افزایش تنوع در بازار شیشه

  • دوشنبه 12 مهر 1400 ساعت 10:42

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: کاربرد شیشه و آینه در ساختمان‌های مختلف، رو به افزایش است. تا دو، سه دهه پیش، عمده کاربرد شیشه، در و پنجره‌های خانه‌ها و مغازه‌ها بود. البته شیشه‌های رنگی در خانه‌ها و سکوریت به عنوان درب مغازه‌ها نیز کاربرد داشت. این روزها، شیشه‌های رنگی کوچک که تلألو رنگ زیبایی داشتند، جنبه هنری پیدا کرده و کمتر در خانه‌های عادی به کار می‌روند. نور آفتاب در آپارتمان‌ها به کالایی گران تبدیل شده که هدر دادن حتی بخش کمی از آن، عاقلانه به نظر نمی‌رسد.
افزایش تنوع در بازار شیشه

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از دنیای اقتصاد، البته به مرور زمان و با متنوع‌تر شدن تولید شیشه و آ‌ینه، کاربرد این وسیله در صنعت ساختمان افزایش پیدا کرد. همچنین متناسب با تنوع محصول و ارتقای کیفی، هزینه خرید و نصب شیشه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد.

از 550 هزار متر مربع تولید روزانه شیشه در کشور، حدود 40 درصد آن به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و آسیای میانه صادر می‌شود و بقیه، در بازار داخلی توزیع می‌شود. این در حالی است که عمده نیاز کشور در این بخش از طریق 9 کارخانه تولید داخل تامین می‌شود و صرفا مواردی مانند رنگ پشت آینه و لمینیت شیشه طلقی اتومبیل از خارج کشور وارد می‌شود.

 سهم اندک ارز در تولید شیشه و آینه، مانع افزایش جدی قیمت آن شد و در سال 1399 متاثر از عواملی همچون افزایش هزینه حمل‌ونقل و دستمزد نیروی انسانی، به طور میانگین شاهد 38 درصد افزایش قیمت در این بخش بودیم که کمتر از میانگین افزایش قیمت کالاهای عمومی است. از حدود 1100 واحد فروش و نصب شیشه و آینه که در 5 سال گذشته در تهران فعالیت می‌کردند، 400 واحد تغییر شغل داده‌اند که علت آن، افزایش تولید در و پنجره‌های دوجداره در کارخانه‌های صنعتی است.

به طور کلی قیمت مقطوعی برای شیشه‌بری و آینه وجود ندارد و قیمت‌ها در این بخش، صرف‌نظر از کارکرد، جنس و ابعاد، به محله و منطقه ارائه خدمات نصب شیشه و آینه هم ربط دارد. شیشه بالکن، درب شیشه‌ای، دیوار شیشه‌ای دوجداره و آینه‌کاری آرایشگاه زنانه از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط شیشه‌بری‌ها هستند.

چسب آکواریوم به جای بتونه

در دهه‌های قبل، در نصب شیشه‌های در و پنجره‌های تک‌جداره، از نگهدارنده فلزی و بتونه مخصوص استفاده می‌شد که هزینه چندان مهمی در مقابل قیمت شیشه نداشتند. اما در سال‌های اخیر فرآیند نصب تغییر کرده است و معمولا از چسب آکواریوم برای نصب شیشه در و پنجره استفاده می‌شود. هر تیوب چسب آکواریوم حدود 75 تا 80 هزار تومان قیمت دارد که برای نصب یک قطعه شیشه حدود 60 در 90 سانتی‌متری، نیمی از تیوب مصرف می‌شود. این در حالی است که شیشه ساده با ضخامت 4 میلی‌متر که معمولا در فضای داخلی خانه به کار می‌رود، قیمتی حدود 60 هزار تومان دارد. در واقع در این حالت، هزینه ابزار مصرفی و دستمزد نصب، با قیمت خود شیشه برابری می‌کند.

شیشه‌های بالکن

یکی از مهم‌ترین عواملی که قیمت شیشه بالکن را تعیین می‌کند جنس شیشه‌ای است که برای بالکن انتخاب می‌شود که معمولا شیشه سکوریت، گزینه بهتری است. شیشه‌های سکوریت بسیار مقاوم‌اند ولی می‌توان از شیشه‌های دوجداره نیز استفاده کرد.  ابعاد شیشه‌ای که مورد نیاز است یکی از عوامل موثر بر تعیین قیمت شیشه بالکن است. برای مساحت‌های زیاد از جمله ساخت مجتمع‌های مسکونی و تجاری، هزینه‌های نصب به‌شدت شکسته می‌شوند. قیمت شیشه سکوریت بدون دستمزد نصب، در محدوده 200 تا 400 هزار تومان برای هر متر مربع در نوسان است و ضخامت، مهم‌ترین شاخص مقایسه قیمت‌ها است. شیشه دوجداره نیز در محدوده متر مربعی 100 تا 180 هزار تومان قابل خرید است. شیشه بالکن را می‌توان به دو روش ساده و ریلی نصب کرد. دستمزد نصب و هزینه یراق‌آلات مصرفی برای هر بالکن، بین 400 تا 700 هزار تومان برای نصب ساده و 1400 تا 3000 هزار تومان برای نصب ریلی است.  بر اساس گزارش سایت سنجاق، قیمت بالکن شیشه‌ای ریلی به دلیل هزینه سازه آن، بیشتر است. البته مزیت‌های این سبک از شیشه بالکنی، قیمت بالاتر را مقرون به صرفه می‌کند. چون می‌توان با این روش، هر زمان که لازم بود، از بالکن به صورت غیرپوشیده و درست مثل یک بالکن عادی استفاده کرد.

پارتیشن دوجداره

دیوار شیشه‌ای دوجداره در بسیاری از فضاها به‌ویژه فضاهای اداری کاربرد دارد. مزیت این دیوارها در این است که دیگر صدا و همچنین سرما و گرما به سادگی قابل عبور نخواهد بود و در عین حال به تمامی فضا مسلط خواهید بود.  جنس شیشه بر قیمت دیوار شیشه‌ای دوجداره تاثیر جدی دارد. هر چه ضخامت شیشه مد نظر برای دیوار بیشتر باشد، قیمت دیوار شیشه‌ای دوجداره بیشتر خواهد شد. هر چه ابعاد دیوار بیشتر باشد قیمت پایه دیوار شیشه‌ای دوجداره، کاهش خواهد یافت.  قیمت پارتیشن برای طرح ایتالیایی متر مربعی 1200 تا 1400، طرح اقتصادی 900 تا 1100 و طرح کرتین وال، متر مربعی 2100 تا 2400 هزارتومان است که این هزینه شامل یراق‌آلات و نصب نیز می‌شود. البته ممکن است پارتیشن، ترکیبی از چوب و شیشه دوجداره باشد که دامنه قیمتی متنوع‌تری خواهد داشت و بر اساس جنس چوب و اینکه در بین دو جدار شیشه کرکره متحرک نصب شود یا نه و همچنین کدر یا شفاف بودن شیشه، هر دو متر مربع پارتیشن ترکیبی بین 5/ 2 تا 6 میلیون تومان طراحی، ساخت و نصب می‌شود. معمولا این قیمت در سفارش‌های بالای 50 متر (100 متر مربع) مشمول تخفیف حجمی خواهد شد.

 


تعداد بازدید : 498

ارسال نظر

ارسال