تهدید گسل زلزله و پدیده فرونشست برای تهران

  • چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 15:21

اخبار => اخبار

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله و پدیده فرونشست به شدت تهران را تهدید می کند و باید هرگونه فعالیت های توسعه شهری مانند عملیات مترو و گودبرداری های با عمق زیاد با نهایت دقت و رعایت ضوابط و قوانین انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محمد شکرچی زاده» درباره گودبرداری 40 متری پروژه اطلس مال و آسیب هایی که به کاخ صاحبقرانیه در منطقه نیاوران وارد شده است، افزود: کاخ صاحبقرانیه متاسفانه با مشکلات زیادی روبرو شده و ترک ها و شکاف های عمیقی در آن ایجاد شده است؛ به طوری که بازدید عمومی را مختل کرده و آسیب های جدی به این بنای تاریخی وارد کرده است.
شکرچی زاده اعلام کرد نقشه گسل های شهر تهران که به تصویب رسیده است نشان می دهد کاخ نیاوران روی گسل زلزله قرار دارد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: با وضعیتی که در برخی مناطق تهران وجود دارد اگر بخواهیم مجموعه اقداماتی همچون مترو و گودبرداری را با نام توسعه انجام دهیم به جریان مخرب سرعت بخشیده ایم.
وی توجه به بحث رژیم هیدرولیکی را مهم دانست و افزود: جنس لایه های خاک در تهران لایه های جوان آبرفتی با چسبندگی کم است؛ بنابراین باید به بحث فرونشست ها و گودبرداری ها توجه جدی شود و امور توسعه طوری باشد که خطر کمی را برای آینده شهر رقم بزند.
شکرچی زاده دلیل فرونشست زمین در خیابان پیامبر را بی توجهی به جنس خاک در این منطقه دانست و گفت: برای ساخت پارکینگ کوروش به عمق 30 متر مسیر دو قنات تغییر کرد، در حالی که پروژه اطلس مال گودبرداری 40 متری دارد و به مراتب خطر بیشتری را برای محیط پیرامون خود ایجاد می کند.
شکرچی زاده گفت: اتفاقی که در خیابان پیامبر افتاد نزدیک مترو بود، اگرچه شهرداری می گوید ربطی به این سازمان ندارد اما بالاخره حفره هایی ایجاد شده که باعث تغییراتی در سطح زمین شده است.
وی تصریح کرد: درخواست ما این است که فعالیت های توسعه شهری اعم از عملیات مترو و گودبرداری های با عمق زیاد با توجه به حساس بودن منطقه تهران و مخاطرات دیگری که به طور طبیعی وجود دارد با نهایت دقت انجام شود.
به گزارش ایرنا، یازدهم شهریورماه امسال به علت آب شستگی خاک در خیابان پیامبر مرکزی نزدیک مرکز تجاری کوروش و نشست زمین، یک دستگاه خودرو پژو داخل گودالی با عمق سه متر سقوط کرد که خوشبختانه هیچ گونه آسیب جرحی و فوتی دربرنداشت.


تعداد بازدید : 545

ارسال نظر

ارسال