برج آگورا گاردن (Agora Garden)

  • چهارشنبه 3 آذر 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: در ماه نوامبر سال 2010، وینسنت کالبوت (Vincent Callebaut)، معمار مشهور، طرح احداث برج سبزنمای آگورا گاردن را ارائه داد که قرار است تا پایان سال 2016 تکمیل شود. احداث این برج در تایپه واقع در تایوان نظر بسیاری از معماران را به خود جلب نموده است.
برج آگورا گاردن (Agora Garden)

به گزارش باشگاه در و پنجره ونما: در قلب منطقة شهری زین‌یین (Xinyin)، پروژة آگورا معرف ارتباطی نزدیک میان بشریت و طبیعت است. هدف از احداث چنین سایتی، ساخت برجی عمودی بوده که کمترین مصرف انرژی را داشته باشد لذا می‌توان گفت که طراحی این برج محیط زیست‌‌دوست است.

در این برج نه‌تنها بازیافت فضولات و آب ادغام شده است بلکه تجدید انرژی، انواع نانو تکنولوژی (نظیر BIPV ولتائیک، بازیابی آب باران و ...) نیز در سطح پیشرفته‌ای به‌کار برده شده است.

در نگاه نخست به این برج، می‌توان باغ سبز عمودی را مشاهده کرد که با آنچه تاکنون ساخته شده، متفاوت است. درواقع این برج متشکل از بالکن‌های طبیعی بوده که در آن ارکیده، سبزیجات طبیعی، گل‌های معطر و گیاه‌های دارویی کاشته شده است.

این برج بدون تردید با نمای سبز خود، به یک موجود زنده با سوخت‌و‌ساز بالا شبیه است. تولید انرژی از یک ‌طرف و امکان تولید مواد غذایی موردنیاز از سوی دیگر، این برج را به برجی مستقل از تمای جهات تبدیل کرده است.

تصور کلی در طراحی چنین برجی، برجی متکی به خود بوده که انرژی تولید‌شده و مصرف‌شده در آن الکتریسیتة حرارتی بوده است. لذا این پروژه به چهار هدف اکولوژیکی پاسخگوست:

1- کاهش گرمایش اقلیم جهان

2- حفظ و نگهداری از طبیعت و تنوع زیستی

3- حفاظت از محیط و کیفیت زندگی

4- مدیریت منابع طبیعی و ضایعات طبیعی

لذا می‌توان گفت این برج از قانون بقای ماده تبعیت می‌کند، یعنی هیچ چیز از دست نمی‌رود و همه چیز به ماده‌ای جدید تبدیل می‌شود.

در‌واقع با تقلید از اکوسیستم طبیعی، این برج به‌دنبال استفاده از سیکل‌هایی است که در آن‌ها از هر چیز استفادة مجدد می‌شود. پروژة آگورا گاردن درواقع نشانی از حضور بشریت در عرصة دست‌سازه‌های طبیعی است.

چگونگی شکل‌گیری برج آگورا:

این پروژه چنان طراحی شده که به‌نظر می‌رسد دو برج مارپیچ به دور هستة مرکزی پیچیده است.

این نوع معماری شامل هستة مرکزی بسیار فشرده و طبقات مسکونی کاملاً انعطاف‌پذیر است به‌طوری‌که این امکان وجود دارد که دو واحد آپارتمانی بدون هیچ پل‌ ارتباطی در هم ادغام شوند. این نوع معماری کاهش زاویه دید نسبت به چشم‌انداز شهری و گسترة فراوانی از باغ‌های معلق را به‌همراه دارد.

برج آگورا، همانطورکه از اسم آن پیداست، برگرفته از ساختار مارپیچ دوگانه نظیر ساختار DNA است. در این ساختار هر مارپیچ دوگانه توسط دو واحد مسکونی مشخص می‌گردد و مجموعاً این‌دو یک طبقه را مشخص می‌کنند.

استفاده از طرح DNA برای احداث این ساختمان نشان‌دهندة آن است که این برج به‌همراه سبزی بی‌نظیرش، نمایانگر حیات و زندگی است.

این برج از پایه تا بالا شامل 20 سطح ساکن به‌صورت مارپیچ دوگانه است که از پایین تا بالای برج از زاویه 0 تا 90 درجه به‌ دور هستة مرکزی برج پیچیده شده‌اند و حالت سینوسی نمای برج کاملاً به چشم می‌خورد.

پیچش 90 درجه‌ای چهار هدف را دنبال می‌کند:

1- نخستین هدف این است که پروفیل هرمی شمال به جنوب ساختمان، کاملاً یکپارچه باشد. درواقع، شکل این پروژه با توجه به جهت آن تغییر می‌کند. کشیدگی این برج در جهت شرقی غربی شبیه هرمی رومبو‌هدرالی است درحالی‌که کشیدگی این برج در راستای شمال به جنوب شبیه هرمی معکوس است.

2- دومین هدف، ایجاد بیشترین گسترة باغ‌های سر‌باز معلق است که بخشی از مساحت طبقات نباشند.

درواقع بخش کاشته‌شدة ساختمان، که همان بالکن است، می‌تواند 10 درصد از کل حجم ساختمان را تشکیل دهد.

3- سومین هدف، ایجاد چشم‌انداز وسیع و استثنایی در راستای افق تایپه برای ساکنین بوده که این کار از‌طریق ایجاد چشم‌اندازهای عرضی صورت می‌گیرد. این چشم‌انداز وسیع عموماً در راستای برج 101 تایپه و منطقة تجاری مرکزی شهر است.

4- چهارمین هدف ایجاد طبقاتی استاندارد با شکل هندسی پیشرفته به‌همراه لدجس (Corbls) برای هر طبقه بوده که با حذف محور چشم‌انداز، حریم هر آپارتمان را خصوصی و محرمانه کرده است.

در این برج هر طبقه نسبت به طبقة بعدی 5/4 درجه انحراف دارد که شکل ظاهری آن‌را در ارتفاع 20 طبقه با زاویة 90 درجه‌ تغییر می‌دهد.

اجزاء اصلی برج

1- جنگل و بیشة بی‌نظیر نما:

به‌منظور ایجاد فضایی کاملاً خصوصی، کل برج در شیب یا خندق گود قرار گرفته و دیوارهای آن مانند بیشه‌ای فشرده است که فضایی محرمانه ایجاد می‌کند. نمای جنگل‌گونه این برج به‌گونه‌ای است که امکان ورود بی‌رویة نور را فراهم می‌سازد. درواقع از نوک برج تا پارکینگ، استخر و سالن ورزش امکان استفاده از نور طبیعی را دارند و در‌عین‌حال بافت متراکم جنگلی، تهویه‌ای طبیعی را بوجود می‌آورد.

پوستة خارجی برج، انبوه گیاه و پوستة داخلی آن نمای شیشه‌ای است که با استفاده از شیشه‌های دوجداره امکان کنترل نور و حرارت را فراهم می‌کند: پنجره‌های دوجداره‌ای که با کنترل نور ورودی فضایی مطلوب را ایجاد کرده و نمایی سبز که شادی زندگی در طبیعت را به‌همراه دارد. اما در خارج از برج شرایط کاملاً متفاوت است. ناظرین خارجی برج به‌هیچ وجه امکان دید به داخل برج را ندارند و این بافت جنگلی مانع از شکسته‌شدن حریم خصوصی برج می‌شود.

2- نمایی شفاف پل ارتباطی داخلی و خارجی:

طبقة همکف که در دو ارتفاع مجزا طراحی شده، از‌طریق نمای شفاف، پل ارتباطی میان فضای مسکونی داخلی و باغ‌های خارجی است.

هستة مرکزی به‌گونه‌ای طراحی شده که پیچش عمودی بوجود‌آمده، امکان احداث دو واحد ساختمانی در یک سطح واحد را فراهم کند.

در هر طبقه، بر‌روی هستة مرکزی، دو راه‌پله و چهار آسانسور سرعت بالا (با ظرفیت 24 نفر یا 1800 کیلوگرم) نصب شده است. همچنین یک آسانسور خودرو برای جابجایی قطعات بزرگ و سنگین نیز درنظر گرفته شده است.

در بالای هسته، دو گاراژ شیشه‌ای قرار دارد. متراژ هر واحد مسکونی ماکسیمم 540 متر‌مربع بوده که پشت نمایی شیشه‌‌ای محفوظ شده است.

3- ساختار نما:

نمای جنگلی و شیشه‌ای تنها ظاهر این ساختار را تشکیل نمی‌دهند. شکل ظاهری عمودی توسط میله‌هایی مورب با نمایی شیشه‌ای بوجود آمده است. در هر تراز، سیستم دوطبقه توسط دو طبقه مجزا و سقفی معلق ایجاد شده است. لذا شبکة روان‌ها (نظیر آب باران، آب استفاده‌شده، آب گرم، الکتریسیته، گرمایش زیرطبقه‌ای، هوای سرد و گرم، فیبر اپتیکی و غیره) می‌توانند بدون هیچ مشکلی در هر طبقة افقی پخش شوند.

همچنین نمای پوشیده‌شده از کریستال‌های منظم دیده می‌شود که در هر طبقه تکرار می‌شوند. شباهت این نما در هر طبقه به‌ این علت است که از قطعات قبل در کارخانه ساخته شده و فقط نصب می‌شوند.

ازطرفی شیشه‌ای چند لایه (فاصلة هوایی+ پلی‌وینیل بوتیرال) یا نمایی دوجداره به‌همراه کرکره‌های از پیش نصب شده برای حفاظت واحدها از نور مستقیم خورشید درنظر گرفته شده که از تلفات حرارتی نیز جلوگیری می‌کند.

درواقع می‌توان گفت در کنار نمای سبز مشاهده‌شده، نمای سفیدی نیز دیده می‌شود که حاصل شیشه و بافت کریستالین است.

سایبان‌های فتوولتائیکی به‌همراه جاذب‌های حرارتی جهت تولید آب گرم، از دیگر مزایای این برج محسوب می‌شوند.

آنچه این ساختار را بسیار جذاب خواهد کرد، تغییر رنگ نمای آن در فصول مختلف سال است. درواقع با توجه به گیاهی‌بودن بیشتر نما، در فصل تابستان یا نمای سبز، پاییز طلایی و زرد، بهار صورتی و قرمز و فصل زمستان بی‌روح و رنگ به‌نظر می‌رسد. درختان میوه متعدد نه‌تنها شکل ظاهری زیبایی به نما می‌دهد بلکه همراه با بوی خوش، محیطی آرام‌بخش را برای ساکنین ایجاد می‌کنند.

4- سقف فتوولتائیکی و باغ‌های آن برای پاکسازی:

اتاقک فتوولتائیکی بزرگی که در ارتفاع 100 متری برج واقع شده، اشعة خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این الکتریسیته مستقیماً وارد شبکة انرژی ساختمان می‌شود. در زیر این لایه، کلوپ‌هایی درنظر گرفته شده که دور تا دور آن‌را باغ‌های وسیع پوشانده است. ازطرفی این مجموعه آب باران را فیلتر کرده و ناخالصی‌های آن‌را توسط گیاهان می‌گیرد. در مرحلة بعد این آب به کمک جاذبه وارد شبکة آبرسانی ساختمان می‌شود.

یکی از مزایای این برج، پارکینگ آن است که امکان بهره‌برداری از نور طبیعی را دارد. این پارکینگ ظرفیت 230 خودرو و 500 اسکوتر را داراست و کل بار وزنی ساختمان برروی پارکینگ قرار دارد.

انقلابی بزرگ در عرصة معماری:

تلفیق طبیعت و صنعت وجه تمایز برج از سایر برج‌های مشابه است. شکل جذاب و پیچش همزمان دو ساختمان به دور هسته‌ای مرکزی، حس تولد و حیات مجدد را در ظاهر این نماها ایجاد می‌کند و درواقع می‌توان گفت برج آگورا انقلابی عظیم در معماری محسوب می‌شود.


تعداد بازدید : 7542

ارسال نظر

ارسال