. البته در این میان برخی از تولیدکنندگان که صرفاً فروش بیشتر و ارزان‌تر را در دستور کار دارند، سراغ یراق‌آلات بی‌کیفیت می‌روند که متأسفانه برخی از سازندگان که با هدف کسب سود فعالیت می‌کنند، مقصد محصولات این شرکت‌ها شده‌اند. به‌طور نمونه امروزه کماکان در کشور ما یراق‌آلات تک‌حالته مورد استفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که هیچ جای دنیا از این یراق‌آلات استفاده نمی‌شود.

چرا سازمان استاندارد وارد عمل نمی‌شود؟!

وی با اشاره به اینکه باید استاندارد در و پنجره اجباری شود، می‌گوید: سازمان ملی استاندارد به‌رغم برگزاری جلسات مختلف با انجمن، زیر بار این مسأله مهم نمی‌رود و استدلال آنها هم این است که با توجه به وجود بیش از ۲ هزار تولیدکننده در و پنجره، بودجه و امکانات لازم برای بررسی کیفیت این شرکت‌ها وجود ندارد. در این زمینه همکاری انجمن در و پنجره را هم قبول نمی‌کنند و از طرفی انجمن هم به‌تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، چراکه قدرت اجرایی را بر اساس قانون در اختیار ندارد. دستمالچی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد کیفیت پنجره ناشی از کیفیت پروفیل است، می‌افزاید: تبلیغات تولیدکننده‌های پروفیل به‌گونه‌ای برای مردم تفهیم شده که پروفیل با کیفیت به‌معنای پنجره باکیفیت است درحالی‌که عوامل مختلفی مانند پیچ استاندارد، یراق‌آلات استاندارد و ... در این کیفیت تأثیر گذارند. به استثنای چند شرکت معتبر سایر شرکت‌ها به جای ورق گالوانیزه با ضخامت 1/5 سانتی‌متر از ورق با ضخامت 0/8 استفاده می‌کنند و همین مسأله بزرگ‌ترین مشکل را در پنجره به وجود می‌آورد. مدیرعامل گروه عایق کویر یزد در مورد درهای ضدسرقت عنوان می‌کند: بخش درونی درهای ضد سرقت باید فلزی باشد درحالی که شاهد هستیم اغلب درهایی که به‌عنوان ضد سرقت به بازار عرضه می‌شوند، صرفاً زبانه‌های فلزی برای قفل شدن دارند و درون در خبری از فلز نیست. به هرحال انتظار ما از دولت این است که از تولید و ورود اجناس بی‌کیفیت به بازار جلوگیری کند.


تعداد بازدید : 993

ارسال نظر

ارسال