احتمال جابه‌جایی مرزهای ۴ منطقه در تهران

  • جمعه 16 مهر 1395 ساعت 23:19

اخبار => اخبار

در جلسه صحن علنی شورای شهر تهران ۴ دستور کار مطرح شد که همه آنها به‌منظور بررسی اشکالات و اعمال برخی اصلاحات به کمیسیون‌های شورای شهر یا شهرداری تهران بازگشت داده شد.
احتمال جابه‌جایی مرزهای ۴ منطقه در تهران

الزام شهرداری به ارائه برنامه جامع عملیاتی حفاظت و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و بافت تاریخی فرهنگی شهر تهران، اصلاحیه مصوبه اعطای تسهیلات به جان‌باختگان و معلولان آتش‌نشانی و کادر امداد و نجات حین عملیات سازمانی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، نحوه ساماندهی و مدیریت مؤسسات اتومبیل کرایه (آژانس‌ها) و شرکت‌های مسافربری درون‌شهری و نحوه استفاده از امکانات، مواد، مصالح و فناوری روز در امر برف‌روبی، یخ‌زدایی و رفع لغزندگی معابر شهر تهران در فصل زمستان عناوین این 4طرح بودند که پس از بحث و بررسی اعضا درباره آنها به‌دلیل نیاز به تکمیل دوباره به کمیسیون‌های شورا بازگشت داده شدند.

البته پیش از آنکه شورای شهر تهران وارد دستور جلسه رسمی خود شود گزارشی از سوی دبیر شورایاری منطقه 2 در مورد فعالیت‌ها و عملکرد شورایاری این منطقه ارائه شد. در پایان این گزارش رئیس شورای اسلامی شهر تهران از به اتمام رسیدن طرحی خبر داد که از چند سال پیش از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود. مهدی چمران در این‌باره از اصلاح مناطق 2، 5، 9 و 10سخن گفت و افزود: طرحی در مورد الحاق بخش جنوبی مناطق 2و 5 با یکدیگر و ترکیب ‌ مناطق 9 و10 با هم تهیه شده است.

این طرح با توجه به ناهمگن‌بودن بافت مناطق 2 و 5 در شمال و جنوب و بزرگی این مناطق ارائه شده است و چون همه ساله در طرح تفصیلی، بازنگری‌هایی صورت می‌گیرد آمادگی لازم برای ارائه پیشنهادها برای اصلاح آن وجود دارد و به‌نظر می‌رسد متعاقب آن مشکلات بخش‌های جنوبی طرشت راحت‌تر برطرف شود. وی همچنین از شهردار منطقه 2 خواست تا از ارائه مجوز برای طبقات اضافه در این منطقه جلوگیری و متخلفان را به دادگاه تخلفاف معرفی کند. ‌

نطق پیش از دستور دیروز معصومه آباد، عضو کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست هم اختصاص به بررسی وضعیت موجود توزیع سطوح آموزشی در شهر تهران داشت. وی با نگران‌کننده خواندن وضعیت فضاهای آموزشی در مناطق 22، 13، 5 و 4از محرومیت شدید این مناطق از سرانه‌های آموزشی سخن گفت. آباد با اشاره به اینکه همیشه خواستار حمایت از حق سوادآموزی کودکان افغان در شهر بوده است، گفت: متأسفانه کودکان تهرانی خودمان نیز از حق تحصیل در محل زندگی‌شان محروم هستند که در این میان منطقه 22 با جمعیتی بالغ بر 170هزار نفر و وسعت 110کیلومترمربع دارای فقر شدید سرانه آموزشی یعنی یک چهارم حداقل میزان مورد نیاز است.‌

این در حالی است که از نظر رئیس کمیته ایمنی شهر تهران براساس قانون تمام احداث‌کنندگان شهرک‌های مسکونی مکلفند همزمان با ساخت واحدها، نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف براساس استانداردهای مصوب، به‌طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس، طبق نظر منطقه اقدام کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به‌منظور رفع چالش موجود پیشنهادهایی را ارائه کرد؛ ازجمله این پیشنهادها، معرفی کامل لکه‌های آموزشی موجود در منطقه 22 همراه با نقشه 1.2000طرح تفصیلی از سوی شهرداری منطقه به آموزش و پرورش و جلوگیری از تغییر کاربری در این لکه‌ها و بررسی دقیق و تعیین میزان سرانه‌های آموزشی اخذ شده از سوی مسئولان وقت شهرداری در اجرای دستور‌العمل70-30مقررات شهرسازی در سنوات گذشته است.

در پایان این گزارش نیز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در قدیم می‌آمدند به‌صورت لکه‌ای روی خانه‌های مردم رنگ آبی می‌کشیدند و می‌گفتند اینجا کاربری‌اش آموزشی است. 30سال هم طول می‌کشید و موضوع بلاتکلیف باقی می‌ماند اما الان اینگونه نیست بلکه ملاک خدماتی یا آموزشی بودن ملک یا فضای موجود در طرح تفصیلی است؛

پولش را هم باید بپردازند. تأکید دیگر رئیس شورای شهر تهران این بود که تا زمانی که انبوه‌سازان سرانه‌های آموزشی و خدماتی را تأمین نکنند شهرداری نباید به آنها پایان کار بدهد. دیروز تذکر نخست از سوی علیرضا دبیر مطرح شد. به اعتقاد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، معاونت اجتماعی شهرداری تهران در تغییر نام سازمان رفاه و خدمات و مشارکت اجتماعی به سازمان خدمات اجتماعی شهر تهران دچار تخلف شده و نمی‌تواند بدون اجازه شورای شهر به این کار اقدام کند.

مخاطب تذکر محمدمهدی تندگویان نیز سازمان زیباسازی بود. به گفته این عضو شورای شهر، کار موزه صنعتی هم‌اکنون بلاتکلیف مانده و پیمانکار آن برای بازسازی این مجموعه دچار مشکلات مالی شده است. از طرفی صحبت‌هایی شده بر سر اینکه هلال احمر این موزه را به یکی از دفاتر مرکزی خود تبدیل کند که این امر مغایر اهداف شکل‌گیری این موزه است.

الهه راستگو نیز در تذکر خود به مشکلات معیشتی بازنشستگان اشاره کرد و گفت:‌ گرایش بازنشستگان به شغل دوم نه به‌دلیل علاقه که از سرناچاری است. درضمن تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان به یکی از مشکلات مهم آنان تبدیل شده و این درحالی است که باوجود وعده‌های مکرر دولت برای جبران این مسئله و یکسان‌سازی‌ نظام پرداخت تنها با یکسان‌سازی‌ زمان پرداخت مواجه بوده‌ایم که این امر جای بسی تعجب، تأسف و سؤال است. وی همچنین با تأکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به جنگ نرم دشمن و تهاجم فرهنگی، مهم‌ترین وظیفه آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش را تربیت نیروی انسانی کارآمد دانست.

رحمت‌الله حافظی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره مطالبه عدالت توسط جوانان و دانشجویان از ریاست قوه قضاییه خواست تا پرونده سایت معماری نیوز از موضوعی امنیتی خارج شده و به یک موضوع مطبوعاتی تبدیل شود. وی به عدم‌دریافت پاسخ تذکر کتبی‌اش به شهرداری درباره عدم‌رعایت قانون منع مداخله کارکنان دولتی در معاملات دولتی نیز اشاره کرد.

وی در تذکر دیگر خود گفت: خط6 مترو با پیگیری‌های کمیسیون سلامت شورا، تعطیل شده و خط7 توسط اداره محیط‌زیست ملزم به تعطیلی شده است که منتظر اقدام شهرداری هستیم و در مورد خط9 نیز بایستی مجوزهای زیست‌محیطی به کمیسیون سلامت شورا ارائه شود.ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران نیز در پاسخ به تذکر حافظی گفت: کار پیشرفت مترو برابر برنامه پیش می‌رود. ضمن اینکه هیچ جای قانون به شهرداری نگفته است که برای حفر تونل باید از سازمان محیط‌زیست مجوز بگیرد زیرا خودمان مطالعات زیست‌محیطی لازم را انجام می‌دهیم و اساسا بدون مطالعه زیست‌محیطی هیچ تونلی و هیچ عملیات عمرانی را انجام نمی‌دهیم.

اقبال شاکری هم خواستار تسریع در آغاز به کار گروه 5نفره ناظران بر نحوه واگذاری شهروند و شهرآفتاب به بانک شهر شد. احمد حکیمی‌پور هم به شهرداری درباره نحوه حمایت از هیئت‌های مذهبی انتقاد کرد و خواستار ساماندهی نحوه کمک‌های نمایشگاه عطر سیب شد. وی درباره تشکیل جلسات روز یکشنبه بدون حضور خبرنگاران هم انتقاد کرد و آن را در مورد برخی دستورات موجب حاشیه‌سازی‌ دانست. وی همچنین خواستار روشن‌شدن الزامات قانونی در واگذاری شهروند و شهرآفتاب شد.

مرتضی طلایی که در اواسط جلسه و بعد از خروج مهدی چمران از صحن به جای وی ریاست جلسه را برعهده گرفت، در تذکری به سازمان بهشت زهرا گفت:‌ موضوع تأمین امنیت بهشت زهرا، مقابله با حضور معتادان و تکدی‌گری وبرخورد با رفتارهای غیراخلاقی از سوی مردم به مطالبه جدی تبدیل شده است. نکته دیگری که از سوی طلایی به آن اشاره شد حمایت شورا‌ از تشکیل یک معاونت فرهنگی در سازمان بهشت زهرا بود. تذکر دیگر طلایی به آلودگی‌های صوتی زیادی بود که به‌دلیل تردد هواپیماها برای ساکنان اطراف فرودگاه به‌وجود می‌آید. مجتبی شاکری نیز به موضوع تذکر احمد حکیمی‌پور اشاره داشت و گفت:

توزیع بن به هیئت‌های عزاداری بخشی از رسالت شهرداری است. ‌ درعین حال ما نیازمند ساماندهی و ضابطه مند کردن این کمک‌ها هستیم. وی درباره فعالیت مجتمع تجاری روشا با وجود رأی قلع و قمع صادره از کمیسون ماده 100نیز تذکر داد. محسن سرخو نیز از شهرداری تهران خواست تا گزارشی از برنامه‌های عملی و اجرایی خود درمورد برنامه 5ساله دوم ارائه کند. وی درباره فروش اجناس خارجی در فروشگاه شهروند نیز تذکر داد و از روابط عمومی شهرداری بابت چاپ انواع نشریات انتقاد کرد.

حبیب کاشانی هم گفت: در روز یکشنبه گذشته اعضای شورای شهر به واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر رأی دادند. همه می‌دانیم که کسی غیراز بانک شهر متقاضی خرید این مجموعه‌ها نبود. ما شهرآفتاب رابا 1300میلیارد ساختیم با 4هزار میلیارد فروختیم. این آیا خام فروشی است؟ اگر کسی مخالف ما حرف زدآیا باید اورا خائن بنامیم؟

محمد سالاری هم در تذکر خود روزنامه همشهری را خطاب قرارداد و گفت: با بررسی تیترهای روزنامه همشهری طی چند‌ماه گذشته متوجه می‌شوید تمامی تیترها مبتنی بر جنجال آفرینی واختلاف‌افکنی بین سازمان‌ها و نهادها، شهرداری و دولت بوده است درحالی‌که رویکرد روزنامه همشهری اجتماعی و فرهنگی است و قطعا سیاسی نیست. وی همچنین با اشاره به ارائه لایحه مدیریت بحران کلانشهرها از سوی معاون عمرانی وزارت کشور به دولت گفت: این لایحه قرار است به‌زودی در کمیسیون کلانشهرهای دولت مورد بررسی قرار گیرد و شورای چهارم و شهرداری تهران باید توجه جدی به این موضوع داشته باشد تا بتوانیم تصمیم درست و جدی داشته باشیم.

ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پاسخ به این تذکر مطرح شده علیه روزنامه همشهری هم گفت: این روزنامه نیز مثل همه روزنامه‌های دیگر وظیفه اطلاع‌رسانی درباره مشکلات مردم را دارد یکی از آنها آلودگی هواست حال اگرروزنامه همشهری درآستانه شروع فصل سرد از پدیده وارونگی هوا و افزایش آلودگی‌ها و ترافیک مطلبی نوشت یا هشداری داد آیا باید فکر کنیم قصد تخریب دولت را دارد؟ تأکید امانی این بود که هیچ‌کس به روزنامه همشهری خط نمی‌دهد که نهاد یا کسی را تخریب کند و این روزنامه همیشه به وظیفه اطلاع‌رسانی‌اش عمل کرده است. امانی درعین حال کمک‌های شهرداری به نمایشگاه عطر سیب و هیئت‌های عزاداری امام حسین(ع) را براساس مصوبه شورای شهر دانست و گفت: در قالب این مصوبه به هر هیأت 200هزار تومان کمک می‌شود که بسیار ناچیز است.

عبدالحسین مختاباد هم ضمن انتقاد بابت شروع به‌کار مجدد پاساژ فردوسی به شهردار منطقه22 نیز بابت عدم‌پاسخگویی درباره قطع فراوان درخت تذکر داد و از کسانی که علیه سایت معماری نیوز شکایت کرده‌اند خواست تا شکایت خود را پس بگیرند. مختاباد همچنین کمک‌های شهرداری به هیئت‌های عزاداری امام حسین(ع) در قالب نمایشگاه عطر سیب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: قرن‌هاست مردم با عشق نسبت به پاسداشت نهضت حسینی تلاش کرده‌اند. اینکه ما میلیاردها تومان پول بگذاریم که مردم بروند عزاداری کنند، این دولتی کردن این سیستم و کار اشتباهی است. اگر می‌خواهید کمک کنید به کارمندان بگویید هرکسی مایل است 2روز حقوقش را بدهد برای این کار، اما از بیت‌المال ندهید.

رضا تقی‌پور در پاسخ به مختاباد گفت: بعضی همکاران صحبت‌هایی می‌کنند که دخالت درکار قوه قضاییه است. ما نگرانیم فردا اعضا بیایند و برای آزادی قاتلان و قاچاقچیان هم تلاش کنند. بالاخره یک فردی آمده به اعضای شورای شهر تهمت زده و آبروی شورای شهر را برده. چه‌کسی می‌خواهد آبروی رفته را بازگرداند.

محسن پیرهادی هم درپاسخ به احمد حکیمی‌پور به مصوبه شورای شهر اشاره کرد که براساس آن از سوی شورای شهر به شهرداری تهران اجازه داده شده که درمورد واگذاری شرکت شهروند مناقصه محدود برگزار کند. بنابراین، این مجوز وجود دارد و هیچ‌گونه ابهامی نیست. نظر علیرضا دبیر هم این بود که هنگام تصویب واگذاری شهروند و شهرآفتاب تأکید کردیم که با رعایت صرفه و صلاح، شهرداری این مجموعه‌ها را به بانک شهر یا هر متقاضی دیگر واگذار کند.

ولی‌الله شجاع پوریان هم خواستار آن شد برای جلوگیری از حاشیه‌سازی و شکل‌گیری برخی شائبه‌ها در جلسات روز یکشنبه شورای شهر خبرنگاران حاضر باشند. وی درباره برخورد با سایت معماری نیوز هم گفت: درست است که اگر سایتی بی‌اخلاقی کرد باید با آن برخورد شود اما حرف ما این است که چرا برخورد‌ها دوگانه است. مثلا چرا فلان سایت به خانم ابتکار تهمت می‌زند و به فعالیتش ادامه می‌دهد اما سایت معماری نیوز بسته می‌شود؟ نظر عباس جدیدی هم این بود که ریشه تمامی این مشکلات حاصل عملکرد و مقابله و تقابلی است که بین اعضای شورای شهر وجود دارد.


تعداد بازدید : 539

ارسال نظر

ارسال