رهایی از نفت زدگی؛ مختصات پایدار بخش تعاون

  • سه شنبه 3 دی 1398 ساعت 5:29

اخبار => سایر رسانه ها

نایب رییس اتاق تعاون ایران اظهارداشت: اقتصاد تعاونی در ذات خود مسئولیت اجتماعی را ذخیره کرده و رهایی از نفت زدگی هم از مختصات پایدار بخش تعاون است.
رهایی از نفت زدگی؛ مختصات پایدار بخش تعاون

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما

، به نقل از روابط عمومی اتاق تعاون استان تهران اسماعیل خلیل زاده با اشاره به نشست فعالان، تولیدکنندگان و کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری در استحسان نقش بخش تعاون در توسعه تولید ثروت پایدار در ایران عزیز، نقشه راه تازه برای همه فعالان اقتصادی در حوزه تعاونی و تعاون گری است.

رییس اتاق تعاون استان تهران، ادامه داد: این مسئولیت تازه ایجاب می کند که بخش تعاون به طور کامل به رسالت تاریخی و دینی و اسلامی خود عمل کند و محیط سیاست گذاری های کلان نظام اقتصادی کشور هم باید باور کنند که بخش تعاون شعار " می تواند " را در راستای شعار " ما می توانیم " محقق می کند و قانون اساسی جایگاه تعاون را به وضوح نشان می دهد و بخش تعاون می تواند به تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در جمع کارآفرینان هم کمک کند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند" کسانی که در مورد رونق تولید جور دیگری فکر می کنند و برای حل مشکلات چشم به جای دیگری دارند، باید حرف های امشب این تولیدکنندگان را می شنیدند و درک می کردند که تنها دریچه «انتقالِ حیات، روشنایی و نیرو به داخل کشور» همین دریچه ای است که فعالان بخش تولید بر روی کشور می‌گشایند.
ثروتمند کردن جامعه، افزایش ثروت ملی، گسترش رفاه عمومی و توزیع عادلانه منابع عمومی در اسلام، یک ارزش است که با تحقق این نگاه در عین وجود تفاوت در جامعه، شکاف طبقاتی به‌ وجود نخواهد آمد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تایید سیاست های اصل ۴۴ از جانب صاحبنظران اقتصادی در زمان ابلاغ آن، افزودند: البته در اجرای این سیاستها درست عمل نشد زیرا واگذاری برخی کارخانه ها به افراد سوءاستفاده چی، نه تنها موجب تقویت بخش خصوصی نشد بلکه عملکرد نادرست این افراد اندک، فضا را برای فعالان پر شمار و سالم بخش خصوصی نامساعد کرد.

ایشان در همین چارچوب، بخش تعاونی در اقتصاد کشور را پدیده مطلوبی دانستند و افزودند: در تعاونی ها، با سرمایه های اندک می توان اشتغال فراوانی ایجاد کرد که اگر این اشتغال های ایجاد شده به صورت شبکه ای به یکدیگر متصل شوند، برکات زیادی برای اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد و وزیر محترم تعاون باید موضوع تعاونی ها را با جدیت دنبال کند. «استفاده از کالاهای داخلی»، «شرکت در سرمایه گذاری های مولد همچون تعاونی ها و بورس» و «ترویج فرهنگ کار جهادی و تعاون» توصیه های رهبر انقلاب اسلامی به عموم مردم بود.

این مقام مسئول در بخش تعاون همچنین ابراز داشت: اقتصاد تعاونی در ذات خود مسئولیت اجتماعی را ذخیره کرده و رهایی از نفت زدگی هم از مختصات پایدار بخش تعاون است، چون از پایین به بالا توسعه می یابد، فقرزدایی می کند و هم تولید ثروت پایدار را رقم می زند.

وی افزود: اقتصاد تعاونی می تواند؛ ترجمان تمامیت اقتصاد نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و به پیشرفت همه جانبه و کاهش آسیب پذیری جامعه و کشور؛ مسیر راستین پیشرفت همراه با عدالت و توسعه پایدار ایرانی و تعامل اثربخش با نظام بین الملل کمک کند.

وی با تاکید بر توسعه بخش تعاون، ابراز داشت: بررسی تجارب و عملکردهای اقتصاد دولتی و غیردولتی در تاریخ معاصر ایران نشان می دهد که توسعه بخش تعاون رمز و راز واقعی توسعه یافتگی ایران اسلامی را تشکیل می دهد که مسیر پیشرفت همراه با عدالت را نیز هموار خواهد کرد.

خلیل زاده تصریح کرد: استحسان مقام معظم رهبری  نه فقط یک توصیه فراموش پذیر بلکه ثمره یک عمر مجاهدت همراه با اخلاص و تجارب خدمتگزاری ناب به مردم مومن و مسلمان ایران و همه آزادیخواهان است که جوهره آن را نه فقط رشد اقتصادی و نه تنها توسعه شاخص های تولید؛ بلکه صیانت از کرامت و عزت و شرافت یک ملت و انسانیت تشکیل می دهد و سدی خدشه ناپذیر در برابر تمامیت توطئه های دشمنان و بدخواهان ملت ایرانی اسلامی محسوب می شود.

به گفته وی، اگر اکوسیستم، سیاست گذاری و اقتصادی ایران به نفع توسعه بخش تعاون متحول شود،   دشمنان دیگر نمی توانند با این کشور چالش یا مقابله کنند و تحریم هم پدیده "از پیش سوخته" خواهد شد.

وی توسعه تعاونی را به معنی مردم سالار کردن همه اقتصاد ایران تشریح کرد و گفت: توسعه تعاونی به معنی مردم سالار کردن همه اقتصاد ایران و فرصت های تولید ثروت در وجب به وجب خاک ایران و حداکثرسازی ارزش افزوده و ثروت آفرینی از همه منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی است که جمهوری اسلامی ایران در همه این عرصه ها از مزیت های ویژه ای برخوردار است. با گسترش چتر اقتصاد تعاونی در سراسر ایران؛ دیگر دشمنان با هیچ روشی نمی توانند با این کشور مقابله کنند.

وی ادامه داد:" دشمن هم از همین موفقیت می ترسد و هراس دارد"، باید محدوده های ممنوعه را برای حضور تعاونی ها شکست تا همه مزیت های و فرصت های تولید ثروت و برای همه مردم ایران زمین استخراج شود. باید توجه داشت که همه تلاش های تولید ثروت با مردم و برای همه مردم باشد که از نظر معیارهای نوین اقتصاد ملی هم  به عنوان "تمام فایده" مد نظر است. باید ایران را به جغرافیای فعال در اقتصاد منطقه ای و جهانی تبدیل کنیم، همه وارد عرصه تولید ثروت شوند.

رییس اتاق تعاون استان تهران، افزود: شعارها و نامگذاری های اقتصادی سال در بیش از دو دهه اخیر که از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است؛ نوآوری و شکوفایی، ‌اصلاح الگوی مصرف، ‌همت مضاعف و کار مضاعف، ‌جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، ‌و خلق حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی و ... "رونق تولید" را می توان حلقه های کارامد زنجیره توسعه اقتصادی دانست که بخش تعاون همه این متخصات را دارد.

خلیل زاده ادامه داد: توسعه اقتصاد تعاونی مدنظر مقام معظم رهبری هم نیاز به باور، برنامه، اقدام و عمل دارد، اینها حلقه هایی است که در سال نخست اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی  و سال رونق تولید باید به هم متصل شود و مسئولان در مقاطع مشخص زمانی گزارش عملکرد به مردم ارائه کنند.

"به گفته این مقام مسئول، باور" به معنی قبول داشتن شان و جایگاه و کارآمدی بخش تعاون، "برنامه" هم به معنی داشتن نقشه راه توسعه  و پیشرفت است اما "اقدام " شامل تجمیع اراده و عزم ملی پس از باور به ضرورت توسعه اقتصاد تعاونی و "عمل" هم به معنی تلاش برای ارائه دستاوردهای عملکردی و عینی در توسعه و تقویت بخش تعاونی است.

وی در پاسخ به این سوال که توسعه بخش تعاون چه دستاوردهایی را در پی دارد، بیان داشت: خلق مزیت از امکانات موجود کشور و حداکثرسازی ارزش افزوده و ثروت آفرینی از همه منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی از مهمترین دستاوردهایی اس ت که با توسعه بخش تعاون،   حاصل می شود.

نایب رییس اتاق تعاون ایران با تاکید بر ظرفیت های اقتصاد ایران، اذعان داشت: یکی از زیباترین اقتصادهای دنیا از لحاظ مزیت و استعدادهای تولید ثروت واقعی و حداکثرسازی ارزش های افزوده در کشور وجود دارد و نیازی به ترحم دیگران هم نیست فقط باید هدف و وسیله را به درستی بشناسیم. بخش تعاون کمک می کند ذخایر نفت و گاز ایران به تنهایی برای توسعه تولید ثروت کافی باشد اگر به جای چند محصول خام و نیمه خام، حدود ۲۰۰۰ محصول نوین تولید کنیم.

وی یادآور شد: تنوع اقلیمی و ظرفیت های نهفته در بخش کشاورزی از دیگر مزیت های اقتصاد ایران است. این بخش در عین عوامل محدود کننده آب و خاک در صورت بهره گیری از تولید دانش بنیان و استفاده بهینه از منابع می تواند ضمن تامین امنیت غذایی کشور به بازارهای صادراتی کشورهای منطقه نیز دست یابد و این تجربه در رکوردهای تولیدی همیچین کیفیت محصولات تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی به عینه مشاهده می شود.

وی بخش تعاونی را بهشت فرصت های  اقتصادی و ایران را بهشت منابع و مواد معدنی توصیف کرد و گفت: شناسایی بیش از ۶۸ ماده معدنی در ایران زمینه بسیار مستعدی برای توسعه این بخش فراهم کرده است. ارزش ذخایر معدنی ایران براساس برآوردهای اولیه ۸۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشاف های  جدید این رقم تا هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود. هم اکنون ایران با داشتن ۳۰ میلیارد تن ذخایر کشف شده و ۳۰ میلیارد تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول در بخش تعاون، ظرفیت های مشابه در زیربخش های مختلف اقتصاد ایران کم نیست از صنعت نفت گرفته تا صنایع نساجی، از دامپروری تا مرغداری، از پروش ماهی گرفته تا صنعت قطعه سازی کشور؛ همه و همه نیازمند عزم جدی است تا ظرفیت های بالقوه آنها فعال شود؛ بخش تعاون می تواند در همه این عرصه به تولید ثروت پایدار کمک کند(الگوی تعاونی ها تخصصی مهندسان صنعتی و معدنی).

وی افزود: اجرای کامل سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی برای استقرار اقتصاد شایسته بخش تعاونی مهم است و باید مسئولیت‌ها به بخش مردمی واگذار شود تا اقتصاد کشور با عبور از تحریم، به بن بست نرسد همچنین جمعیت جوان و تحصیل کرده دانشگاهی بزرگترین مزیت برای ایجاد و توسعه تعاونی های تخصصی و عمومی است که ظرفیتی پایان ناپذیر محسوب می شود و اقتصاد تعاونی اگر رویکردی دانش بنیان پیدا کند، همه سیاست ها مبتنی بر رونق پایدار تولید خواهد بود.

خلیل زاده تصریح کرد: دولت باید همچنین ریل اقتصادی نظام را وارد مسیر اقتصاد اسلامی کند و با آرمان ها و گفتمان انقلاب اسلامی تلاش شود خیلی از ظرفیت های اقتصادی را احیا کند و توسعه تعاونی ها از ضرورت های آن است. توسعه اقتصاد تعاونی با حداکثر دستاورد یا "تمام دستاورد" می تواند "مانع شکنی های اقتصادی " را به ویژگی عادی تحولات اقتصادی در سرزمین اصلی تبدیل کند. وی گفت: "تمام دستاورد" بودن طرح ها به این معنی است که  دولت چون متعلق به همه ملت است و باید برای همه جغرافیای سرزمینی برنامه ریزی کند؛ هیچ بخشی از سرزمین و جمعیت نباید از محدوده سیاستگذاری خارج شود؛ باید همه ملت از دستاوردهای تلاش دولت بهره مند شوند و هیچ محدود ای برای ورود مردم و جغرافیا وجود نداشته باشد.

نایب رییس اتاق تعاون خاطر نشان کرد: بخش تعاون می تواند چتر توسعه را در سراسر کشور بگستراند تا با بنیاد اقتصاد تعاونی و تکیه بر "گفتمان انقلاب اسلامی" و با استمرار و نهادینه شدن شعار "ما می توانیم" به سرانجام کامل برسیم تا پس از آن برای شکوفایی و پویایی پایدار اقتصاد ایران اسلامی برنامه ریزی شود.


تعداد بازدید : 608

ارسال نظر

ارسال