ساختمان‌هایی با نمایی عجیب و متفاوت

  • شنبه 11 بهمن 1399 ساعت 15:34

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: طی سال‌های اخیر ساختمان‌هایی با نماهایی خاص، عجیب و متفاوت در جهان ساخته شده‌اند که شهرت جهانی پیدا کرده‌اند. در ادامه با برخی از این ساختمان‌ها آشنا می‌شویم:
ساختمان‌هايي با نمايي عجيب و متفاوت

 

  • مرکز هنری در پکن

National Center For Preforming Arts

این مرکز هنری که در شهر پکن در کشور چین واقع شده، یکی از بزرگترین سالن‌های اپرا در جهان را در خود جای داده است. گنبد این مرکز به‌شکل بیضوی و از جنس شیشه و تیتانیم است. دورتادور این مرکز هنری یک دریاچة مصنوعی طراحی شده است. ساخت مرکز هنری پکن در سال ۲۰۰۱ آغاز و در اواخر سال ۲۰۰۷ به پایان رسید. هزینة ساخت این مرکز ۳۰۰ میلیون یورو بوده است. معمار این بنا، پاول آندرئو (Paul Andreu) است که این بنا را با ارتفاع 28/46 متر و در زمینی به مساحت 219400 مترمربع طراحی کرده است. آندرئو در توضیح دربارة این بنا گفته است که هدف من، طراحی بنا به‌شکل تخم‌مرغی بوده که برروی آب شناور است. محل ورودی اصلی به ساختمان ضلع شمالی آن است و افراد پس از عبور از راهرویی از زیر آب وارد ساختمان می‌شوند.

نمای این ساختمان از جنس شیشه و تیتانیم است. جنس پوستة گنبد تیتانیمی است و در بخش شمالی ساختمان، پوستة تیتانیمی توسط شیشه جایگزین شده است، لذا کل نما از جنس تیتانیم بوده و تنها بخش شمالی که تقریباً یک ‌چهارم نما را شامل می‌شود، شیشه‌ای است.

قطعات تیتانیم و شیشه به‌گونه‌ای بر سطح هذلولی بدنه نشسته است که همخوانی معماری بی‌نظیری به‌وجود آورده است.

این نمای شیشه‌ای از نوک گنبد آغاز شده و به‌تدریج به‌سمت قسمت پایین گنبد به‌صورت عرضی زیاد می‌شود. پانل‌های آلومینیومی قطعات شیشه را از یکدیگر جدا کرده‌اند.

ساختمان هنری پکن در کنار شهر ممنوعه ساخته شده است و لذا می‌توان از نمایی با تلفیق دورة معماری جدید و قدیم در کنار یکدیگر بهره برد.

این ساختمان دارای سه سالن بزرگ اصلی است که یک سالن به اپرا، یک سالن به موسیقی و دیگری به تئاتر اختصاص دارد.

به‌گفتة دولت چین، این ساختمان و سالن‌های هنری‌ که در داخل آن قرار گرفته، ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نبوده و بیشتر هزینه‌های آن توسط دولت تأمین می‌شود.

  • برج کاپیتال گیت در دوبی

Capital Gate

این برج کج در دوبی به‌عنوان برج پیزای دوبی شناخته می‌شود به‌طوری‌که در سال 2010 سازمان گینس، این ساختمان را به‌عنوان " کج‌ترین ساختمان ساخته‌شده توسط بشر" شناسایی کرد. ارتفاع این برج به 160 متر (520 فوت) می‌رسد که در 16 هزار مترمربع (170 هزار فوت مربع) فضای اداری بنا شده است. برج کاپیتال گیت، یکی از بلندترین ساختمان‌های دوبی محسوب شده که زاویة انحراف آن حدود 18 درجه است. صاحب اصلی این ساختمان بی‌نظیر، شرکت نمایشگاهی ابوظبی است. این ساختمان در 35 طبقه بنا شده و کل زیربنای آن، 531 هزار مترمربع است. معمار این بنای بی‌نظیر گروه معماری RMJM است.

این ساختمان برروی 490 ستون بلند که 30 متر از آن زیرزمین قرار دارد، بنا شده است. ستون‌های عمیق موجب افزایش مقاومت ساختمان دربرابر بادهای قوی، زمین‌لرزه و ... می‌شود.

عملیات ساخت این ساختمان در سال 2007 آغاز و در سال 2011 به پایان رسید.

رابرت متو (Robert Mathew) طراح این ساختمان، در پایه‌های آن از ستون‌های فولادی تقویت‌شده با بتن استفاده کرده است‌.

در این برج، سالن آتریوم مخروطی‌شکلی به‌طول 80 متر بنا شده است. در ساخت این بنا تقریباً 21500 تن فولاد استفاده شده است که بیشتر آن به‌عنوان ستون اصلی برج مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نمای این ساختمان ترکیبی از جنس شیشه و فولاد است که به‌صورت مارپیچ بالا رفته است و نمایی درخشنده به‌وجود آورده است. این ترکیب در 23 هزار مترمربع بنا پخش شده است.

نمای بیرونی این ساختمان به ساختار بتونی-فولادی متصل شده است. در ساخت نمای فوق از 728 قطعه شیشه که به‌صورت سفارشی ساخته شده‌اند، استفاده شده است. این شیشه‌ها به سطح انحنادار ساختمان متصل شده و شکلی شبیه الماس به‌وجود آورده‌اند که از نمای بیرونی درخشش الماس‌گونه نیز دارد. سیستم شیشه متصل شده به ساختمان کاردینال 240C نام دارد و دارای دو پوشش نقره‌ای است که شفاف بوده و انتقال نور را دوچندان کرده‌اند. 16 طبقة اول این ساختمان در فضایی به وسعت 15 هزار مترمربع بنا شده و اداری است و در طبقات بالاتر، نخستین هتل هایت پنج ستارة ابوظبی در 25 هزار مترمربع زیربنا ساخته شده است. همچنین در این ساختمان یک آتریوم بزرگ نیز قرار دارد. در بخش شرقی ساختمان نیز یک قهوه‌خانة سنتی به‌همراه استخر روباز ساخته شده است که ازآنجا می‌توان شهر ابوظبی و خلیج‌فارس را به‌خوبی مشاهده کرد.

در کنار این ساختمان، سرسره‌ای فولادی و مشبک به‌صورت نمادین ساخته شده که زیبای آن را دوچندان کرده است.

نمای فولادی این برج، پروفیل‌هایی است که به‌صورت مثلثی کنارهم قرار گرفته‌اند و شیشه‌‌های مذکور را در خود نگه داشته‌اند. سرسرة کناری ساختمان نیز از شبکه‌های فولادی لوزی‌شکلی ساخته شده است.

  • شهرک علم و هنر اسپانیا

City of Arts & Sciencs Spain

این شهرک یکی از پرطرفدارترین ساختمان‌های توریستی اسپانیا است که در شهر والنسیا واقع شده و یک مجموعة فرهنگی، ‌معماری محسوب می‌شود. درواقع این شهرک یکی از 12 گنجینة کشور اسپانیا به حساب می‌آید.

این ساختار بسیار شبیه ساختمان هنری پکن است و در بستر رودخانة توریا (Turia) ساخته شده است. هریک از ساختمان‌های این شهرک از لحاظ نما و معماری، زیبایی خاصی دارند.

  • ساختمان L'Hemisferic

مهم‌ترین ساختمان این شهرک، ساختمان لاهمیسفریک است که در سال 1998 بنا شده است. این بنا به‌شکل چشم ساخته شده است و دور تا دور آن‌را آب فرا گرفته است. قسمت کف این استخر از جنس شیشه است. این شیشه خود زیبایی بنا را دوچندان کرده است. ساختمان مزبور به شکل نیم‌کره‌ای است که برروی پایه‌های بتنی به‌طول 110 متر و عرض 5/55 متر بنا شده‌اند.

این ساختمان شامل یک سینمای بزرگ، سینمای سه‌بعدی و یک افلاک نماست.

نمای این ساختمان از پروفیل‌های فولادی، شیشه و سایبان‌هایی با ورق‌های آلومینیومی تشکیل شده است. بازدیدکننده در نگاه اول پروفیل‌های فولادی مشبک را در نزدیک زمین خواهد دید. پس از آن پروفیل و شیشه قرار دارند و درنهایت سقف ساختمان است که از جنس آلومینیوم ساخته شده است. سقف آلومینیومی متشکل از ورق‌های آلومینیومی است که کنارهم قرار گرفته و یک سایبان به‌شکل برگ را ساخته است. این سایبان آلومینیومی، قابلیت باز و بسته‌شدن دارد و در راستای محور خمیدة سقف، باز و یا بسته می‌شود.

شهرک علم و هنر توسط یک سری پلکان که به یک لابی بتونی منتهی می‌شوند، به دو بخش تقسیم شده است. فضاهای زیرزمینی توسط شیشه‌های نیمه‌شفاف مزین شده‌اند: آنچه این ساختار را منحصربه‌فرد ساخته، پژواک صدا در این ساختمان است.

  • موزة پرینسپ فیلیپ

Museu De Les Ciencies Principe Felipe

این موزه که در سال 2001 افتتاح گردید به‌شکلی شبیه اسکلت نهنگ طراحی شده است. این موزه در فضایی به مساحت 40 هزار مترمربع بنا شده و دارای سه طبقة مجزاست. در طبقة نخست سالنی برای برگزاری نمایشگاه‌ها، در طبقة دوم سالن علم و فناوری و در طبقة سوم موزة بدن انسان یا "جنگل کروموزوم" درنظر گرفته شده است. همچنین در طبقة سوم سالن‌های "بی‌وزنی یا جاذبة صفر" "آکادمی فضا" و "ابر قهرمان‌های مارول" نیز تعبیه شده‌اند.

در ساخت نمای این ساختمان از 20 مترمربع شیشه (4 هزار قطعه شیشه)، 58 هزار مترمکعب بتن و 14 هزار تن فولاد استفاده شده است. این ساختمان با طول 220 متر، عرض 55 متر و ارتفاع 80 متر ساخته شده است.

آب‌های اطراف این ساختمان موجب شده که نمای آن بازتابش زیبایی در آب‌های اطراف داشته باشد. نمای اسکلتی ساختمان از جنس فولاد است و درون این اسکلت از پانل‌های فولادی و شیشه استفاده شده است اما بازدید‌کننده در نگاه اول، پیش از آنکه به شیشه‌های نصب‌شده توجه کند، اسکلت فولادی که برروی شیشه‌ها نصب‌شده را خواهد دید.

  • ساختمان L'umbracle

این ساختمان در سال 2001 افتتاح شده و به‌عنوان ساختاری باز محسوب می‌شود. بافت گیاهی این مجموعه، از آن باغی با انواع درختان ازجمله درخت نخل ساخته است.

این ساختار به‌طول 320 متر و عرض 60 متر، دارای 55 کمان ثابت و 54 کمان معلق است که ارتفاع آنها 18 متر می‌باشد. گیاهان داخل باغ به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند که رنگ آنها با گذر فصل تغییر کند. گیاهان مختلف در این باغ، پوشش گیاهی بی‌نظیری به‌‌وجود آورده‌اند.

این ساختار عجیب از قوس‌های فولادی به رنگ سفید ساخته شده که توسط تیغه‌های فولادی شبیه تیغة ماهی در کنارهم قرار گرفته‌اند. هدف از این ساختار، ایجاد فضایی سبز برای پیاده‌روی بوده است. در این فضا، رستوران و محل استراحت و ... نیز تعبیه شده است.

  • ساختمان L'Oceanografic

عملیات ساخت این ساختمان در سال 2003 به پایان رسید. این آکواریوم سرباز، بزرگترین آکواریوم در منطقة اروپا محسوب می‌شود. این بنا در زمینی به وسعت 000/000/110 مترمربع بنا شده است. در این آکواریوم، چندین استخر مختلف تعبیه شده که در یکی از آنها دلفین‌، در دیگری کوسه‌ و ... نگهداری می‌شود. درمجموع 45 هزار نوع از 500 گونة مختلف حیوانی در این مجموعه نگهداری می‌شوند. این آکواریوم به 10 بخش مختلف تقسیم شده که بخش‌های مختلف آن متعلق به حیوانات قطب شمال، جزایر، دریاهای گرمسیر، دریای سرخ و ... می‌باشند.

نمای این ساختمان از بالا به‌شکل پره‌های گل است. پوستة این ساختار بتنی به رنگ سفید است که با شیشه مزین شده است. نمای 8 پره‌ای بتنی به‌همراه شیشه‌های عمودی، زیبای خاصی را به ساختمان بخشیده و همزمان هر پره، معرف گونة خاصی از حیوانات بوده که آکواریوم ویژة خود را دارد.

  • ساختمان El Palau deles Arts Reina Sofia

این ساختمان عجیب و متفاوت، متعلق به سالن بزرگ اپرا در والنسیا در اسپانیاست که به‌شکل یک فضاپیما ساخته شده است. این ساختمان در تاریخ 8 اکتبر 2005 افتتاح و امکان بازدید عموم از آن فراهم گردید.

این ساختمان در 14 طبقه ساخته شده که سه طبقة آن در زیر زمین قرار دارد. این ساختمان با ارتفاع 75 متر، بلندترین ساختمان اپرا در جهان محسوب می‌شود. در این ساختمان سالن موسیقی با 380 صندلی و یک تالار اصلی به گنجایش 1520 نفر قرار دارد. لازم ‌به‌ذکر است که هزینة ساخت این بنا 2/1 میلیارد یورو بوده است.

نمای عجیب این ساختمان از جنس فولاد رنگ‌شده و شیشه است. پوسته یا کالبد اصلی این ساختمان از جنس فولاد است که پوشش سفید دارد و لا‌به‌لای این پوسته، شیشه‌های محدب کار شده است. یکی از مشکلاتی که در رابطه با این نما مطرح است، پوسته‌پوسته‌شدن زود‌هنگام بخش سفید نماست. متأسفانه پوشش سفید اعمال‌شده برروی گنبد فولادی، نامناسب بوده و پس از چند سال، پوسته‌پوسته شده است. به‌گفتة طراحان این نما، متأسفانه عدم زیرسازی مناسب باعث پوسته‌پوسته شدن نما شده است.

  • پل سفید

El Pont de l'Assut de l'or

این پل سفید مخروطی‌شکل، توسط معمار معروف سانتیاگو کالاتراوا(Santiago Calatrava) طراحی شد و ساخت آن در سال 2008 به اتمام رسید. تیزی بالای این بنا، بلندترین نقطه در این شهر محسوب می‌شود. این بنا با صرف 9/59 میلیون یورو هزینه، 125 متر ارتفاع و 180 متر طول ساخته شده است.

نمای این بنا شامل 29 کابل فولادی است که به عرشة بتنی متصل شده‌اند. این کابل‌ها به موازات یکدیگر نصب شده‌اند و جلوة خاصی را ایجاد کرده‌اند. برروی این پل منحصربه‌فرد، دو جادة کالسکه‌رو، سه جادة ماشین‌رو و یک راه برای عبور افراد با پای پیاده تعبیه شده است.

این بنا، مشابه پل‌های ساموئل بکت (Samuel Becket) در ایرلند و اراسموسبراگ (Erasmusbrug) در هلند طراحی شده است.

10- ساختمان L'Agora

این ساختمان سرپوشیده، به مسابقات ورزشی اختصاص داده شده است. این ساختمان نیز توسط سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrauva) طراحی و در زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع و به ارتفاع 80 متر احداث شده است. در این ساختمان، امکان جایگزینی 6075 نفر برروی صندلی‌های مجزا وجود دارد. این ساختمان در نوامبر 2009 و با صرف 90 میلیون یورو هزینه ساخته شده است.

این بنا در زمینی بیضوی‌شکل قرار گرفته و با نمایی به رنگ بنفش، ‌نظر همگان را به خود جلب می‌نماید.

نمای ساختمان شامل پوستة فولادی به رنگ بنفش و شیشه‌های دوجداره‌ای است که برروی سقف ساختمان نصب شده است. شکل ساختمان الهام‌گرفته از چشم‌ انسان است و از نمای دور شبیه چشم به‌نظر می‌رسد. برروی بدنة فولادی بنفش‌رنگ، میله‌های فولادی بنفش نصب شده که به‌گفتة بسیاری از دست‌اندرکاران هنر، نشان‌دهندة مویرگ‌های شبکیة چشم است.

علاوه بر برنامه‌های ورزشی، در این ساختمان مراسم خاص مثل اعیاد نیز جشن گرفته می‌شود.

از دیگر پروژه‌های درحال احداث در این شهرک، می‌توان به ساخت سه آسمان‌خراش به ارتفاع 308 متر، 266 متر و 220 متر اشاره نمود. درحال‌حاضر ساخت این سه آسمان‌خراش به تعویق افتاده و حتی ممکن است به‌طورکلی لغو شود.

بنابر این گزارش، تأثیر اقتصادی این مجموعه به‌صورتی است که سالانه 113 میلیون یورو درآمد و درحدود 3509 فرصت شغلی ایجاد می‌نماید.

  • ساختمان Atomium

ساختمان آتومیوم در سال ۱۹۵۸ در بروکسل ساخته شد. این ساختمان به یک موزة بزرگ تعلق دارد. این ساختمان توسط آندره واترکین (Andre Waterkeyn) و ژان پولاک (Jean Polak) طراحی شده و ارتفاع آن ۱۰۲ متر و قطر هر کرة آن ۱۸ متر است.

از سال ۱۹۵۸، تاکنون این ساختار بارها تعمیر شده است. این ساختمان شامل 9 اتم آهن است که در بدنة سلول واحد مکعبی‌شکل (شبیه کریستال آهن) قرار گرفته‌اند. البته کریستال آهن ۱۶۵ میلیارد مرتبه کوچکتر از این ساختار است. از میان 9 اتم ساخته‌شده، شش ساختار اتمی دسترسی عمومی دارند. اتم‌ها حول ‌محور مرکزی ساخته شده‌اند. در محور مرکزی، آسانسور بسیار سریع با سرعت m/s 5 قرار گرفته که بازدیدکنندگان را به محورهای واسط (میان آسانسور و توپ‌ها) می‌رساند. از آنجا بازدیدکنندگان توسط پلة برقی به کرة موردنظر انتقال می‌یابند. پله‌‌برقی‌های ساخته‌شده در این ساختار، بلندترین پله‌برقی‌های موجود در اروپا محسوب می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های این ساختمان، مقاومت به تنش آن است. این ساختمان قادر است بادهایی با سرعت   140 را تحمل کند، چراکه بلژیک به وزش بادهای سهمگین معروف است. عملیات بازسازی اصلی این ساختار در سال ۲۰۰۴ آغاز و تا سال ۲۰۰۶ به‌طول انجامید. تغییر نما یکی از بازسازی‌های صورت‌گرفته برروی این ساختمان بوده است.

نمای اولیه اعمال‌شده برروی کره‌های ساختمان از جنس آلومینیوم بود. 9 اتم موجود در این ساختار دارای نمایی ساخته‌شده از ورق‌های آلومینیومی نقره‌ای‌رنگ بود. پس از بازسازی، ورق‌های مستهلک آلومینیومی توسط ورق‌های فولادی جایگزین شدند. همچنین برروی ورق‌های فولادی، لامپ‌های LED نصب شدند. بازوهای اتمی که راهروی آسانسور و پله‌برقی است، از جنس فولاد ضدزنگ است. هزینة این بازسازی ۲۶ میلیون یورو برآورد شده است که به‌منظور تأمین بخشی از مخارج تغییر نما، قطعات آلومینیومی نمای کهنه به بازدیدکنندگان فروخته شد (قطعات آلومینیومی به‌صورت سکه ضرب شده و هر سکه یادگاری به قیمت ۲ یورو فروخته شد). هدف از کلادینگ کره‌ها توسط فولاد، همخوانی فولاد و یون آهن بود (ساختار اصلی فولاد آهن است). از شش کره‌ای که امکان بازدید دارند، ۴ کره به سالن رخدادهای مختلف، یک کره به رستوران و یک کره مختص فعالیت کودکان است که امکان شب‌خوابی کودکان نیز در آن وجود دارد.

  • ساختمان Palais Ideal

معمار این ساختار فوق‌العاده نه معمار بوده و نه یک مهندس! وی فردیناند چوال (Ferdinand Cheval) نامه‌رسان پست فرانسه است. فردیناند ۳۳ سال از عمر خود را صرف ساخت این بنا کرد. وی با استفاده از تخیل و رویاهای خود این بنا را طراحی کرده است.

دیواره‌های بیرونی این ساختمان سنگی است که ساخت آنها ۲۰ سال به‌طول انجامید. این پستچی به‌دلیل انتقاد اطرافیان، حجم بالایی از سنگ‌های مورداستفاده در این بنا را در جیب خود جابه‌جا کرده و به محل بنا منتقل ساخته است. وی این سنگ‌ها را بیشتر به ‌هنگام شب جابجا می‌کرد. شکل ظاهری این بنا برگرفته از معماری هندی و معماری مسیحیت است. فردیناند پس از مرگ (در سال ۱۹۲۴) در همین قصر دفن شد. هم‌اکنون این ساختار که در دروم (Drom) واقع شده، تحت محافظت وزارت فرهنگ فرانسه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های توریستی این منطقه محسوب می‌شود.

فردیناند ابتدا ساختمان را با استفاده از سنگ‌های مختلف که به‌هم متصل شده بودند، بنا کرد و سپس نماسازی آن آغاز شد. نماسازی این ساختمان، شامل استفاده از سنگ‌های کوچک و عجیب بود که با آهک، ملات و سیمان به یکدیگر و به بدنة ساختمان متصل شده بودند. بسیاری از اشکال ایجاد‌شده برروی نما، با استفاده از سنگ‌های کوچک ساخته شده بود که مشابه اشکال دیوارة کلیساهایی چون نوتردام است.


تعداد بازدید : 680

ارسال نظر

ارسال