انتقاد از تخریب ویلای8000 متری نمازی و ساخت هتل 20طبقه

  • دوشنبه 22 آذر 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: رئیس کمیته میراث فرهنگی شهرداری تهران از رفتار دوگانه شهرداری تهران در برخورد با بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور انتقاد کرد.
انتقاد از تخریب ویلای8000 متری نمازی و ساخت هتل 20طبقه

احمدحکیمی پور عضو شورای شهر تهران در واکنش به خروج از ثبت ویلای نمازی گفت: این بنا یک اثر دوره مدرنیسم تهران است که توسط جوپونتی معمار سرشناس ایتالیایی ساخته شده که این اثر و یک بنا دیگر در بغداد جزو معدودکارهای وی در خاورمیانه و جهان است. این بنا سالها پیش به سفارش خاندان نمازی ساخته شده و به عنوان یادگار برای مردم پایتخت باقی مانده است.
وی افزود: حال ما به جای حفظ این یادگارها، درصدد تخریب آن بر آمده ایم و اخیرا طی مجوزی که از سوی مدیریت پیشین اداره کل میراث فرهنگی تهران صادر شده است، قرار است جای این بنا یک هتل 20 طبقه ساخته شود و این درحالی است که یونسکو ارزش زیادی برای آثار جوپونتی قائل است و هم اکنون ساختمان طراحی شده توسط این معمار در بغداد که در جنگ سال 2003 میلادی آسیب دیده است، توسط یونسکو در حال مرمت است که این موضوع خود نشان از اهمیت جوپونتی در یونسکو دارد.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران ضمن انتقاد از رفتار دوگانه شهرداری تهران در برخورد با بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، تصریح کرد: شهرداری تهران از طرفی اقداماتی در جهت حفظ میراث فرهنگی و زیست محیطی شهر انجام می دهد و خانه باغ اتحادیه را در لاله زار خریداری و احیا می‌کند؛ ولی از طرفی شاهد نقش درست و مناسب شهرداری بنابر ماموریت‌هایی که برای حفظ اصالت شهر تهران دارد نیستیم که نمونه آن همین ماجرای ویلای نمازی و یا ویلای پناهی هست که شهرداری بسیار قبل از این می توانست با رویکرد حفظ خانه باغ ها علاوه بر افزودن به فضای فرهنگی و گردشگری شهر به حفظ تاریخ و اصالت تهران نیز بپردازد.
وی ادامه داد: ویلای نمازی همانند حریم کاخ جهانی گلستان برای ما مهم و ارزشمند است و حساسیت جامعه معماری جهان و خصوصاً ایران بر روی این موضوع بسیار بالاست و ما نباید بگذاریم اتفاقاتی که در موضوع خانه توران رخ داد، در این بنا تکرار شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: این بنای 8000 متری در کنار تاریخی و حائز اهمیت بودن از نظر معماری، باغ محسوب می شود که در کنار اثر تاریخی و زیست محیطی خانه باغ رهنما قرار دارد که این دو مجموعه در کنار همدیگر باعث تلطیف هوای آن منطقه می شود و با تخریب این باغ و ساخت یک هتل 20 طبقه، علاوه بر اینکه به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با حفظ باغات و میراث فرهنگی جامعه عمل نپوشانده‌ایم، بلکه هم شریان زیست محیطی منطقه را نابود کرده و هم به بار ترافیکی خیابان نیاوران افزوده ایم.

وی خاطر نشان کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی باید به موضوع خروج از ثبت ویلای نمازی ورود پیدا کند زیرا مجوز صادرشده یک تخلف فاحش ادرای است که در دولت قبل رخ داده و در تناقض با مصوبات این شورا مبنی بر حفظ معماری اسلامی – ایرانی پایتخت است. از طرفی ما در شورای شهر نیز این موضوع را پیگر خواهیم بود که چطور طرح تفصیلی و کمیسیون ماده 5 اجازه ساخت این بنای 20طبقه را در یک باغ داده است تا موضوع خانه توران تکرار نشود و این اثر تاریخی و زیست محیطی تخریب نشود.


تعداد بازدید : 679

ارسال نظر

ارسال