فعالان رویدادهای تجاری

آقای دولت صنعت نمایشگاهی را تعطیل نکنید!

  • چهارشنبه 5 آذر 1399 ساعت 15:22

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: در جدیدترین دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، صنعت نمایشگاهی در دسته مشاغل پرخطر قرار گرفت و برگزاری هر نوع رویدادی، در هر شهر و با هر درجه از میزان شیوع ممنوع عنوان شده است.
آقای دولت صنعت نمایشگاهی را تعطیل نکنید!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به نقل از صمت،آنطور که در اطلاعیه شماره۲ کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا آمده است: برگزاری هرگونه نمایشگاه اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی در همه وضعیت‌ها (زرد، نارنجی و قرمز)، تا عادی شدن شرایط ممنوع است.

این موضوع اعتراض شدید فعالان صنعت نمایشگاهی را به‌دنبال داشته و اغلب صاحب‌نظران این حوزه آینده کسب‌وکار خود را در نظر نابودی تلقی می‌کنند. بیش از ۲۰ فعال نمایشگاهی در مباحث مربوط به تعطیلی یا عدم‌تعطیلی رویدادها اظهارنظر کردند که صمت به مرور و تا پایان آذر به‌طور ویژه این مباحث را منتشر خواهد کرد.

ترسیم نقشه راه، باشد برای بعد

عبدالکریم جلالی از پیشکسوتان صنعت نمایشگاهی پیرامون شرایط خاص صنعت نمایشگاهی به صمت گفت: در ابتدا بهتر است یک عارضه‌یابی از شرایط حال حاضر رویدادها داشته باشیم. من شرایط فعلی نمایشگاه‌ها را بحرانی، بیمار، بی‌برنامه، بدون متولی و فاقدنقشه راه می‌بینم. این در حالی است که صنعت یادشده را دارای ظرفیت رشد، زیرساخت قابل‌قبول، نیروی انسانی ماهر و... می‌دانم.
برگزارکننده نمایشگاه ایران‌متافو تصریح کرد: در این شرایط، برای آنکه صحبت‌های تکراری شبیه سخنرانی‌های انتخاباتی نداشته باشیم، بهتر است در جست‌وجوی شناسایی مشکلات و یافتن راه‌حل‌های منطقی باشیم. وی در ادامه اظهارکرد: یکی از موضوع‌هایی که همواره مورد توجه بوده، ترسیم نقشه راه برای آینده صنعت نمایشگاهی است. البته فکر می‌کنم ابتدا باید شرایط کنونی را بشناسیم و براساس وضعیت فعلی نقشه راه آینده را ترسیم کنیم. ما در شرایطی از برنامه بلندمدت برای ۲۰ سال آینده حرف می‌زنیم که مشکلات امروز یعنی پاییز ۱۳۹۹ را هنوز نتوانستیم حل کنیم؛ بنابراین حل مشکلات کوتاه‌مدت در اولویت است.

امسال رویدادها را برگزار نکنیم، خسارت سنگینی می‌بینیم

یکی از برگزارکنندگان تهران درباره خسارتی که صنعت نمایشگاهی از تصمیمات غیرکارشناسی گرفته به صمت گفت: واقعا اینکه بخواهیم امسال قید برگزاری تمام رویدادهای نمایشگاهی را بزنیم به قیمت خسارات سنگین برای برگزارکنندگان پاییز و زمستان خواهد بود.

مریم توکلیان تصریح کرد: به نظر من، باید به‌دنبال راهکار باشیم؛ یعنی با رعایت اصول درست مربوط به پروتکل‌های بهداشتی از بازدیدکنندگان متخصص دعوت به‌عمل آورده و از بازدیدکنندگان عمومی نیز به‌طور مجازی استقبال کنیم. راهکاری که در ۶ ماه نخست امسال اجرا شد و اتفاقا اثر خوبی هم داشت.
این کارشناس نمایشگاهی تاکید کرد: ما نیاز به نقشه راه کوتاه‌مدت برای کسب‌وکار خودمان داریم و اگر امسال به نتیجه مطلوب نرسیم، شرایط برای سال آینده بسیار سخت خواهد شد. به نظرم پیش‌بینی برنامه بلندمدت را باید به بعد از توزیع واکسن برای همه مردم دنیا موکول کنیم. می‌دانم که بسیاری از همکاران ما از ابتدای سال شرایط را مطلوب ارزیابی نکرده و برای حفظ سرمایه‌های خود، وارد کسب‌وکارهای دیگری شدند. امروز می‌بینم که کار این دوستان بسیار منطقی بود و دیگران هم باید همین کار را می‌کردند.

وی در پایان گفت: درحال‌حاضر کاری از دست ما برنمی‌آید و فقط می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. امیدوارم با گشایش اقتصادی و احتمالا رفع تحریم‌ها، دوباره توسعه صنعت نمایشگاهی را به چشم ببینیم.

رویدادهای مجازی به‌تنهایی کاربرد ندارد

در ادامه اظهارنظرات کارشناس پیرامون وضعیت صنعت نمایشگاهی، مسئول امور رفاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، موضوع مربوط به برگزاری رویدادها به‌طور مجازی را مغایر با زیرساخت‌های فعلی صنعت نمایشگاهی دانست و اظهارکرد: هنوز هیچ‌تعریف استاندارد و دقیقی از اجرای نمایشگاه‌های مجازی ازسوی نهادهای بین‌المللی نمایشگاهی بیان نشده و شیوه‌های مختلفی که برای برگزاری رویدادها در این قالب خاص تدوین‌شده موفقیت چندانی نداشته و این واقعیتی است که قبول کردن آن برای اهالی این صنعت واقعا سخت است.

سعید دارابی ادامه داد: اینطور هم نیست که فکر کنیم اینترنت در صنعت نمایشگاهی نقشی نخواهد داشت.
به‌طور قطع، بسترهای مبتنی بر وب ابزارهای مناسبی در راستای مدیریت بهتر هزینه‌ها و راهکارهای اجرایی نمایشگاه‌ها و اجرای هوشمندانه رویدادها خواهد بود. هرچند هنوز توجه چندانی به آن در سطح ملی نشده و جای کار زیادی دارد.

این کارشناس نمایشگاهی همچنین تصریح کرد: چندی قبل معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و برنامه‌ریزی نمایشگاه بین‌المللی تهران پیشنهاد بسیار خوبی درباره ایجاد شهر هوشمند نمایشگاهی مطرح کرد. از نظر من این طرح یکی از مهم‌ترین و بهترین راهکارهایی است که می‌توان با دستیابی به اهداف عالیه آن صنعت نمایشگاهی را ابتدا در تهران و سپس با تعمیم پروژه به سایر مراکز نمایشگاهی کشور به سمت پیشرفت و مدرن‌سازی هدایت کرد.

وی در پایان گفت: قبلا از همکاران نمایشگاهی که به هر طریقی ایده، پیشنهاد یا نظری در این زمینه داشتند، دعوت کردیم به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند. به‌طور قطع، با همفکری و نگاه تیمی امکان اجرای این طرح در ابعاد کشوری وجود دارد.


تعداد بازدید : 346

ارسال نظر

ارسال