وضعیت ساماندهی سیما و منظر شهری در اصفهان خوب نیست

  • دوشنبه 25 مرداد 1395 ساعت 1:33

اخبار => اخبار

اصفهان - رئیس کمیسیون عمران شهر اصفهان گفت: وضعیت ساماندهی سیما و منظر شهری در اصفهان خوب نیست و با این وجود باید گفت که در معماری و شهرسازی چقدر هوای اصفهان را داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول جان نثاری ظهر شنبه در یکصد و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با اشاره به لزوم توجه به وضعیت سیما و منظر شهری اظهار داشت: امروزه بسیاری از طرح نمای ساختمان ها به صورت انفرادی و بدون لحاظ کردن موقعیت بنا، فرهنگ و ساختار کلی محل و سایر عوامل انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این امر منجر به پیدایش محیط شهری ناهماهنگ و جلوه بصری مغشوش شده است، ادامه داد: پوسته خارجی بنا از لحاظ بصری بیشتر از آنکه به روی خود بنا تاثیرگذار باشد بر روی محیط اطراف و پیرامون آن تاثیر می گذارد و منظر و نمای شهری از ابزار گوناگونی تشکیل شده که این اجزا از جزء به کل و بالعکس با یکدیگر ارتباط دارند.

اصفهان به بازار خودنمایی ذوق و سلیقه طراحان ساختمان تبدیل شده است

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر شهر اصفهان به  بازاری برای خودنمایی هر چه بیشتر ذوق و سلیقه طراحان و مالکان تبدیل شده است، افزود: این در حالی است که شهر و منظر آن به دست فراموشی سپرده شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیما و منظر شهری مثل پازل بزرگی است که هر ساختمان جزوی از تراز آن است و هر جزء شکل محلی را به وجود می آورد و هر ساختمان باید اصولی را رعایت کند تا شکل کلی یک شکل روح نواز و دلنواز باشد، اضافه کرد: در یک نمای شهری همه چیز مانند نقطه، خط، شکل، فرم، فضا، رنگ، بافت، مقیاس، ریتم و موارد دیگر مهم است که البته این ها همه اثرگذار هستند و سیمای شهر را با کنار هم گذاشتن تک تک ساختمان ها به وجود می آورد.

جان نثاری با بیان اینکه فصل پانزدهم دفترچه ضوابط طرح تفصیلی اصفهان به بحث ساماندهی نما پرداخته و به این ضوابط اشاره شده است، ابراز داشت: براساس این ضوابط نمای غالب آن از جنس آجر با رنگ کرم و بژ با حداقل ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است و استفاده از سنگ هم در حد ۲۰ درصد بلامانع است و استفاده از چوب، شیشه، کامپوزیت حداکثر تا ۱۰درصد بلامانع است که البته ضوابط دقیق در جداول ارائه شده است.

آجر با رنگ کرم و بژ مصوب سیما و منظر شهری اصفهان است

وی با اشاره به اینکه انتخاب آجر با رنگ کرم و بژ هم با معماری اصفهان ساز و کار بوده و هم با هوا و اقلیم اصفهان متناسب است، افزود:  از سوی دیگر یک توافق است که در مجموع یک سیما و منظر مناسب و هماهنگ به وجود آید.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در خصوص ساماندهی بحث سیما و منظر شهری در معاونت معماری و شهرسازی افزود: تاکنون زحمات زیادی در این حوزه کشیده شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تمام زحمات انجام شده هنوز جای کار فراوان وجود دارد و وضعیت ساماندهی سیما و منظر خوب نیست که بعضاٌ موجب انتقاد دوستداران اصفهان و صاحبنظران معماری و شهرسازی شده است، گفت:  وضعیت ساماندهی سیما و منظر شهری در اصفهان خوب نیست و با این وجود باید گفت که در معماری و شهرسازی چقدر هوای اصفهان را داریم.

جان نثاری با تاکید بر اینکه بارها خواستار راه‌اندازی پلیس ساختمان بوده‌ام که تاکنون نیز اقدامی در  این راستا مشاهده نکرده‌ام، گفت: ما همیشه در مباحث نظارتی افراط و تفریط می کنیم و بعضاً سختگیری فوق‌العاده و سلیقه‌ای انجام می‌شود که ساختمان کامل آجری به دلیل  ایراد جزئی در فرم آن تایید نمی شود و یا آن قدر مماشات می کنیم که ساختمان با ۸۰ تا ۹۰ درصد سنگ تایید می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کنترل نقشه‌های نما هم در معاونت شهرسازی انجام شده و بعضاً در مناطق کنترل می‌شود و بین مناطق و حوزه شهرسازی هماهنگی لازم و وحدت رویه وجود ندارد.

جان نثاری با تاکید بر اینکه در سطح شهر ملاحظه می شود با ایجاد یک کاور ضخیم بر روی ساختمان در حال احداث، مراحل اجرایی را از دید مردم و رهگذران مخفی کرده و سپس رونمایی می کنند، افزود: چند سال قبل معاونت شهرسازی این کار را ممنوع کرد اما در حال حاضر موضوع بلاتکلیف است.

 وی با بیان اینکه ساختمان‌های متعلق به شهرداری و مشارکتی های با شهرداری باید خود الگو برای سایرساختمان ها باشد که بعضاً این چنین نیست و در آنها مقررات رعایت نمی شود، گفت: در اجرای نمای ساختمان استفاده از المان های سازه ای مناسب برای اتصال قطعات نما به اصل اسکلت با سازه الزامی است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: تجارب زلزله‌های دنیا نشان داده است که اجرای یک نمای غلط سبب آسیب ساکنین و مجاورین و رهگذاران می شود.

۱۰۰ متر از نمای سیتی‌سنتر در آتش سوخت

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود کمیته سیما و منظر شهر ضوابط اصلاحی و یکسانی را برای شفاف‌تر شدن مراحل کنترل نقشه‌های نما تهیه کرده و ابلاغ کند و همچنین واحدهای کنترل ساختمان با جدیت بیشتر با تخلفات برخورد کند.

جان نثاری تصریح کرد: البته شرایط باید به صورتی باشد که جلوی خلاقیت و نوآوری طراحان گرفته نشود و برای کارفرمایان نمای مورد علاقه آنها طراحی شود و همچنین پیشنهاد می شود نمایشگاهی از کارهای خوب قبلی انجام شده در معرض دید مراجعه کنندگان قرار بگیرد که در صورت لزوم الگوگیری شود.

وی همچنین به آخرین گزارش آتش سوزی در سیتی سنتر اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده بیش از ۱۰۰ متر از نمای این مجموعه در آتش سوزی اخیر سوخته است.


تعداد بازدید : 501

ارسال نظر

ارسال