سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران برگزار شد

(24-23 آبان‌ماه 1400، مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما)

  • چهارشنبه 26 آبان 1400 ساعت 13:38

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: سومین گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه یک تهران با میزبانی شهرداری منطقه یک تهران و به همت مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان صما به‌مدت دو روز در روزهای یکشنبه ۲۳ و دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران برگزار شد

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، در این همایش معماران و سازندگان موفق در پنل‌هایی به ارائه پروژه‌های خود پرداختند و همچنین جلسه ویژه پرسش و پاسخ مدیران شهری با سازندگان و معماران منطقه یک برگزار شد.

در ابتدای این برنامه بهمن اصغری معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه یک تهران به سخنرانی پرداخت و همچنین در بخش اول پنل‌های این گردهمایی، بهروز منصوری معمار به تشریح روند ساخت پروژه‌های خود که از پروژه‌های موفق منطقه یک می‌باشد پرداخته و همچنین چالش‌ها و دغدغه‌های خود در این حوزه را مطرح کردند.

شناسایی موانع در گردهمایی سازندگان و طراحان

اصغری معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه یک در سومین گرهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک گفت: یکی موضوعاتی که برای پیدایش این گردهمایی انجام شده همان برگزاری کمپین نما بود.

در منطقه یک کمپین نما به‌شکل گردهمایی برپا شد دستاوردهای این کمپین موجب شد که گردهمایی دوم در سال ۹۹ با موضوع ایمنی برگزار و نتایج خوبی به‌دست آمد.

در گذشته دغدغه‌ها فرایند نما و صدور پروانه بود که خوشبختانه فرآیند نما رویکرد آن امروز بهتر شده است.

در پایان اصغری گفت: با گردهمایی سوم انشالله پیش از پیش بیاندیشیم و موانع رو به حداقل برسانیم و در این دو روز فضایی را ایجاد کنیم و تهران را به الگوی شهرهای اسلامی بسازیم.

 

حاجوی: شهرداری آماده پنجره واحد استعلام‌ها است

حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه یک در سومین همایش سازندگان و طراحان منطقه یک که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، گفت: اولین گام مدیریت شهری در دسترس‌‌بودن است، مدیران شهری را از اتاق‌های در بسته به کف میدان خواهیم آورد در این راه بر خود واجب دانستم که شرکت کنم و شنونده باشم.

شهردار منطقه یک تأکید کرد: نکات و مواردی که گفته شد در چند سطح قابل بررسی است.

یکی از این موارد آمایشی است که، حاکمیت محلی و مدیریت شهری را مجاب می‌کند نکات و مقررات را اصلاح کنند.

برخی نکات از دست شهرداری منطقه و شهرداری تهران خارج است و اصلاح قانون شهرداری که مریوط به سال ۱۳۳۴است امیدواریم در حوزه قوانین کار کنیم، موضوع دیگر اصلاح قانون نظام مهندسی است که باید به‌روز شود.

وی افزود: شعار شهردار تهران، کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام است و با توجه به جمعیت‌پذیری شهر تهران که از چالش‌های تهران است باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

حاجوی ادامه داد: بانک جهانی در سنوات گذشته زمان صدور پروانه را حدود ۳۰۰ روز اعلام کرده بود که بخش عمده آن مربوط به دستگاه‌های دیگر جهت استعلام‌ها است.

وی در ادامه یادآوری کرد: امیدواریم پنجره واحدی برای استعلام‌ها برای شهرداری اعمال شود تا زمان صدور پروانه کاهش پیدا کند. خوشبختانه شهرداری آمادگی برخط شدن استعلام‌ها و پنجره واحد را دارد.

شهردار منطقه یک تهران ادامه داد: توجه به حقوق عامه در دستورکار شهرداری بوده است این جلسات برای هم‌فکری بسیار مطلوب است و از آن استقبال می‌کنم.

وی تأکید کرد: نظارت بر ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و بازنگری ایمنی برای شخص بنده در اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: میثاق ما رعایت طرح تفصیلی است. با توجه به اقلیم خاص منطقه باید ایمنی پایدار را در سطح منطقه برای شهروندان داشته باشیم.

وی گفت: منطقه یک خوشبختانه پتانسیل‌های ویژه‌ای دارد و ساخت فاخر خواست ما و شماست که انشالله در سطح منطقه یک انجام شود.

شهردار منطقه یک خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مطلوب که در شهرداری اتفاق خواهد افتاد تسهیل طرح نما در شهرداری است.

حاجوی تأکید کرد: ساختمان‌ها باید استانداردهای خود را داشته باشند و ضوابط ملی ساختمان حداقل‌هاست که امیدواریم در سطح منطقه یک استانداردها بالا و کیفیت بهتری را در ساخت‌و‌سازها شاهد باشیم و بدون‌شک تداوم این جلسات را پیگیر هستم تا خروجی خوبی داشته باشد و دسته‌بندی نقطه نظرات و انعکاس آن به مجموعه‌های مؤثر بالادستی تا فرآیندی را داشته باشیم که به‌خوبی اتفاق بیافتد.

در پایان با موافقت حاجوی شهردار منطقه یک قرار شد تا بیانیه‌ای از سوی دبیرخانه و گردهمایی معماران و سازندگان به شهرداری و شورا تقدیم شود.

 

جلسه هم‌اندیشی سازندگان منطقه یک تهران با مدیران شهری

در این گردهمایی، جلسه هم‌اندیشی سازندگان منطقه یک تهران با مدیران شهری با حضور مدیران حوزه شهری، سازندگان و معماران، جمعی از تولیدکنندگان، دانش‌آموختگان مهندسی و جمعی از علاقمندان برگزار شد.

لازم به‌ذکر است در این جلسه آقایان پژمان جوزی، حمید صحیح‌النسب، اصغر جهانیان و مدیرعامل شرکت لوتوس در حضور حمیدرضا حاجوی، شهردار منطقه یک تهران به بیان چالش‌های سازندگان با ضوابط و قوانین شهری پرداختند.

مجدآبادی مطرح کرد: معماری ایرانی الهام بخش ایده‌های بی‌نهایت

سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک تهران در دومین روز کار خود را با پنل بررسی شاخص‌های اثرگذار معماری در پروژه‌های ممتاز منطقه یک و با حضور کامران افشار نادری، حبیبه مجدآبادی، هومن بالازاده و شهاب علیدوست آغاز کرد.

در ابتدای این پنل شهاب علیدوست به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده و معرفی ۲ پروژه خود با موضوع خط آسمان شهری پرداخت و به‌طور مشخص درمورد پروژه‌هایی صحبت کرد که از خط آسمان فراتر رفته‌اند.

شهاب علیدوست: اصولاً در زمین هایی بالای هزار یا دو هزار متر با سطح اشغال ۴۰ درصد می‌شود نماهای دیگری به نمای اصلی متصل کرد

پروژه صبا در سال ۹۰ طراحی شد که پروژه اول ماست. پلاک‌های مجاور برج آسمان امسال طراحی شده است درکل پلاک‌های در شهر داریم که مجموع ۲ پلاک مجاور خودشان هستند.

علیدوست همچنین اشاره کرد: پروژه صبا از سه ضلع جنوب، شمال و غرب نور می‌گیرد، پروژه‌ای که از نمای تک‌بعدی خارج شده است.

وی بیان کرد: پروژه دوم پروژه نارنجستان هفت است که این پروژه همین رویکرد رو با دیدگاه متفاوتی دیده‌ایم. نکته‌ای که در این پروژه رعایت شد پروژه را به‌شکل لوگو دیزاین شد که می‌توان پتانسیل دید شمال و جنوب را در واحدهای مختلف داشته باشد. در نمای جنوب تأکید بر ارتفاع را شکانده‌ایم.

با تأکید بر اینکه نمای جانبی نمای مهم‌تری است، برروی آن کار کرده‌ایم و سعی شده است که واحدهای اداری را به هم ارتباط داده‌ایم و فضای همنشینی صورت بگیرد و می‌تواند نکته مثبتی تلقی شود.

یکی از بحث‌های دیگر که می‌توان انتقادی باشد اصولاً فضای مشاعات با پرت اضافه پروژه‌های که نمی‌توان فضاهای باکیفیتی باشد و در پروژه اول بیشترین تلاش من خلق فضاهای ایرانی در پروژه‌هاست.

حبیبه مجدآبادی: توده‌گذاری برای معماران بسیار مهم است

مجدآبادی و افشار نادری به نقد و بررسی پروژه‌ها پرداختند. در پروژه اول مسأله نما و در پروژه دوم به مسأله فضا را مورد بررسی قرار دادند.

هومن بالازاده ارائه‌دهنده دومین پنل با موضوع امتداد داشتن و دانش پرداخت

سیمای شهری ما به‌واسطه قوانین از بالا به پایین حاصل ساختمان‌های تکدانه است که بازنگری در تفکر ساختمانی در رشد این دانش مهم است در پروژه مذکور از یک ماژول استفاده شد استراتژی پروژه که در هم سفت‌کاری هم نازک‌کاری و دیزاین و متریال استفاده شود.

در این پروژه سعی شد موضوع فاصله را به‌عنوان یک تفکر ببینیم مسأله رزولوشن در این ساختمان یک بافت آجری است و دو موضوعی که در این پروژه دیده شده است.

پروژه سوم در خیابان ۱۳ و ساسان اجرا شد که این پروژه رابطه با سیمای شهری برقرار کنند و به‌عنوان یک معمار بتوانیم با شهرداری و کار فرما ارتباط برقرار کرده و تجربه کار با آجر در این پروژه‌ها نشان دادیم و دانشی را تولید کردیم و در استراتژی های کلان از جز به کل و بالعکس رفت و برگشت کنیم.

حبیبه مجدآبادی در پایان بررسی پروژه‌های بالازاده گفت: معماری ایرانی امکانات بی‌نهایتی به ما برای ایده می‌دهد چگونگی ورود نور به ساختمان از موضوعات بسیار مهم است که در این سه پروژه مشخص شده است.

شفافیت و ثبات قوانین برای اخذ جواز بسیار مهم است

دومین پنل در سومین گردهمایی سازندگان و طراحان منطقه یک در دو بخش با حضور معماران و سازندگان برگزار شد که در قسمت اول پنل علی کرمانیان، رضا حبیب زاده و مهدی خرمی حضور داشتند.

علی کرمانیان ضمن مقایسه نگرش شهرداری و دفاتر معماری در ساخت‌و‌ساز شهری خاطرنشان کرد: این گردهمایی و گفتگوها بسیار خوب است و بهتر است در یک مسیر درست و جهت‌گیری مشخص‌تری صورت پذیرد.

بعد از این جلسات خواهش ما در منطقه یک و معماری کشور این است که نتیجه این گفتگوها را ببینیم و همانطورکه شهرداری مایل است دغدغه‌هایش را بگوید ما نیز مایل هستیم که صحبت‌های ما شنیده شود.

وی افزود: خوب است که بعد از این جلسات دوستان مدیر جلسات دقیق‌تر را برگزار کنند تا حرف‌های بیشتری شنیده شود. با توجه به سابقه شهرداری در ۴۰ سال گذشته ما همچنان درحال در دل گفتن دغدغه‌هایمان هستیم این سابقه نشان می‌دهد نگرش شهرداری کمیت گرایانه بوده است و مهمترین دغدغه شهرداری دریافت پول جریمه بابت اضافه ساخت بوده است.

درصورتی‌که برای معمار کیفیت مهمترین چیز است و تمام دغدغه‌هایش کیفی است که اگر به‌درستی در کنار شهرداری که بیشترین دغدغه‌اش کمی است می‌تواند خروجی مطلوبی داشته باشد.

وی ضمن دسته‌بندی دغدغه‌هایش گفت: دغدغه‌های ما عبارتند از؛ اجتماعی، محیطی و محیط زیستی همچنین دغدغه‌های مرتبط با قوانین ضوابط و مقررات شهرسازی و نیز دغدغه‌های سیستمی و مکانیزم اداری و سازمانی که باید شهرداری به فکر رفع آن باشد.

خواهشی که از شهرداری داریم این است که با متخصص شهری به‌صورت تخصصی بنشینند و این ارتباط بیش از پیش برقرار شود.

حبیب‌زاده نیز در ادامه این پنل تأکید کرد: هر دوی ما یعنی شهرداری و معماران می‌خواهیم شهری باکیفیت داشته باشیم اما متأسفانه یکسری ضوابط داریم که چرخه‌ای معیوب است که باعث تولید یک سری تکنسین می‌شود که کار این تکنسین‌ها بدون‌شک از همه ما معمارها در تهیه نقشه بهتر است که این نشان از این چرخه معیوب دارد.

معمار سوالش این نیست که همه مقررات ساختمانی رعایت شود بلکه می‌پرسد چگونه باید سکونت و زندگی کرد و در این مورد فکر می‌کند و این فکر در استراتژی پروژه اتفاق می‌افتد و اینجاست که معمار با شهرداری به چالش می‌خورند و اما شهرداری اجازه صحبت نمی‌دهد شهرداری هیچ جایی ندارد که درمورد استراتژی با معمار صحبت کند.

مسئله معمار استراتژی است نه دیزاین. سکونت یک عمر بی‌زمان است، همه تاریخ‌ها در رابطه با سکونت سوال می‌کند و ما باید جواب بدهیم.

قانون اگر نتواند کسرت حقوق را به رسمیت بشناسد هیچ ضمانت اجرایی ندارد. مدیریت شهری باید بپذیرد که معمار شأنی دارد و نسبت به زندگی و سکونت فکر می‌کند.

من یک خواسته از شهرداری دارم این همه ساختمان در شهرداری ساخته می‌شود اجازه دهید و تنها ۵ ساختمان را به معماران بسپارید تا خودشان ضابطه‌ها را تعریف کنند و شما حمایت کنید شک نکنید که این ساختمان‌ها نمونه مرجع برای شهرداری تهران و کشور خواهد شد و باید دانست که ظرفیت معماری ما بسیار بالاتر از اینهاست.

مهدی خرمی تمام ساختمان‌هایی که جایزه می‌گیرند با خلاف‌های بسیاری ساخته می‌شوند که این به معماری لطمه می‌زند. اجازه دهیم ساختمان‌ها معمارانه ساخته شوند.

وی در پایان گفت: از شهرداری می‌خواهیم صدایمان را به بالادستی‌ها برسانند. ما باید در همان ابتدا بدانیم اضافه بنا قرار است اتفاق بیافتد‌ یا خیر هیچ جای دنیا اینقدر دست طراحان را نمی‌بندند.


تعداد بازدید : 698

ارسال نظر

ارسال