پای درد دل صنعتگران

صنعت بحران‌زده پروفیلUPVC کشور

  • سه شنبه 29 دی 1394

اخبار => اخبار

با یک نگاه کلان به صنعت UPVC می‌توان دریافت که مهم‌ترین عامل به رکود رفتن صنعت پروفیلUPVC کشور، احداث واحدهایی است که بیش از ظرفیت مصرفی داخل کشور ایجاد شده‌اند.

با یک نگاه کلان به صنعت UPVC می‌توان دریافت که مهم‌ترین عامل به رکود رفتن صنعت پروفیلUPVC  کشور، احداث واحدهایی است که بیش از ظرفیت مصرفی داخل کشور ایجاد شده‌اند. بسیاری از این واحدها به مرور زمان و طی ده سال سابقه صنعتUPVC  در کشور پس از مدت کوتاهی از زمان راه‌اندازی به‌علت عدم توانایی در ادارة واحد تعطیل شده‌اند که ایجاد این تعداد واحد صنعتی با توجه به ظزفیت مصرفی کشور سبب ایجاد بحران برای واحدهایی شده است که بدون برنامه‌ریزی و کار تخصصی پا به این صنعت نهاده‌اند. طبق بررسی‌های انجام‌شده، مشکلات اصلی این صنعت عبارتست از:

1-    نبود ظرفیت مصرفی در بازار داخل برای کل ظرفیت تولیدی واحدهای صنعتی UPVC

2-    عدم توانایی در صادرات به‌علت حضور قدرتمند شرکت‌های ترکیه‌ای در بازار کشورهای همسایه

3-    بدهی‌های کلان واحدهای تولیدی به نظام بانکی کشور

4-    خرید مواد اولیه پتروشیمی به قیمت ارز آزاد ازطریق بورس کالا

5-    واردات کالاهای رقیب خارجی از کشورهایی چون ترکیه، آلمان و چین

6-    هزینة تبلیغات سنگین

7-    نداشتن سرمایة کافی در گردش برای فروش اعتباری محصولات

8-    کیفیت پایین محصولات عرضه‌شده به بازار داخل از سوی تعداد زیادی از کارخانه‌های تولید پروفیل UPVC (البته به غیر از 3 یا 4 واحد تولیدی که محصول با کیفیت به مصرف‌کنندگان تحویل می‌دهند)

یکی دیگر از مشکلاتی که دیده شده آنست که متأسفانه پنجره را بدون گالوانیزه به‌کار می‌برند و یا به‌جای گالوانیزه از چوب استفاده می‌کنند.

اکثر مشکلات مذکور مربوط به هزینه‌های مالی و ناتوانی شرکت‌های تولیدی در پرداخت هزینه‌ها و یا رقابت با واحدهای تولیدی بزرگتر است که دلیل آن کثرت واحدهای تولیدی و ناتوانی آنها در جذب مشتری و رقابت با واحد های بزرگتر است. البته شرکت‌های معدودی که از وضعیت تولیدی مناسبی برخوردارند، ازنظر مالی و بازار داخلی با مشکلات خاصی مواجه نیستند و هرچند که از صادرات بالایی نیز برخوردار نیستند اما به‌دلیل اینکه محصولات باکیفیت را به مصرف‌کننده تحویل می‌دهند و از برنامه‌ریزی مناسبی برخوردارند، جایگاه خود را در بازار داخلی این صنعت پیدا کرده‌اند. این درحالی است که واحدهای کوچکتری که برای مقاصدی جز کار تخصصی تولید پروفیلUPVC  و فقط برای کسب سودهای آنچنانی در کوتاه‌مدت ایجاد شده‌اند، به تعطیلی کشیده شده‌اند و یا با وجود مشکلات فراوانی که در بالا به آنها اشاره شد، به تولید خود ادامه می‌دهند.

مشکلات صنعت PVC به‌گفته مهندس عابدینی مدیر فنی و اجرائی شرکت یراق گستر پرشین

مجله در و پنجره و نما: به‌نظر ماPVC  از زیر‌بنا دچار مشکل شده است و مصرف در و پنجرة PVC کم شده است

مهندس عابدینی: متأسفانه به بحث کیفیت مربوط می‌شود، در ایران بدترین کیفیت از پروفیل‌های PVC را از هر برندی مشاهده می‌کنیم. بسیاری از پروفیل‌های ترک نیز در ایران به‌دلیل قیمت پایین استفاده می‌شود که بعد از یک مدت به‌دلیل عدم هماهنگی، تأثیر منفی روی ساختمان دارد و روند استفاده از آن پروفیل را از بین می‌برد. برخی از دوستان نیز از بهترین پروفیل ایرانی یا آلمانی استفاده می‌کنند اما یراق‌آلات درستی به‌کار نمی‌برند و یا دستگاه‌های مونتاژ استانداردی ندارند و یا گالوانیزه مناسب استفاده نمی‌کنند و زیر پرچم برند یک پروفیل، موارد دیگر را ارزان تمام می‌کنند. اما یک سری از دوستان هم هستند که از پروفیل خوب، یراق‌آلات مناسب، گالوانیزه‌ درست و دستگاه‌های مونتاژ خوب استفاده می‌کنند و دانش کافی نیز دارند. به‌عنوان مثال در بحث گالوانیزه در برخی موارد دیده می‌شود که از گالوانیزه 9/0 استفاده می‌کنند درصورتی‌که نباید گالوانیزه کمتر از 5/1 باشد. گالوانیزه حداقل می‌تواند 25/1 باشد و آن درصورتی است گالوانیزه شیار‌دار باشد و این طرح جدیدی است که به‌تازگی وارد ایران شده است. این طرح را اولین‌بار شرکت یاران بهار گلستان وارد ایران کرد و شروع به تولید این گالوانیزه نمود که مقاومت پیچشی و خمشی این گالوانیزه را بالا می‌برد. به این‌گونه موارد متأسفانه دقت نمی‌شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که دیده شده آنست که متأسفانه پنجره را بدون گالوانیزه به‌کار می‌برند و یا به‌جای گالوانیزه از چوب استفاده می‌کنند. گاهی نیز یک مقدار چوب کف فریم پنجره می‌گذارند و به عقیدة آن‌ها تأثیر بیشتری دارد. بازهم دیده شده که در مناطقی از ایران برخی از دوستان با یک برند پروفیل کار می‌کنند اما برای آنکه متمایز باشند، در پیش‌فاکتورها لحاظ می‌کنند "پنجره با گالوانیزه" و "پنجره بدون گالوانیزه" و متأسفانه در ایران است که این پنجره بدون گالوانیزه معنا پیدا کرده است و این درحالی است که گالوانیزه نقش بسیار مهمی در PVC دارد. ازطرفی اندازه و سایز پیچ‌ها نیز اهمیت دارد به‌طوری‌که هر 40-30 سانتی‌متر باید یک پیچ برای گالوانیزه بزنند و اگر فاصلة بیشتری بدهند به پروفیل آسیب می‌رسد.

دوستانی هم هستند که از ابتدا و انتهای پروفیل 10 سانتی‌متر کوتاه می‌کنند و نمی‌دانند چه آسیبی به پنجره می‌رسانند. هرچه گالوانیزه به نقطة جوش نزدیک‌تر باشد مقاومت پنجره را بالا می‌برد. ازطرفی به عقیدة برخی، در لنگة باز‌شو پنجره نیازی به وجود گالوانیزه نیست. برخی نیز در پنجرة لولایی از تسمة لولا استفاده می‌کنند و گالوانیزه مشترک به‌کار می‌برند به‌طوری‌که ابعادی تعریف می‌کنند و یکی دو میلیمتر از ضلع‌های مختلف آن کم و زیاد می‌کنند که برای کل پروفیل‌ها قابل استفاده باشد. با این کار تنوع گالوانیزه را در انبارهای خود پایین می‌آورند و باز‌هم به پنجره آسیب می‌رسانند. ازطرفی اگر سایز گالوانیزه دقیقاً با پروفیل همخوانی نداشته باشد و اگر گالوانیزه کاملاً در پروفیل PVC جا نیفتد، آن‌هم به مرور زمان تغییر حالت خواهد داشت.

مجله در و پنجره و نما: پیش از آنکه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت به‌وجود آید و بحث انرژی و اتلاف آن مطرح شود، هیچ‌کس در این ‌مورد اطلاعی نداشت. بعد از آن پنجرة دوجداره و سپس PVC و پنجره‌هایی عایق مطرح شد اما آلومینیومی‌های کمتری از آن استفاده کردند و کم‌کم کاربرد در وپنجرة دوجداره عادی شد

مهندس عابدینی: 12 سال پیش که بنده در این صنعت مشغول به‌کار شدم، اصلاً نمی‌توانستیم توضیح بدهیم پنجره PVC چیست! درآن زمان تنها پنجره آهنی و آلومینیومی وجود داشت و در توضیح PVC عنوان می‌کردیم تقریباً پلاستیک است: پلاستیک فشردة مقاوم. اما بهینه‌سازی مصرف سوخت با تبلیغات گسترده و فرهنگ‌سازی برای در و پنجرة PVC و ارائه اطلاعات به عموم، کمک زیادی به این مسأله کرد.

مجله در و پنجره و نما: آموزش‌های عمومی تا آنجا پیش رفت اما بعد ضعیف شد و یا کلاً قطع شد

مهندس عابدینی: سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت آموزش‌های خاصی در‌مورد تولید در و پنجرة  PVC ارائه نکرد تنها یک سری اطلاعات درمورد آنکه در و پنجرة PVC چیست، چه کارایی دارد، چگونه جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد، چه مزیت‌هایی دارد و..... ارائه می‌کرد، اما متأسفانه آموزشی‌ در این زمینه نداشت. اما درحال‌حاضر تولیدکنندة پروفیل‌ یک سری آموزش‌های ابتدایی به تولیدکنندة در و پنجره می‌دهد، فروشندة دستگاه نیز آموزش‌هایی را در رابطه با نحوة استفادة صحیح از دستگاه ارائه می‌دهد و درنهایت ما در بخش یراق‌آلات آموزش‌های نهایی را برای استفادة صحیح از یراق‌آلات و مونتاژ درست در و پنجره ارائه می‌کنیم.

متأسفانه در این صنعت آموزش‌های کاملی ارائه نشده و انجمنی برای آموزش افراد مبتدی متقاضی کار در این صنعت با ارائه گواهینامه وجود ندارد.

مجتمع فنی تهران نیز کار مفیدی در این خصوص انجام نداده و گواهینامة استانداردی را برای تولیدکنندگان طراحی نکرده است، درصورتی‌که می‌بایست این گواهینامه را الزام قانونی کنند.

ما هنوز اتحادیة در و پنجره PVC نداریم و آلومینیوم در این زمینه جلوتر است. لازم است که کارگاه‌های آموزشی راه‌اندازی شود و آموزش‌ لازم صورت پذیرد و دوستان پس از دریافت گواهینامه شروع به فعالیت کنند. ما نیز به نوبة خود اعلام آمادگی می‌کنیم که یک سری از دوره‌های آموزشی برگزار کرده و به دوستان متقاضی آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.


تعداد بازدید : 781

ارسال نظر

ارسال