طراحی نمای ساختمان

  • دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 15:12

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: نمای یک ساختمان یا بنا اولین چیزی است که به محض دیدن آن ساختمان، توجه ما را به خود جلب می‌کند؛ اما چطور باید نمای مناسب ساختمان خود را انتخاب کنیم؟
طراحی نمای ساختمان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از زومیت، نمای ساختمان به‌معنای شکل ظاهری این ساختمان است که در اولین نگاه دیده می‌شود. برای انتخاب یک ساختمان برای خرید، اگر نمای خوبی نداشته باشد، احتمال خیلی کمی وجود دارد که خریدار برای بازدید به داخل خانه برود. به همین دلیل نما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

انواع نمای ساختمان

نمای ساختمان به دو قسمت نمای خارجی و نمای داخلی آن تقسیم می‌شود.

نمای خارجی ساختمان همان قسمت بیرونی آن است که می‌تواند از مصالح مختلفی تشکیل شده باشد. به‌عنوان مثال نمای آجری، نمای سیمانی، نمای رومی، نمای کلاسیک و نمای مدرن، نمونه‌های مختلفی از نمای بیرونی یا خارجی ساختمان هستند. همچنین با توجه به کارکرد ساختمان، نمای آن هم متفاوت است. برای مثال، نمای یک ساختمان تجاری را نمی‌توان با همان مصالح و همان روشی انجام داد که برای نمای ویلا استفاده می‌کنیم.

اهمیت نمای ساختمان

نمای ساختمان مهم است زیرا فرصتی برای تأکید بر طراحی آن است. تعداد زیادی از ساختمان‌ها به طرح‌های استانداردی که مطابق با مقررات ساختاری هستند، ساخته شده‌اند؛، اما به نمای خارجی آن‌ها توجه کافی نشده است.

 

نمای ساختمان علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در بهره‌وری انرژی و همچنین پیوند دادن طراحی بیرونی ساختمان با طراحی داخلی دارد. با نوآوری‌های جدید در مواد، ایده‌ها و طراحی، یک نمای ساختمانی می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای ساختمان‌ها ایجاد کند.

همان‌طور که ما به‌طور مداوم از ساختمان‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنیم و کار می‌کنیم تقاضای کاربری بیشتری داریم، اهمیت نمای ساختمان هم بیشتر می‌شود. علاوه بر این‌ها، نمای ساختمان تأثیر زیادی در جریان هوا و نور در ساختمان و همچنین نحوه کنار آمدن آن با شرایط محیطی خواهد داشت.

نمای داخلی ساختمان شامل طراحی دکوراسیون داخلی، اجرای دکوراسیون و طراحی داخلی خانه شما می‌شود که هر یک از آن‌ها نیازمند توجه و دقت زیادی است. چرا که نشان‌دهنده‌ی اهمیت شما به خانه خودتان است.

چرا نمای ساختمان اهمیت دارد

ما در این قسمت بخشی از دلایل اهمیت نمای ساختمان را برای شما بازگو می‌کنیم؛

1- سپر و مانع در برابر عوامل خارجی- نمای ساختمان شبیه لباس بدن انسان است، جایی که ما متناسب با آب‌و‌هوا و شرایط محیطی لباس می‌پوشیم. اگر آب‌وهوای ناحیه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد سرد و سخت باشد، طراحی نمای جلو باید از طریق مواد، سیستم‌ها، تکنیک‌ها و ... با آن شرایط سازگار شود.

۲- افزودن ارزش و هویت- درحالی‌که طراحی نما فقط نمای ساختمان است، اما نشان‌دهنده شخصیت طراحی و کاربران است. داشتن نمای خانه که منحصر‌به‌فرد بوده و به‌خوبی روی آن فکر شده باشد، می‌تواند در برابر ساختمان‌هایی که صرفا ساخته شده‌اند، از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد.

3- تهویه طبیعی و عایق صوتی- درحالی‌که نمای ساختمان مانعی برای بیرون است، درعین‌حال به نحوی وسیله ارتباط ما با محیط است. استفاده از مصالح در حالتی می‌تواند گاهی به‌طور کامل منزل شما را به سکوت دعوت کرده یا سروصدای زیادی را بر آن تحمیل کند. پس استفاده از مصالح و مواد مناسب برای نمای خانه اهمیت زیادی دارد.

4- نقش مهمی در بهره‌وری انرژی- به غیر از ایجاد راحتی و زیبایی، هر طراحی ظاهری به‌طور کلی برای محیط مناسب است. می‌توان به این فکر کرد که چگونه نمای ساختمان با داشتن انرژی خورشیدی، هجوم باد و ... مقابله می‌کند تا یک نمای کارآمد از نظر انرژی داشته باشد.

 

آخرین و نه کم‌اهمیت‌ترین، هر نمای ساختمانی زمانی موفقیت‌آمیز است که به‌راحتی به کاربران داخل آن دسترسی دهد. به این معنا که بتوان دیدگاهی کلی نسبت به داخل و خارج آن ساختمان پیدا کرد. این نه‌تنها روند زندگی را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث افزایش سطح بهره‌وری کاربران می‌شود. بنابراین یک طراحی نمای جلو باید همیشه در حوزه‌های مختلف فعال باشد، همان چیزی که یک معمار باید همیشه از آن آگاه باشد.


تعداد بازدید : 403

ارسال نظر

ارسال