مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری:

رکود صنعت ریشه در سیاست‌های غلط دارد

  • دوشنبه 30 فروردین 1400 ساعت 15:35

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری گفت: برای ایجاد توازن میان صنایع آلومینیوم بالادستی و پایین‌دستی، باید از ابتدای کار، تمام سیاست‌های غلطی که در این حوزه و دیگر صنایع کشور، پیاده‌سازی و به اجرا درآمده است، حذف شود، اما مسأله این است که همه این سیاست‌های اشتباه تاکنون هرگز تغییر نکرده و تصمیمی هم مبنی بر اصلاح آن، وجود ندارد.
رکود صنعت ریشه در سیاست‌های غلط دارد

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از فلزات آنلاین، احد اباذری اظهار داشت: کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری از سال 1364 در حوزه تولید پروفیل آلومینیومی شروع به فعالیت کرده است. در ابتدای فعالیت ظرفیت تولید این کارخانه 900 تن بود که طی سال‌های بعد، ظرفیت‌ تولید خود را به سه‌هزار تن افزایش دادیم. گفتنی است که در سال جدید ظرفیت فعال کارخانه متأسفانه از 10 درصد ظرفیت اسمی نیز کمتر شده است.

وی افزود: یکی از چالش‌های موجود در سال 1399، کمبود نیروی انسانی بود. افراد زیادی هستند که با تأمین بودجه مالی معین، اقدام به خرید دستگاه (Miner) بیت‌کوین کرده و ماهانه نزدیک به 15 میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند. بنابراین، عموم افراد در سال گذشته به سمت شغل‌‌های آسان و پردرآمد رفتند.

به‌کارگیری ماشین‌آلات ایرانی به‌صرفه است

اباذری اذعان کرد: اکثر دستگاه‌‌ها و ماشین‌آلاتی که مورد استفاده قرار دادیم، ساخت ایران است. اگرچه می‌توان از دستگاه‌های ساخت کشور اروپا نیز استفاده کرد اما هزینه چند میلیاردی باید برای تهیه آن‌ها پرداخت کرد و این کار مقرون‌به‌صرفه نیست. همچنین می‌توان دستگاه‌های دست دوم از کشور ترکیه وارد کرد و مورد استفاده قرار داد که آن‌هم به‌دلیل کهنه‌بودن قطعات، دستگاه بیش از چند ماه دوام نخواهد آورد. دستگاه‌های چینی هم گزینه دیگری است که برخی از تولیدکنندگان از آن بهره می‌برند.

معامله با خارجی‌ها، دردسرساز است

مدیرعامل کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم اباذری درباره‌ی اینکه عمده مشتریان این واحد تولیدی چه شرکت‌هایی هستند، بیان کرد: برای فروش محصولات خود چندین مرتبه از کشور عراق، سفارش‌هایی داشتیم اما به این دلیل که مهلت تسویه حساب، 15 روزه بود؛ با عراقی‌ها وارد معامله نشدیم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، در یک پیشنهاد، سفارش تولید 60 تن پروفیل آلومینیومی به ما داده شد که قیمت تمام‌شده آن به چهار میلیارد تومان می‌رسید. اگر خریدار، بار را تحویل می‌گرفت و بابت آن وجهی پرداخت نمی‌کرد، چطور می‌توانستیم پرداخت این مبلغ را پیگیری کنیم؟! طرف‌های عراقی به‌دلیل مهلت پرداخت 15 روزه فقط در یک یا دو نوبت سعی در جلب اعتماد تولیدکننده دارند اما بعد از گذشت این مدت و اثبات اعتماد، دیگر خبری از پرداخت هزینه محصولات به تولیدکننده رسیده نیست. این نتیجه براساس کسب تجربیات به‌دست آمده و گزاف‌گویی نیست.

صنعت از پای‌بست ویران است ...

اباذری تأکید کرد: برای ایجاد توازن میان صنایع آلومینیوم بالادستی و پایین‌دستی، باید از ابتدای کار، تمام سیاست‌های غلطی که در این حوزه و دیگر صنایع کشور، پیاده‌سازی و به اجرا درآمده است، حذف شود اما مسأله این است که همه این سیاست‌های اشتباه تاکنون هرگز تغییر نکرده و تصمیمی هم مبنی بر اصلاح آن، وجود ندارد.

وی به نکته‌ای تأمل‌برانگیز اشاره کرد و افزود: تنها در شهرستان تبریز در حوزه آلومینیوم، حدود 80 درصد از کارخانه‌ها طی سال گذشته تعطیل و نیمه‌تعطیل شده‌اند و متأسفانه کسی هم به‌دنبال حل این مسأله نیست.

افزایش بلاتکلیفی تولیدکنندگان

اباذری درباره‌ی اینکه "آیا برنامه توسعه‌ای برای سال 1400 درنظر گرفته‌اید یا خیر"، گفت: همین که بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم، کار بسیار مهمی را به سرانجام رسانده‌ایم! نزدیک به دو سال است که به‌علت تحریم و شرایط نامطلوب اقتصادی، حقوق کارگران را خود را از محل ذخیره شخصی پرداخت می‌کنیم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، قطعاً در سال 1401، کارخانه را تعطیل خواهیم کرد. می‌توان گفت باید منتظر معجزه باشیم. ازطرفی هم با امضای سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، با ورود تدریجی چینی‌ها به ایران، بازار آلومینیوم ایران به‌سادگی در دسترس آن‌ها قرار گرفته و صنعت آلومینیوم کشور را به روش‌های دلخواه خود اداره خواهند کرد.

وی درخصوص احداث «آلوم‌شهر» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به‌منظور استقرار صنایع پایین‌دستی آلومینیوم و تأمین مواد اولیه از سوی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، تصریح کرد: خیلی واضح باید ذکر شود که این کار فقط وقت هدردادن است! چراکه از ریشه سیاست‌گذاری‌های صنعتی اشتباه است و تا زمانی‌که اصلاحی در این زمینه صورت نگیرد، فقط وقت و هزینه‌های گزاف که باید صرف رشد تولید شود، از بین می‌رود.


تعداد بازدید : 556

ارسال نظر

ارسال