مدیرکل دفترایمنی وزارت صنایع:بیش از50درصدحوادث کار کشوردرساختمان سازی است

  • جمعه 16 مهر 1395 ساعت 23:19

اخبار => اخبار

اهواز – ایرنا – مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمن سازی صنایع را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: بیش از 50 درصد حوادث کار در کشور در بخش ساختمان سازی است.
مدیرکل دفترایمنی وزارت صنایع:بیش از50درصدحوادث کار کشوردرساختمان سازی است

به گزارش ایرنا رسول یاراحمدی روز چهارشنبه در نشست با نمایندگانی از صنایع و دستگاه های استان در سرسرای شرکت شهرک های صنعتی استان هرمزگان بیان کرد: طبق آمارهای موجود در وزارت صنعت، معدن وتجارت هر هفته دو آتش سوزی گسترده در بخش صنعت و تولید کشور رخ می دهد و هر هفته دو حادثه کار رخ می دهد که حداقل یک نفر کشته در پی دارد.
یار احمدی اظهار کرد: در شش ماه گذشته 400 حادثه در کشور رخ داده که در نیمی از این حوادث افرادی کشته شده اند که این آمار بسیار بالا است .
وی با اشاره به حادثه چند روز پیش کارخانه سیمان بهبهان که منجر به کشته شدن سه کارگر شد اظهار کرد: در بحث ایمنی کار نیز حوادث ناگواری در کشور و استان رخ می دهد که اگر ایمن سازی در صنایع و شرکتها صورت گیرد هیچگاه شاهد این حوادث تلخ نخواهیم بود.
مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشار ه به اینکه هر حادثه ای که در جامعه رخ می دهد 13 میلیارد ریال به جامعه صدمه وارد می کند افزود: باید به گونه ای کار شود که در ماه حداقل یک حادثه کم شود.
وی گفت: هر فردی که در حادثه و یا در محل کار جان خود را از دست می دهد نه تنها ضرر مالی برای دولت به همراه دارد بلکه 20 سال نیروی کار مفید از کشور کم می شود.
مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به ضرورت ایمن سازی محل کار گفت: HSEE ( ایمن سازی محل کار) یک سیستم یک پارچه در کشور است که با یک الگو برنامه های خود را پیش می برد و ماموریت ها در این حوزه برای تمامی دستگاه ها توسط این حوزه در دست تنظیم است.
وی با بیان اینکه 37 مدیر HSEE در کشور وجود دارد گفت: دو مدیر این حوزه در سازمان صنعت، معدن وتجارت و شهرک های صنعتی استان وجود دارند که سرداران حوزه HSEE در استان هستند.
یاراحمدی در ادامه بیان کرد: اگر به درستی ایمنی و امنیت کنترل و مدیریت نشود سلامت جامعه به خطر می افتد چرا که ایمنی و سلامت در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.
وی عنوان کرد: HSEE یک فرهنگ است که اگر هر کس به آن اعتقاد داشته باشد می توان با جامعه، محیط زیست و صنعت ارتباط برقرار کرد.
وی عنوان کرد: انعطاف در مقابل HSEE سم است و در مقابل فعالیت صنایع به هیچ عنوان نمی توان در این حوزه انعطاف و یا کوتاهی کرد.
مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: صنایع نباید در برابر فعالیت محیط زیست و نظارت هایی که دارد مقاومت کنند بلکه باید نگاه عاقلانه و کارشناسی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از استان های کشور تیم HSEE وجود دارد گفت: نیاز است در خوزستان کمیته HSEE با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محیط زیست و بهداشت ایجاد شود.
یاراحمدی با بیان اینکه همکاری دستگاه ها با HSEE خوب است گفت: تنها بین دو وزارت خانه بهداشت و درمان و کار مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و در استخدام افرادی که با HSEE آشنایی ندارند اختلاف دارند.
مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر افزود: این حادثه صدمات مالی زیادی را به همراه داشت به طوریکه در رقابت بورس افت قابل توجهی داشت.
وی در ادامه اضافه کرد: برای هر استان یک شناسنامه HSEE ایجاد شده است که 90 شاخص نیز در هر شناسنامه در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امکانات و تجهیزات زیادی در دست HSEE است اما به دلیل اینکه استان نقشه راه مناسبی ندارد امکان کمک رسانی به استان در مواقع خطر وجود ندارد.
در این نشست از افرادی که در حادثه آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر کمک کردند تجلیل شد.
مدیر کل دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از این نشست از چند شهرک صنعتی بازدید کرد.


تعداد بازدید : 561

ارسال نظر

ارسال