ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

  • پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 7:23

اخبار => سایر رسانه ها

در سن 89 سالگی براثر عارضه قلبی درگذشت. اما همانطور که عنوان شد؛ نام او به مفهوم یک مرحله بالاتر برای ماستنگ است!
ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

عصرایران- ماستنگ یکی از افسانه ای ترین محصولات تاریخ صنعت خودروی جهان است و در این هیچ جای شکی وجود ندارد. خودرویی که از سال 1963 تا به امروز روی خط تولید قرار دارد و 6 نسل آن روانه بازار شده است.

6  نسل ماستنگ

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

اما برای ماستنگ همیشه یک مرحله بالاتر وجود داشته؛ جایی که اسب وحشی فورد اوج ویژگی ها و توانمندی های خود را به نمایش می گذارد! از کارول شلبی و امضای این مرد افسانه ای روی ماستنگ ها می گوئیم که حتما بارها نام این خودرو را همراه با شلبی شنیده اید.

کارول شلبی (2012- 1923) را به عنوان اسطوره پایان ناپذیر صنعت خودروی جهان می شناسند. مدل های جاودانه شلبی کبرا و تیونینگ اختصاصی ماستنگ از جمله شاهکارهای آقای شلبی! است.

کارول شلبی

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

وی در ابتدا خلبان نیروی هوایی ارتش آمریکا بود اما پس از جنگ جهانی دوم با توجه به علاقه فراوانش به خودرو وارد مسابقات حرفه ای اتومبیلرانی شد. در دهه 50 میلادی، تبدیل به یکی از رانندگان اصلی تیم های مازراتی و استون مارتین شد و در سال 1959 استون مارتین را فاتح لمانز24 کرد. از نگاه نشریات معتبر خودرویی در سال های 1956 و 1957 به عنوان راننده سال انتخاب شد و پیش از آغاز دهه 60 موفق شد 8 بار در مسابقات فرمول وان شرکت کند.

پس از خروج از دنیای مسابقات به دلیل بیماری قلبی، با فورد وارد دنیای تیونینگ بصورت حرفه ای شد و محصولات افسانه ای را با امضای خود ارائه کرد. ماستنگ جی تی500 مدل 1967 یکی از مطرح ترین آثار شلبی محسوب می شود.

شلبی در سن 89 سالگی براثر عارضه قلبی درگذشت. اما همانطور که عنوان شد؛ نام او به مفهوم یک مرحله بالاتر برای ماستنگ است!

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

با این توضیحات سراغ ماستنگ شلبی جی تی350آر مدل 2020 می رویم تا نگاه دقیق تری به این خودرو داشته باشیم:

طراحی

ماستنگ مانند همیشه زیبا و خشمگین به نظر می رسد. چراغ های نسل ششمی یکی از بهترین طراحی های تمام دوران ماستنگ را دارند؛ جزئیات داخلی آن بویژه 3 نوار ال ایی دیی مورب زیبایی های نمای جلو را افزایش داده است.

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

گریل(جلوپنجره) شش ضلعی در عرض توسعه یافته و بافت تیره لانه زنبودی برای آن انتخاب شده است. در این قسمت خبری از لوگوی بزرگ نیست فقط در گوشه سمت راست نشان شلبی کبری به رنگ قرمز مشاهده می شود.

مهندسان فورد در طراحی یک دماغه کوتاه که در عین حال جذاب و گیرا باشد عملکرد کاملا موفقی داشته اند. اینجا جزئیات شبیه چیزی که از کوپه های قدرتمند انتظار داریم آنقدر پیچیده نیستند اما همین سادگی در بهترین شکل خود جانمایی و ارائه شده است. بیشتر بخش های بامپر(سپر) را ورودی های هوا با بافت ساده مشابه گریل تشکیل داده  و در نزدیک ترین قسمت بامپر به زمین یک اسپلیتر تیره با نوشته حروف بزرگ شلبی قرار گرفته و وظیفه آن کاهش جریان هوای ورودی از روبرو به زیر ماستنگ است.

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

هود لاین های(خطوط روی درپوش موتور) قدرتمند این طراحی را نیز باید مورد اشاره قرار داد. چین های روی درپوش موتور آنقدر برجسته و اثرگذار هستند که از هر جهت نیمه جلویی( از آینه های کناری تا ابتدای خودرو) خودرو را نگاه کنید این درپوش موتور عضلانی مسیر دید شما را به سمت خود جذب می کند.

در نمای جانبی شیب تیز سقف، خطوط و زوایای روی درب و رینگ های کربنی اختصاصی 19 اینچی با سیستم ترمز برمبو به رنگ قرمز جلب نظر می کنند. حجمی که روی درب ماستنگ ایجاد شده شبیه اثر برجای مانده از حرکت سریع یک شی به نظر می رسد که همین اثر را نیز بر ذهن مخاطب دارد و معرف قدرت بالای این ماستنگ خواهد بود.

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

در قسمت رکاب هم ادامه کیت اسپلیتر جلو را داریم که با رنگ متضاد(مشکی) خودنمایی می کند.

ماستنگ از آن خودروهایی است که در بخش طراحی نمای عقب به اندازه یک خودروی جدید دیگر جزئیات و زیبایی خلق کرده است! به عبارت دیگر تمام حرف ها و ادعاهای ماستنگ در بخش طراحی تنها محدود به نمای جلو نمی شود.

اسپویلر بزرگ روی درپوش صندوق عقب، چراغ های خطی سه تایی مورب در هماهنگی با جزئیات داخلی چراغ های جلو، بامپر حجیم و دیفیوز اسپرت با خروجی های دوقلوی اگزوز در هر طرف عناصر تشکیل دهنده نمای عقب شلبی جی تی350آر هستند.

اطلاعات مربوط به ابعاد ماستنگ شلبی جی تی350 آر:

فاصله بین محورها: 2720 میلیمتر

طول: 4782 میلیمتر

ارتفاع: 1359 میلیمتر

عرض(بدون محاسبه اندازه آینه های کناری): 1927 میلیمتر

حجم صندوق عقب: 382.2 لیتر

 

کابین و امکانات هوشمند

ماستنگ ها همواره طراحی کابین ساده و البته قابل قبولی داشته اند. در جی تی350 آر نیز همین شرایط وجود دارد. استفاده از نمای فیبرکربین برای کنسول جلو و نشانگرهای آنالوگ بین خروجی سیستم تهویه از مهمترین اتفاقات کنسول محسوب می شود.

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

از جمله امکانات خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 ترکیب چرم و پارچه برای پوشش بخش های داخلی کابین، صندلی های ریکارو، سیستم تهویه مطبوع هوشمند، سیستم صوتی با 9 اسپیکر و امپلی فایر، 2 پورت شارژ یو اس بی، سیستم صوتی بنگ اند اولافسن با 12 اسپیکر، سی دی پلیر و ساب ووفر در صندوق عقب(بصورت آپشن)، سیستم ناوبری با پشتیبانی از دستیار صوتی(بصورت آپشن)، پدال های آلومینیومی، آینه عقب ضد انعکاس، اتولایت چراغ های جلو، استراحتگاه دست ردیف جلو، نگهدارنده لیوان 2 عدد، استراحتگاه پا برای راننده، استارت دکمه ای، بالابر اتوماتیک شیشه های کناری، دوربین دید عقب، نمایشگر دیجیتال جایگزین نشانگر سنتی آمپر(بصورت آپشن)، نمایشگر لمسی ویژه سیستم سرگرمی و دوربین های محیطی، ورود بدون کلید، سنسور نمایش باد لاستیک ها.

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

یکی از کمبودهای موجود در این بخش مربوط به عدم امکان تنظیم الکتریکی صندلی های ردیف جلو می شود.

در بخش ایمنی نیز می توان به امکاناتی مانند: کمبربند ایمنی 3 نقطه ای برای تمام صندلی ها، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، ایربگ زانوی راننده، ایربگ دوگانه جلو، ایربگ های کناری برای ردیف جلو و ... اشاره کرد.

 

پیشرانه

ماستنگ و امضایی برای یک مرحله بالاتر! (+تصاویر)

شلبی جی تی350آر از یک پیشرانه 5.2 لیتری 8 سیلندر با خروجی 527 اسب بخار و گشتاور 429 پوندفوت استفاده می کند. زمانی که پای خود را روی پدال گاز بگذارید و نعره این موتور را بشنوید سخت ترین کار دنیا برایتان برهم زدن این ملودی قدرت خواهد بود.

سیستم اگزوز نیز شامل دو خروجی اصلی و 4 خروجی(بصورت دوقلو در هر طرف) در دیفیوزر است. جعبه دنده 6 سرعته دستی و فرمان عملکرد کم نقصی دارند و نمی توان ایراد خاصی را متوجه آن دانست.

سیستم ترمز برمبو از کالیپرهای 6 پیستونه و دیسک 15.5 اینچی در چرخ جلو و همچنین کالیپر 4 پیستونه و دیسک 15 اینچی دوتکه در چرخ عقب استفاده می کند.

آمار مصرف سوخت خودرو برای هر 100 کیلومتر عبارت است از: 16.8 لیتر در شهر، 11.2 لیتر در بزرگراه و 14.7 لیتر در حالت ترکیبی.

قیمت فورد ماستنگ شلبی جی تی350آر مدل 2020 از 73435 دلار آغاز می شود.


تعداد بازدید : 641

ارسال نظر

ارسال