آشنایی با موزاییک پلیمری و کاربرد‌های آن در پوشش کف و نمای ساختمان‌ها

  • شنبه 13 شهریور 1400 ساعت 12:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: از انواع موزاییک پلیمری برای پوشش کف ساختمان‌ها مسکونی و اداری استفاده می‌شود، زیرا این محصول یک انتخاب ایده آل برای مکان‌های در معرض عوامل طبیعی و پر رفت و آمد است. به دلیل کیفیت بالا و مقاومت بسیار خوب این موزاییک در برابر عوامل محیطی از آن برای پوشش کف مکان‌های خارجی ساختمان، مانند حیاط، باغ و باغچه، پله‌ها و مسیر‌های ورودی به ساختمان و سنگ فرش‌های طرح دار و زیبا استفاده می‌شود.
آشنایی با موزاییک پلیمری و کاربرد‌های آن در پوشش کف و نمای ساختمان‌ها

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از آفتاب‌‌نیوز، موزاییک پلیمری یکی از مصالح مدرن و پرمصرف در پوشش کف و نمای ساختمان‌های مسکونی و اداری است. این سنگ مصنوعی در سال ۱۹۶۰ و در کشور ایتالیا تولید شد، جالب است بدانید ایده ساخت موزاییک پلیمری توسط چند طراح ساختمانی مطرح شد. آن‌ها برای طراحی سازه‌های خود و هماهنگی نمای آن با فضا‌های مختلف نیاز به سنگ‌های متنوع با رنگبندی بیشتر داشتند، و همین موضوع سبب شد تا دست به ساخت سنگ مصنوعی بزنند، و پای این محصول به صنعت ساختمان باز شود. با توجه به کاربرد‌های گسترده این سنگ در صنعت دکوراسیون خارجی، در این مطلب قصد داریم درباره کاربرد موزاییک پلیمری در پوشش کف و نمای ساختمان صحبت کنیم؛ با ما همراه شوید.

موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی چیست؟

موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی یکی از انواع کفپوش‌های مصنوعی است، که ساختار و ترکیبی کاملا طبیعی دارد، و از پرکاربردترین مصالح ساختمانی کف سازی محوطه بنا‌های مسکونی و اداری است. در ساختار موزاییک پلیمری از بتن، ماسه با دانه بندی مرغوب، سیمان، پودر سنگ، آب، خرده سنگ و رنگ‌های مصنوعی استفاده شده است. رنگ‌های مورد استفاده در این موزاییک بصورت عمقی در بافت آن نفوذ می‌کند، و در مقابل نور خورشید و تغییرات دمایی تغییر نمی‌کند.

با توجه به تنوع بسیار بالای انواع مدل‌های موزاییک پلیمری، می‌توان از آن بعنوان یکی از پرطرفدارترین کفپوش‌های محوطه سازی نام برد. موزاییک پلیمری در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است. مدل کفپوش ویبره‌ای این محصول، به دلیل تفاوت ساختاری با موزاییک بتنی معمولی و وجود رزین در ترکیب آن، برای کف سازی کارخانجات تولید مواد شیمیایی، پارکینگ‌های عمومی و نیز پوشش کف منازل مسکونی، باغ و ویلا‌های شخصی استفاده می‌شود.

معرفی انواع موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی

موزاییک پلیمری در دو مدل واش بتن و کفپوش پرسی تولید می‌شود. این دو نوع سنگ بتنی، از نظر ترکیبات داخلی به هم شبیه هستند، اما از نظر درصد این ترکیبات با هم فرق دارند؛ البته مجموعه‌های وجود دارند، که طیف گسترده‌ای از کفپوش‌های موزاییک پلیمری را با تنوع بسیار بالا و منطبق با استاندارد‌های جهانی به بازار عرضه می‌کنند. در ادامه این کفپوش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم، و مزایا و معایب هر یک را برای شما تشریح می‌کنیم:

واش بتن

واش بتن از ترکیب بتن، مواد روان کننده، چسب بتن، سنگ‌های معدنی مختلف و رنگارنگ، ماسه، سیمان، خرده شیشه و سنگ کوراتز ساخته می‌شود. واش بتن مانند سایر انواع موزاییک پلیمری، به دلیل وجود بتن و سیمان در ساختارش تحت تاثیر نوسانات دمایی و رطوبت دچار تغییر نمی‌شود، یعنی در گرمترین و سردترین مناطق آب و هوایی بدون کوچکترین تغییرات ظاهری، شکستگی، ترک یا خرد شدگی تا مدت‌های طولانی قابل استفاده هستند. موزاییک واش بتن درصد بتن بالایی ندارد، به همین جهت در صورت استفاده مکرر و تردد بیش از حد خودرو، ممکن است دچار استهلاک یا ترک خوردگی ناشی از اصطحکاک یا فشار وزن خودرو شود.

کفپوش پرسی

کفپوش پرسی یا همان کفپوش پیاده رو، بر پایه بتن و از ترکیب ماسه، سیمان پرتلند، سنگ دانه، پودر سنگ، آهک، سولفات کلسیم و آب ساخته شده است. این نوع کفپوش به دلیل روکش سیلیسی ضدیخ، بافت منسجم و مستحکم، طول عمر بالا و سایر ویژگی‌های منحصر به فردش، یک گزینه عالی برای پوشش معابر عمومی است. درصد بالای بتن موجود در کفپوش پرسی و مقاومت سطحی بسیار بالای آن، سبب شده تا از این محصول برای موزاییک کردن کف معابر عمومی، پیاده روها، محوطه ساختمان‌های مسکونی و اداری یا پارکینگ‌های عمومی استفاده شود. کفپوش پرسی در شرایط یخبندان تا دمای ۵۰ درجه زیر صفر، و حرارت‌های بسیار بالا تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد کاملا مقاوم است، و دچار آسیب نمی‌شود، و همان طور که پیش‌تر گفتیم علت این موضوع، تراکم بالای بافت موزاییک و جذب آب بسیار محدود این محصول است؛ طبق تحقیقات چیزی در حدود کمتر از ۶ درصد!

کاربرد‌های موزاییک پلیمری در پوشش کف و نمای ساختمان‌ها

موزاییک پلیمری سطح تقریبا غیر قابل نفوذی نسبت به رطوبت دارند؛ طبق نتایج آزمایشگاهی چیزی حدود ۶%! این ویژگی سطح موزاییک را نسبت به نفوذ هرگونه ماده خارجی، به ویژه مایعات شیمیایی مقاوم نموده است. موزاییک پلیمری مقاومت بسیار بالایی نسبت به ضربه، اصطحکاک و سایش دارد، هر چند این ویژگی مشترک همه موزاییک‌های بتنی است، اما در موزاییک پلیمری به شکل برجسته تری دیده می‌شود. این کفپوش به شدت نسبت به درجه حرارت‌های بالا، و تابش مستقیم نور خورشید یا حتی آتش سوزی مقاوم است.

یکپارچگی بافت موزاییک پلیمری، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر بفرد این محصول است. یکپارچگی بافت سطحی سبب می‌شود موزاییک در مناطق سردسیر و مرطوب دچار آسیب نشود، تردد وسایل نقلیه به ویژه وسایل نقلیه سنگین روی کفپوش راحت‌تر شود و در صورت بارش برف و یخبندان‌های سنگین، از لغزندگی و سُر خوردن خودرو جلوگیری شود. شستشوی انواع مختلف موزاییک پلیمری به سادگی انجام می‌شود، و نیاز به هیچ گونه شوینده خاصی ندارد. دیگر شاخصه مهم و قابل توجه این محصول، قیمت بسیار مناسب آن در مقایسه با سنگ طبیعی و سایر انواع سنگ‌های تزئینی مصنوعی است.

از انواع موزاییک پلیمری برای پوشش کف ساختمان‌ها مسکونی و اداری استفاده می‌شود، زیرا این محصول یک انتخاب ایده آل برای مکان‌های در معرض عوامل طبیعی و پر رفت و آمد است. به دلیل کیفیت بالا و مقاومت بسیار خوب این موزاییک در برابر عوامل محیطی از آن برای پوشش کف مکان‌های خارجی ساختمان، مانند حیاط، باغ و باغچه، پله‌ها و مسیر‌های ورودی به ساختمان و سنگ فرش‌های طرح دار و زیبا استفاده می‌شود.


تعداد بازدید : 889

ارسال نظر

ارسال